• 6 ноября 2020 18:43

    Для паромной линии с Калининградом в будущем может потребоваться пять паромов - Росморпорт


    Для паромной линии с Калининградом в будущем может потребоваться не менее пяти паромов. Такое мнение в ходе организованного «ПортНьюс» вебинара «Все паромы России: Балтика» высказал начальник управления развития и строительства флота ФГУП «Росморпорт» Владимир Штрамбранд. По его словам, это будет особенно актуально в случае продолжения санкционной политики в отношении России.

    «Возможно, нужны будут какие-то преференции (для строительства дополнительных паромов - Ред.), либо как сейчас пополам: частный капитал и государственные деньги. Возможно, нужные будут и новые технические решения, больше комфорта, чтобы это было привлекательным для той части населения, которая возможно предпочтет эту линию авиаперелетам или, если будут какие-то проблемы, сухопутному транспорту», - сказал Владимир Штрамбранд.

    Представитель «Росморпорта» также отметил, что протяженность линии Усть-Луга - Балтийск составляет 508 миль, что для паромного сообщения очень много.

    «В мире все линии, которые больше 150-200 миль, с большим трудом становятся экономически привлекательными. Скорее здесь играет роль социально-экономическая сторона вопроса. Поэтому, наверное, нужна какая-то поддержка», - предположил эксперт.

    Как, в свою очередь, отметил ведущий вебинара, глава «Морского инженерного бюро», д. т. н., профессор Геннадий Егоров, линия была вполне востребована, посредством нее перевозилось до 24 тыс. вагонов в год (около 1,2 млн тонн в год). В настоящее время линия востребована для перевозок угля, апатита, зерна, сои и др. «Есть много грузов, на которых вполне реально можно будет поднять деньги», - прокомментировал эксперт.

    Напомним, на текущий момент в интересах ФГУП «Росморпорт» строятся два экологичных двухтопливных автомобильно-железнодорожных парома «Маршал Рокоссовский» и «Генерал Черняховский» для железнодорожной паромной переправы «Усть-Луга – Балтийск», способных работать как на низкосернистом топливе, так и на сжиженном природном газе. Они призваны заменить достаточно возрастные паромы проекта CNF05 «Балтийск» и «Амбал», работающие сейчас на линии.

    Паромная линия Усть-Луга - Балтийск соединяет Ленинградскую область с Калининградской областью и является единственным транспортным объектом, через который происходит регулярная доставка грузов в Калининградскую область без пересечения границ других государств. За январь-сентябрь 2020 года доля угля в общем объеме перевозок составила 57,9%.

    Ссылка по теме:

    Спущен на воду первый российский железнодорожный паром на СПГ «Маршал Рокоссовский» >>>>


2021 August 2

16:03 Maersk’s digital logistics platform Twill increases its presence in Gdansk
15:38 Maersk launches new system notification for containers at BCT Gdynia port
15:14 FESCO dispatches its first full-length train with Korean cargo as part of the new Asia-Europe service
14:49 Diana Shipping announces signing of a supplemental agreement with Nordea Bank
14:38 Average spot market price for Russian M100 product rose to RUB 25,045 pmt
13:59 Tallink Grupp to increase share capital and to conduct public offering of new shares
13:13 Seventh ship of Project RSD59, Valentin Smyslov, put into operation
12:30 Russian Railways' network loading climbed by 4.5% in 7M’2021
12:05 Tuapse Sea Commercial Port increased its half-year throughput by 11.8%
10:52 Baltic Workboats delivers Patrol 22 WP model to Belgian Police
10:26 Aker Arctic representative to report on development of icebreakers effectivity at IAA PortNews’ conference on NEVA Exhibition zero day
10:04 Austal Australia delivers 12th Guardian Class Patrol Boat
09:58 Operations poised to begin at “Mitsubishi Heavy Industries Maritime Systems”
09:31 Oil prices decrease amid coronavirus concerns
09:14 Baltic Dry Index as of July 30
08:49 MABUX: Global bunker prices may rise slightly on Aug 02

2021 August 1

14:43 Siem Offshore secures contract from Seaway 7
13:22 NYK issues first transition bonds in Japan
12:37 Minerva Bunkering Partners with rise-x.io adding end to end workflow to the Advanced Delivery Platform (ADP)
11:04 Silversea Cruises officially names newest ship, Silver Moon, in Athens

2021 July 31

13:08 Ammpower Corp signs MOU to provide green ammonia energy solutions to Porto Central in Brazil
11:47 Tiel-Waardenburg dyke reinforcement awarded to Van Oord, Dura Vermeer and Ploegam
11:12 Holland America Line takes delivery of new cruise ship at Fincantieri's Marghera shipyard
10:56 IMI and CSM sign agreement for cooperation in various business areas

2021 July 30

18:22 MEYER WERFT gets new order for a residential yacht
18:10 NYK Line announces delivery of the new LNG carrier Diamond Gas Victoria
17:59 Nutrien and EXMAR partner in building a vessel powered by low-carbon ammonia
17:06 Port of Rotterdam with partners sign an agreement to a joint study for commercial-scale hydrogen imports
16:21 Rhenus plans to acquire the Polish freight forwarding and logistics company C. Hartwig
15:42 Free-to-download report on the status of O&G storage and transshipment industry in Russia
15:21 Half of Dutch hydrogen projects are located in Rotterdam
14:49 Sredne Nevsky Shipyard lays down passenger ship of Project A45-90.2 named Victor Astafyev
14:20 Bollinger Shipyards celebrates commissioning of fast response cutters Henry, Hazard and Hatch in Apra Harbor, Guam
13:58 Balakovsky Shipyard launches hydrographic boat of Project Е35.Г, Yury Osokin, for Northern Sea Route
13:15 Maersk pioneers first block train for Decathlon from Vietnam to France
12:53 Warships of Iran, India and Pakistan navies left Kronstadt after participating in the Main Naval Parade
12:34 12th Dredging & Land Reclamation Asia Summit to be held on September 27-30
12:15 Konecranes wins first customer for EPA-approved new diesel-to-hybrid conversion technology
11:49 Changes in Finnlines’ Management: Marco Palmu appointed as Head of Passenger Services
11:26 Handling of dry bulk cargo in Azov-Black Sea Basin expected to grow by 2035
11:20 MAN Energy Solutions and ANDRITZ Hydro agree on hydrogen cooperation
11:03 Broad scope of Wärtsilä solutions selected for OHT’s next-generation wind turbine installation vessel
10:57 Russian cargoes leave neighboring countries’ ports for domestic terminals
10:21 ONE launches Marine Safety and Quality Campaign 2021
10:15 New container terminal for 2,000 TEU put into operation in Novorossiysk
09:38 Nevsky Shipyard welcomes students for summer internship
09:20 Baltic Dry Index as of July 29
09:09 Crude oil market sees downward price correction after a two-day long growth

2021 July 29

18:26 GTT appoints its new Chief Financial Officer
18:06 PGNiG terminates Port Arthur LNG agreement
17:54 FESCO, RZD Logistics and Nurminen Logistics launch regular intermodal service from Asia-Pacific countries to Finland via CPV
17:36 PGNiG Group expands its fleet of gas tankers
17:16 The Hebridean Princess returns to ABP’s Port of Cardiff
16:58 Okskaya Shipyard to build five tugboats of Project NE025 for Marine Rescue Service
16:42 Ever Given arrives to the port of Rotterdam
16:34 PGNiG to purchase more LNG from Venture Global LNG
16:17 Kalmar to deliver 12 straddle carriers to long-term partner Medcenter Container Terminal in Italy
15:56 New BIMCO/ICS Seafarer Workforce Report warns of serious potential officer shortage
15:11 Railway traffic launched through the second Baikal tunnel
14:48 Rosmorport's Petropavlovsk Branch takes part in exercises on maritime search and rescue of people