• Home
  • News
  • Неопределенность со сбытом зерна привела к избытку соответствующего тоннажа на Волге...
  • 30 мая 2017 11:59

    Неопределенность со сбытом зерна привела к избытку соответствующего тоннажа на Волге при высоких ставках фрахта - эксперт

    В речных портах Средней Волги избыточное предложение тоннажа, а в элеваторах – зерна. Такую экспертную оценку ситуации со сбытом зерна в Приволжском федеральном округе дал Константин Гриневич, генеральный директор логистической компании «Глогос проект».

    Из-за неопределенной ситуации со сбытом в Приволжском федеральном округе экспортеры зерновых несут убытки. Несмотря на скорый новый урожай, элеваторы на Волге заполнены зерном урожая 2016 года.

    Фрахтователи не торопятся заказывать перевозку, отмечает эксперт, из-за неопределенной ситуации со сбытом: Иран установил низкие цены на импорт зерна, укрепление рубля еще больше снижает привлекательность экспорта для производителей сельхозпродукции, а судовладельцы не соглашаются снижать ставки фрахта, предпочитая уходить в азово-черноморский регион.

    В марте 2017 года с открытием навигации на Волге значительная часть сухогрузов ушла в морские порты Азово-Черноморского бассейна. Из-за образовавшегося дефицита сухогрузов, ставки на фрахт в регионе, по данным еженедельного мониторинга логистической компании «Глогос проект», подскочили на $5 за тонну. К маю 2017 года ситуация стабилизировалась – часть теплоходов вернулись, в сочетании с низким спросом, фрахт из портов Средней Волги на Иран несколько недель подряд сохраняется на уровне $40.

    «Экспортеры, ждавшие благоприятной ситуации до последнего – в середине июля ожидается новый урожай – тянули с распродажами остатков старого урожая сколько могли, - объясняет ситуацию Константин Гриневич. – Но сейчас пришло время освобождать склады, поскольку заготовители испытывают потребность в оборотных средствах в преддверии новой посевной. Снизить убытки от продажи на низком рынке они могут только за счет уменьшения стоимости логистики: в том числе, вывозить зерно каботажным флотом в Астрахань, а там перегружаться на дешевые иранские суда. К сожалению, возможности астраханских терминалов, готовых принять иностранный флот, ограничены».

    Некоторые грузовладельцы, отмечают в компании «Глогос проект», пытаются переориентироваться на внутренний спрос. Предложения отечественных перерабатывающих предприятий в контексте укрепляющего рубля выглядят сейчас более привлекательными, чем по экспорту. Значительное число таких предприятий находится в Северо-Западном регионе страны, куда ходит каботажный флот, расчеты с которым производятся в рублях.

    Напомним, что третий месяц подряд сокращается индекс мировых цен на зерновые. Снижение составило 1,2% в апреле и 1,8% в марте. По данным Федерального центра оценки качества и безопасности зерна, с начала текущего сезона (с 1 июля 2016 года) по 8 мая 2017 года в республику Иран отправлено 1,5 млн тонн зерна (3,9% всего объема экспорта). Основной объем поставок пришелся на кукурузу (49,6%), еще 24,8% — на ячмень и 20,7% — на пшеницу.


2021 November 29

18:19 Gazprom posts RUB 1.59 trillion of operating profit in 9M’2021
17:58 Wärtsilä partners with China Classification Society and Tianjin Port Group
17:17 Construction of ice protection facilities at Utrenny terminal under Arctic LNG 2 project to be completed in 2022
16:54 Wallenius Wilhelmsen names new CEO
16:50 Lloyd’s Register is the world’s first Renewable Energy Certification Body for marine energy
16:19 Handling of socially important cargo to be obligatory prioritized by operators of sea terminals
15:41 Average spot market price for Russian M100 product rose to RUB 26,672 pmt
15:22 13 million cbm of material to be dredged in 2022 as part of Sabetta seaport’s Seaway Canal reconstruction
14:46 Oboronlogistics delivered cargo to Abkhazia
14:13 X-Press Feeders signs for sixteen new 1,170 TEU vessels
13:34 Alexeev’s Hydrofoil Design Bureau launches yet another Valdai 45R hydrofoil for Chuvashia
13:05 COSCO SHIPPING Ports and CSTD sign JV agreement with Tianjin Port Holdings and China Merchants International Terminals
12:57 DNV publishes pioneering new competence standard and recommended practice
12:47 Baltic Workboats AS developed new standard in commissioning of vessels together with Siemens Energy
12:24 MABUX: Bunker prices may sharply decline on Nov 29
12:08 Small missile ship Veliky Ustyug enters Caspian Sea to perform training and combat missions
11:45 Russian Maritime Register of Shipping issues digest of main changes in RS Rules
11:26 UECC takes delivery of the world’s first dual-fuel LNG battery hybrid PCTC
11:00 Yana Voytsekhovskaya appointed as Editor-in-Chief of IAA PortNews
09:56 Crude oil market sees upward price correction
09:19 Baltic Dry Index as of November 26

2021 November 28

15:17 PGS awarded 4D contract in the North Sea
14:08 Cruises return to the Port of New Orleans with 285 ship calls estimated for 2022
13:54 Kalmar to deliver significant order of Straddle Carriers to MPET and PSA in Antwerp
12:41 Skipper ordered to pay reparation of $10,400 after collision with kayaker on the Whanganui River, NZ
12:17 Port of San Diego extends public review period for Draft EIR for PMPU
11:57 HAROPA PORT elected “Best Green Seaport 2021”
11:33 Contract award for MPSV Siem Dorado
10:48 Port of Dunkerque announces new appointments to its Executive Board

2021 November 27

14:38 Liquid Wind secures SEK 151 million for production of fossil free fuel
13:21 TECO 2030 receives NOK 50 million in government support for fuel cell development
11:09 Inmarsat offers future-proof remote control connectivity for latest sea-kit uncrewed surface vessel trials
10:54 J.P. Morgan and Havfram AS announce a series of next generation wind turbine installation vessels

2021 November 26

18:17 TECO 2030 is leading a project group that will build a hydrogen-powered high-speed vessel for the Port of Narvik
18:00 TransContainer’s IFRS-based net profit in 9M'2021 increased by 51% to RUB 14.8 bln
17:35 Royal Niestern Sander signs contract for walk to work vessel conversion
17:26 PortNews offers final edition of its magazine for 2021
17:15 Konecranes and Cargotec note CMA’s announced Provisional Findings regarding the planned merger of Konecranes and Cargotec
17:03 IMO appoints Special Advisor on Maritime Security
16:55 Nord Stream 2 delay weighs on gas prices - Gasum
16:40 Nevsky Shipyard lays down two research vessels of Project 17050
16:25 BIMCO calls for continued naval support in Gulf of Guinea after piracy incident
16:05 Alfa Laval and Orcan Energy sign a cooperation agreement for the marine market
15:43 Wärtsilä launches power limitation solutions for EEXI compliance
15:25 Hiab launches HIAB iQ.1188 HiPro loader crane with new control system
14:47 RF Government approves Transport Strategy of Russia until 2030 with forecast until 2035
13:59 Sredne-Nevsky Shipyard launches Anatoly Shlemov minesweeper of Project 12700
13:11 The Port of València hosts a rescue drill for a crane operator
12:10 GTT obtains tank design order for three new LNG Carriers from Hyundai Heavy Industries and Hyundai Samho Heavy Industries
11:54 Phase 2 of Bagayevsky hydrosystem construction begins
11:52 Ardmore moderates COP26 ‘ShipZero’ panels, discussing the realities of zero emission ships
11:17 ClassNK signs MOU on cybersecurity with Panama Maritime Authority (PMA)
10:51 MSC starts new In-Transit Cargo service
10:32 MABUX: Global bunker market to keep slight irregular fluctuations with no firm trend on Nov 26
10:22 Oboronlogistics' Ambal ferry obtaines certificate on safety management from RS
09:48 MPA and maritime partners maintain cybersecurity readiness through inaugural exercise
09:33 Baltic Dry Index as of November 25
09:17 Oil prices decrease on concerns over reduction of demand

2021 November 25

18:06 Rolls-Royce and Zhenjiang Shipyard to jointly promote tugs and workboats with mtu engines in China
17:44 Delo Group presented own Digitalization Strategy