• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Морской порт Керчь готов к работе в зимний период – и.о. капитана морского порта
  • 30 ноября 2018 09:41

    Морской порт Керчь готов к работе в зимний период – и.о. капитана морского порта

    Морской порт Керчь готов к работе к период зимней навигации. Об этом сообщил и.о. капитана морского порта Керчь Станислав Белых, выступая на региональном совещании по подготовке к периоду ледокольных проводок судов в российских морских портах Азовского моря в Ростове-на-Дону, передает региональный корреспондент ИАА «ПортНьюс».

    «В части подготовки порта к осенне-зимнему периоду все проверки проведены, намечены места укрытий для судов, для имеющихся паромов. Порт готов к осенне-зимнему периоду», - рассказал Станислав Белых.

    Он отметил, что в связи с отсутствием в морском порту Керчь ледоколов и мощных буксиров, имеющих ледовый класс выше Ice-2, подход судов к причалам, отход судов от причалов и постановка на рейде осуществляется в сопровождении буксиров с ледовым подкреплением. К плаванию во льдах допускаются только суда, имеющие ледовый класс не ниже Ice-1. 

    «При наличии льда и объявленной ледокольной проводке одиночное плавание судов в Керченском проливе без категории ледовых усилений и ледокольного либо буксирного сопровождения запрещается», - подчеркнул и.о. капитана морского порта Керчь.По его словам, сегодня в порту работают буксиры, принадлежащие частным организациям, с осадкой 3,4 и 3,6 м: «Виктор Лягинов», «Николай Дмитриев», «Эльтиген», «Гандвик», «Грифон», «Бульбаш», «Доковец» и «Посейдон». «В связи с тем, что существует мостовой переход и там может быть возникновение торосов, я хотел бы рекомендовать мостостроителям организовать наличие буксиров и средств для обколки льда. Так как мостовой переход находится между мысом Павловский и островом Тузла (а там мелководье!) ни один буксир или ледокол подойти туда не сможет», - подчеркнул Станислав Белых.

    Он добавил, что морской порт Керчь не относится к замерзающим портам Российской Федерации. Лед в Керченском проливе наблюдается не ежегодно. В частности в зимний период 2011-2012 годов ледокольная проводка осуществлялась в течение 29 суток, зимой 2013-2014 годов – 19 суток, зимой 2016-2017 годов – восемь суток.

    «Лед главным образом в Керченский пролив поступает из северной части Азовского моря. Как правило, лед в проливе появляется позднее, чем в других частях моря. В течение зимы он неустойчив, обычно это - приносной лед в виде ледяных полей битого льда. В мягкие зимы полного замерзания не происходит. В суровые зимы Керченский пролив на некоторое время покрывается недвижимым льдом. Лед при суровой зиме, как правило, появляется в начале января, а полное очищение пролива ото льда обычно наблюдается во второй половине марта, реже – во второй половине апреля», - рассказал Станислав Белых, уточнив, что наибольшая толщина льда в суровые зимы составляла 40-50 см, в мягкие – 20-30 см.

    И.о. капитана морского порта Керчь отметил, что участки, где происходит наибольшее скопление наносимого льда, находятся между мысом Ахиллеон и мысом Павловский, то есть в районе строительства мостового перехода. Там образуются торосы высотой от одного до двух метров (в суровые зимы – до 4-5 м) и шириной в несколько миль. При этом лед очень подвижен, что вызывает затруднения прохода Керчь-Еникальского канала в районе переправы между портов Крым и портом Кавказ, а также при прохождении мостового перехода.




2024 April 19

18:02 CMA CGM to strengthen and reshuffle its SEAS1 & SEAS2 services connecting Asia and East Coast South America
17:25 OOCL upgrades Transpacific Latin Atlantic 1/ 2 (TLA1/ 2) service
16:45 The world's two largest hydrogen ships are to be built in Norway
16:15 KEYS Azalea completes first ship-to-ship LNG bunkering in Western Japan
15:40 Port Houston surpasses 1mln TEU mark in Q1 2024
15:29 World's first ammonia dual-fuel Aframaxes to be developed by MISC
14:55 Port of Rotterdam total cargo throughput up 2.0% to 3.3 million TEUs in Q1 2024
14:06 DNV awards certificates for Fortescue’s dual-fuelled ammonia-powered vessel
13:44 Imoto Lines and Marindows launch next-generation zero-emission container ship project
12:41 The Port of Los Angeles and the Port of Long Beach complete a comprehensive Green and Digital Shipping Corridor study
12:20 Ulsan Port Authority signs MOU with Pacific Environment to decarbonize shipping ports in Singapore
11:50 Cavotec signs USD 5 million shore power order with global shipping company
11:22 Rio Tinto selects Alfa Laval OceanGlide fluidic air lubrication with a focus on advancing efficient shipping and reducing emissions
10:45 Steerprop selected to supply main propulsion and tunnel thrusters for Canadian Coast Guard multi-purpose vessels program
10:14 ST Engineering AirX and Bureau Veritas sign cooperation agreement to advance Wing-in-Ground technology
09:38 Solar panels at the Port of Valencia will generate 22% of the energy it consumes

2024 April 18

18:02 DEME wins cable installation contracts from Prysmian for IJmuiden Ver Alpha and Nederwiek 1 offshore grid systems
17:31 RINA awarded contract for Carnival Cruise Line 4th and 5th Excel-class ships
17:18 Cepsa and Evos join up for green methanol storage in Spain and the Netherlands
16:48 ClassNK commences joint research project with JAXA on material compatibility evaluation methods for liquefied oxygen
16:24 Panama Canal announces new measures regarding number of transits and maximum draft
15:50 Kongsberg Maritime secures contract to supply propeller systems to Damen Naval for four Anti-Submarine Warfare frigates
15:24 LR to class Torghatten Nord’s hydrogen-powered ferry duo for Arctic sailings
14:04 CMA CGM sells part of the foreign activities of Bolloré Logistics to the Balguerie Group
13:40 Methanol Institute and SEA-LNG unite against EU trade barriers to biomethane and biomethanol fuels
13:23 DP World launches a new Air Tracking feature to its SeaRates platform
12:31 Port of Los Angeles container volume increases 19% to 743,417 TEU in March 2024
12:16 MABUX: Bunker Outlook, Week 16, 2024
12:11 Coastal Sustainability Alliance boosts development and adoption of maritime biofuel in Singapore
11:43 Ocean Network Express launches reduced emissions shipping service
11:23 Wartsila cargo handling and fuel gas supply systems selected for three new Very Large Ethane Gas Carriers
10:45 Singapore plans production of biofuel blends up to B50 in grade
10:25 Maritime and Port Authority of Singapore and International Energy Agency сollaborate on maritime energy transition

2024 April 17

18:03 Australia and Singapore partner in a $20 million initiative to help reduce emissions in the maritime sector
17:38 EPS strengthens green collaboration with MPA with six Singapore-registered ammonia dual-fuel newbuilds
17:03 HD Hyundai, Scottish firms to cooperate on offshore wind power
16:16 Hanwha Ocean wins 176.4 bln-won order for 1 LPG carrier
15:46 Maritime Book and Claim System advances pilot study to support first movers in zero-emissions shipping
15:00 Port of Antwerp-Bruges cargo volumes up 2.4% to 70.4 million tonnes in Q1 2023
14:47 DOF Rederi AS sells PSV Skandi Gamma
14:24 PIL, CCS partner on alternative fuels and onboard carbon capture and storage
13:44 Total volume of bunker fuel sales at the port of Fujairah increases by 25.2% to 700,918 m3 in March 2023
12:11 Eureka Shipping announces construction of new cement carrier for Great Lakes trade
11:32 MOL to adopt new system to increase capacity and improve operational efficiency of car carriers
11:12 GTT receives an order for the tank design of eight new LNG carriers
10:43 Thailand's Department of Marine and Coastal Resources takes delivery of a new research vessel
10:27 The United States exported a record volume of natural gas in 2023
09:58 TECO 2030 raises NOK 43 million and partners up with Advait in India

2024 April 16

18:04 HD KSOE attains 73% of annual order target in 100 days
17:31 Anglo-Eastern buys Euronav ship manager
17:06 Navig8 takes delivery of the second of six newbuild MRs with emission reducing technology
16:38 IMO’s Facilitation Committee tackles digitalization and autonomous shipping
16:12 World’s largest car carriers ordered with MAN Energy Solutions propulsion package
15:46 Hapag-Lloyd and Seaspan to retrofit five vessels to methanol propulsion
14:13 Asyad Shipping and OQ8 successfully complete first-of-its-kind blended crude oil delivery from Mina Al Fahal to Duqm Refinery
13:54 Hapag-Lloyd unveils its new Strategy 2030
13:14 Singapore aims for over 1 mln tons of low-carbon methanol bunker supply by 2030
12:43 Trafigura to commercially deploy Daphne Technology’s PureMetrics on LNG carrier for precise MRV and optimisation of GHG emissions
12:15 All 12 people rescued from fire on board Tanzanian-flagged cargo ship in Singapore waters
11:49 Drydocks World steel cutting ceremony marks start of UK Norfolk Vanguard Offshore Wind Platforms project
11:23 North Pacific Green Corridor Consortium aims to decarbonize transportation corridor between Canada, Japan and South Korea
10:48 Wartsila offers new high-performance thruster and propulsion control solution package
10:25 Port of Long Beach container volume up 8.3% to 654,082 TEUs in March 2024
09:58 Kalypso Offshore Energy signs LOI with Royal IHC

2024 April 15

18:04 Container shipping costs of S. Korea-EU route surge 40 pct amid Red Sea crisis
17:21 HMM to expand container ship fleet by 2030
17:09 Singapore retains its position as the world's leading maritime city
16:47 Iran says MSC Aries vessel seized for 'violating maritime laws'
16:24 ICTSI gets PPA OK to operate Iloilo Port
15:21 DEME’s offshore installation vessel ‘Orion’ successfully completes the near 15 MW turbine foundation installation project in Scotland and heads to US