• Home
  • News
  • Инвестор из Петербурга отказался от планов реконструкции порта Феодосия за 5,4 млрд руб.
  • 13 февраля 2017 15:42

    Инвестор из Петербурга отказался от планов реконструкции порта Феодосия за 5,4 млрд руб.

    Генеральный директор ООО «Лигоф» (Санкт-Петербург) Юрий Ровинский, планировавший в 2015 году вложить 5,4 млрд руб. в реконструкцию порта Феодосия (Республика Крым), отказался от этих планов, «столкнувшись с полнейшим непониманием властей». Об этом он соообщил корреспонденту ИАА «ПортНьюс».

    «Да, я отказался от этого проекта. На словах они (власти Крыма - прим.ред.) инвесторов приветствуют, но по факту полный стопор. Все делается либо через своих, либо для себя. А не во благо бизнеса. В общем, надо подождать, пока там все устаканится с властью. Сейчас она невнятная», — убежден он.

    Юрий Ровинский планировал реконструкцию порта Феодосия в интересах крупных российских компаний, которые из-за риска оказаться под санкциями не готовы работать в Крыму открыто. Среди таких компаний — «Роснефть», которая хотела в Крыму заняться перевалкой нефти и нефтепродуктов.

    Доставка бензина и дизельного топлива в Крым через порт Феодосия позволила бы снизить конечную стоимость этих товаров на автозаправочных станциях. В настоящее время топливо доставляется на полуостров через паромную переправу в Керчи. Стоимость бензина в Крыму — самая высокая в России (литр АИ 95 стоит в среднем 40–41 руб.)

    Согласно плану по развитию порта (имеется в распоряжении ИАА «ПортНьюс»), в нем предполагалось построить оборудование для увеличения объемов контейнерной перевалки (с 400 до 800 TEUs в сутки), реконструировать комплекс по хранению зерновых грузов (объем хранения — 60 тыс. тонн) и комплекс по перевалке растительных масел (мощностью 1,4 млн тонн в год).

    Кроме того, Ровинский хотел построить новый рейдовый нефтепричал глубиной 18 м мощностью 6 млн тонн в год с возможностью приема и обработки танкеров дедвейтом до 150 тыс. тонн. Сейчас в порту действует два рейдовых нефтепричала глубиной 13,5 м, производительность которых составляет 3,5 тыс. тонн в час. Максимальная полная грузоподъемность судов, которые могут воспользоваться причалами, сейчас составляет 115 тыс. тонн.

    Несмотря на существующие возможности порта, в последние годы он занимался, в основном, только перевалкой металлолома. Объем этих работ составляет около 3 тыс. тонн в месяц. И периодически — перевалкой стеклотары в небольших объемах. До 2014 года, когда Крым вошел в состав России, порт переваливал до 100 тыс. тонн в месяц.


2021 November 27

14:38 Liquid Wind secures SEK 151 million for production of fossil free fuel
13:21 TECO 2030 receives NOK 50 million in government support for fuel cell development
11:09 Inmarsat offers future-proof remote control connectivity for latest sea-kit uncrewed surface vessel trials
10:54 J.P. Morgan and Havfram AS announce a series of next generation wind turbine installation vessels

2021 November 26

18:17 TECO 2030 is leading a project group that will build a hydrogen-powered high-speed vessel for the Port of Narvik
18:00 TransContainer’s IFRS-based net profit in 9M'2021 increased by 51% to RUB 14.8 bln
17:35 Royal Niestern Sander signs contract for walk to work vessel conversion
17:26 PortNews offers final edition of its magazine for 2021
17:15 Konecranes and Cargotec note CMA’s announced Provisional Findings regarding the planned merger of Konecranes and Cargotec
17:03 IMO appoints Special Advisor on Maritime Security
16:55 Nord Stream 2 delay weighs on gas prices - Gasum
16:40 Nevsky Shipyard lays down two research vessels of Project 17050
16:25 BIMCO calls for continued naval support in Gulf of Guinea after piracy incident
16:05 Alfa Laval and Orcan Energy sign a cooperation agreement for the marine market
15:43 Wärtsilä launches power limitation solutions for EEXI compliance
15:25 Hiab launches HIAB iQ.1188 HiPro loader crane with new control system
14:47 RF Government approves Transport Strategy of Russia until 2030 with forecast until 2035
13:59 Sredne-Nevsky Shipyard launches Anatoly Shlemov minesweeper of Project 12700
13:11 The Port of València hosts a rescue drill for a crane operator
12:10 GTT obtains tank design order for three new LNG Carriers from Hyundai Heavy Industries and Hyundai Samho Heavy Industries
11:54 Phase 2 of Bagayevsky hydrosystem construction begins
11:52 Ardmore moderates COP26 ‘ShipZero’ panels, discussing the realities of zero emission ships
11:17 ClassNK signs MOU on cybersecurity with Panama Maritime Authority (PMA)
10:51 MSC starts new In-Transit Cargo service
10:32 MABUX: Global bunker market to keep slight irregular fluctuations with no firm trend on Nov 26
10:22 Oboronlogistics' Ambal ferry obtaines certificate on safety management from RS
09:48 MPA and maritime partners maintain cybersecurity readiness through inaugural exercise
09:33 Baltic Dry Index as of November 25
09:17 Oil prices decrease on concerns over reduction of demand

2021 November 25

18:06 Rolls-Royce and Zhenjiang Shipyard to jointly promote tugs and workboats with mtu engines in China
17:44 Delo Group presented own Digitalization Strategy
17:16 Keppel awarded FSRU conversion and FPSO integration work worth around S$200 million
16:25 Cargo traffic within Azov-Don Basin of Russia’s IWWs fell by 14% in 2021
16:03 Great Lakes Dredge & Dock announces receipt of $92.5 mln Houston Ship Channel widening and improvement project 11 award
15:59 Damen Shipyards achieves official EU Stage V certification for its Emission Reduction system
15:30 RF State Duma ratifies Nairobi Wreck Removal Convention, 2007
15:02 Navigator Holdings announces approval in principle for new CO2 carrier designs for its Dan-Unity CO2 joint venture with Evergas
14:59 RINA, ABB, Helbio, the Liberian Registry, Wärtsilä and an Energy Major enter in proposal with hydrogen as fuel to meet IMO2050 targets
14:44 Rosterminalugol shipped 21 million tonnes of export coal over 10M’2021
14:21 BAE Systems launches next-generation power and propulsion system to help marine operators reach zero emissions
13:55 MABUX: Bunker Weekly Outlook, Week 47, 2021
13:12 Kongsberg Maritime and Norsepower MoU agreement facilitates Rotor Sail integration for shipowners
12:31 Sea Port of Saint-Petersburg allocated over RUB 21 million for implementation of its environmental programme
12:06 Port of Kiel describes path to climate neutrality by 2030
11:06 Third Finnlines hybrid ro-ro launched in China Merchants Jinling Shipyard
10:35 Mitsubishi Heavy Industries receives a major turbomachinery order for Ust-Luga LNG export plant
10:31 MABUX: Bunker prices may demonstrate slight upward changes on Nov 25
10:30 Navigation season closed on Volga-Baltic Waterways
10:06 Port of Long Beach named the best West Coast Seaport in North America
09:41 Oil market sees mixed price movements
09:22 Baltic Dry Index as of November 24
09:08 The second of Damen’s new Shoalbuster 2711 class handed over to Ports of Jersey in christening ceremony
08:16 Port of Los Angeles issues zero-emissions truck request for proposals
06:00 Stockholm fairway smart buoy powered by solar energy

2021 November 24

18:35 Wan Hai Lines awarded “Container Shipping Line of The Year India-Far East Trade Lane”
17:33 Volga Shipping's freight transported this year’s inland shipping season reached 8.2 million tonnes
17:25 Bahri bags four prestigious awards
17:09 Langh Ship and Outokumpu deepen the cooperation by starting a newbuilding project
16:35 Equinor signs four new contracts with Aibel
16:15 Austal USA awarded US$72.5 mln contract to maintain LCS deployed in Western Pacific