• Home
  • News
  • Для паромной линии с Калининградом в будущем может потребоваться пять паромов ...
  • 6 ноября 2020 18:43

    Для паромной линии с Калининградом в будущем может потребоваться пять паромов - Росморпорт


    Для паромной линии с Калининградом в будущем может потребоваться не менее пяти паромов. Такое мнение в ходе организованного «ПортНьюс» вебинара «Все паромы России: Балтика» высказал начальник управления развития и строительства флота ФГУП «Росморпорт» Владимир Штрамбранд. По его словам, это будет особенно актуально в случае продолжения санкционной политики в отношении России.

    «Возможно, нужны будут какие-то преференции (для строительства дополнительных паромов - Ред.), либо как сейчас пополам: частный капитал и государственные деньги. Возможно, нужные будут и новые технические решения, больше комфорта, чтобы это было привлекательным для той части населения, которая возможно предпочтет эту линию авиаперелетам или, если будут какие-то проблемы, сухопутному транспорту», - сказал Владимир Штрамбранд.

    Представитель «Росморпорта» также отметил, что протяженность линии Усть-Луга - Балтийск составляет 508 миль, что для паромного сообщения очень много.

    «В мире все линии, которые больше 150-200 миль, с большим трудом становятся экономически привлекательными. Скорее здесь играет роль социально-экономическая сторона вопроса. Поэтому, наверное, нужна какая-то поддержка», - предположил эксперт.

    Как, в свою очередь, отметил ведущий вебинара, глава «Морского инженерного бюро», д. т. н., профессор Геннадий Егоров, линия была вполне востребована, посредством нее перевозилось до 24 тыс. вагонов в год (около 1,2 млн тонн в год). В настоящее время линия востребована для перевозок угля, апатита, зерна, сои и др. «Есть много грузов, на которых вполне реально можно будет поднять деньги», - прокомментировал эксперт.

    Напомним, на текущий момент в интересах ФГУП «Росморпорт» строятся два экологичных двухтопливных автомобильно-железнодорожных парома «Маршал Рокоссовский» и «Генерал Черняховский» для железнодорожной паромной переправы «Усть-Луга – Балтийск», способных работать как на низкосернистом топливе, так и на сжиженном природном газе. Они призваны заменить достаточно возрастные паромы проекта CNF05 «Балтийск» и «Амбал», работающие сейчас на линии.

    Паромная линия Усть-Луга - Балтийск соединяет Ленинградскую область с Калининградской областью и является единственным транспортным объектом, через который происходит регулярная доставка грузов в Калининградскую область без пересечения границ других государств. За январь-сентябрь 2020 года доля угля в общем объеме перевозок составила 57,9%.

    Ссылка по теме:

    Спущен на воду первый российский железнодорожный паром на СПГ «Маршал Рокоссовский» >>>>


2021 December 2

10:00 Digital Twin Conference 2022 to be held virtually on 11-12 May 2022
09:33 Crude oil prices are rising in expectation of OPEC+ meeting
09:19 Baltic Dry Index as of December 1

2021 December 1

19:15 PortNews to hold Ship Repair, Modernization and Components Conference on 20 September 2022 in Saint-Petersburg
18:31 DP World celebrates 2,000 members of the Digital Freight Alliance
18:07 PR CMA CGM and Shell perform first Bio-LNG bunkering operation in Rotterdam
17:42 8 new fuel-efficient ships to join the X-Press Feeders fleet
17:26 Danish Smyril Lines Cargo starts second service between Iceland, the Faroe Islands and Rotterdam
17:06 Port of Antwerp invests in digitalisation of radar infrastructure
16:47 Western Australia and Port of Rotterdam to collaborate on renewable hydrogen
16:05 IMO moves ahead on GHG emissions, Black Carbon and marine litter
15:50 Diana Shipping announces completion of OceanPal spin-off
15:41 RF Federation Council approves Federal Law on Ratification of Nairobi Convention
15:04 Yang Ming adds the latest of its 9th 11,000 TEU ship to the Trans-Pacific service
14:07 SEA-LNG backs Europe’s goal-based, technology-neutral regulation for cleaner shipping
13:50 Liepaja SEZ Board appointed Uldis Hmieļevskis, Deputy CEO, as Acting Manager
13:14 Rolls-Royce extends TBO intervals of mtu Series 4000 engines for commercial marine application
13:03 Oil shipments via CPC Marine Terminal in 11M’21 climbed by 0.7% YoY
12:56 Valenciaport tenders the drafting of the urban development project for areas 2 and 5 of the Special Plan for zone 1 south of the Port of València
12:06 Mostotrest conducted 2,177 operations on raising bridges in Saint-Petersburg over navigation season of 2021
11:45 MABUX: Bunker prices may continue to decline on Dec 1
10:49 Russian Railways' network loading climbed by 3.3% in 11M’2021
10:15 Maersk Customs Services USA highlights trends and opportunities for U.S. importers
09:51 Port of Kiel receives funding for digital test field
09:30 Crude oil prices start rising
09:16 Baltic Dry Index as of November 30

2021 November 30

18:35 ICS urges WTO Director General to prioritise maritime transport in multilateral trade negotiations
18:14 First phase of Tuas Port reclamation works completes
17:53 Finnlines announces bunker surcharge for Malmö-Travemünde-Malmö
17:35 HDB, JTC and MPA, which issue over two-thirds of government invoices, offer e-invoicing through IMDA’s InvoiceNow
17:04 DNV supports world first large-scale testing of submerged CO2 pipelines
16:48 RF Navy’s large anti-submarine ship Vice Admiral Kulakov enters Barents Sea
16:34 Brittany Ferries takes delivery of Salamanca
16:04 Port of Oakland total cargo volume down 20 percent in October 2021
15:50 RF Navy's corvette Gremyashchy and two submarines of Varshavyanka project welcomed in Vladivostok
15:39 Abbey Heimensen appointed to VP of Marketing, MarineMax
15:34 The Port of Barcelona validates its Innovation Plan
15:19 Icebreaker Sibir of Project 22220 completed main part of shipbuilder’s sea trials
15:04 Terminal San Giorgio orders an eco-efficient Konecranes Gottwald ESP.8 Mobile Harbor Crane
14:43 Keppel Offshore & Marine signs global framework agreement with Ørsted on potential future offshore substation projects
14:24 DEME Group Signs Partnership Agreement with CIP for the Development of Energy Island in Danish North Sea
14:03 Volvo Penta to power Hurtigruten Svalbard’s new hybrid vessel
13:42 Rosterminalugol starts building wind and dust protection screens around its coal storage area
13:24 Kongsberg Digital and Aker BP extends collaboration agreement to accelerate data utilization
12:50 Container shipping costs up by 121.2% year-on-year - Xeneta
12:10 Navigation season closed on rivers of Saint-Petersburg
12:04 Ningbo Containerized Freight Index decrease slightly in November
11:48 1.59 million cbm of material dredged within Azov-Don Basin of Russia’s IWW in 2021
10:56 MABUX: Global bunker market turned into upward correction mode on Nov 30 after yesterday’s price collapse
10:42 China ports container volume rises 8.4% from January to October 2021
10:34 Port of Gdańsk awarded by the European Sea Ports Organisation
09:57 Klaipėda is preparing for the development of offshore wind energy in the Baltic Sea
09:30 Crude oil prices continue rising
09:15 Baltic Dry Index as of November 29
08:33 MAN Energy Solutions upgrades four-stroke engines for green future-fuels

2021 November 29

18:19 Gazprom posts RUB 1.59 trillion of operating profit in 9M’2021
17:58 Wärtsilä partners with China Classification Society and Tianjin Port Group
17:17 Construction of ice protection facilities at Utrenny terminal under Arctic LNG 2 project to be completed in 2022
16:54 Wallenius Wilhelmsen names new CEO
16:50 Lloyd’s Register is the world’s first Renewable Energy Certification Body for marine energy