• 6 ноября 2020 18:43

    Для паромной линии с Калининградом в будущем может потребоваться пять паромов - Росморпорт


    Для паромной линии с Калининградом в будущем может потребоваться не менее пяти паромов. Такое мнение в ходе организованного «ПортНьюс» вебинара «Все паромы России: Балтика» высказал начальник управления развития и строительства флота ФГУП «Росморпорт» Владимир Штрамбранд. По его словам, это будет особенно актуально в случае продолжения санкционной политики в отношении России.

    «Возможно, нужны будут какие-то преференции (для строительства дополнительных паромов - Ред.), либо как сейчас пополам: частный капитал и государственные деньги. Возможно, нужные будут и новые технические решения, больше комфорта, чтобы это было привлекательным для той части населения, которая возможно предпочтет эту линию авиаперелетам или, если будут какие-то проблемы, сухопутному транспорту», - сказал Владимир Штрамбранд.

    Представитель «Росморпорта» также отметил, что протяженность линии Усть-Луга - Балтийск составляет 508 миль, что для паромного сообщения очень много.

    «В мире все линии, которые больше 150-200 миль, с большим трудом становятся экономически привлекательными. Скорее здесь играет роль социально-экономическая сторона вопроса. Поэтому, наверное, нужна какая-то поддержка», - предположил эксперт.

    Как, в свою очередь, отметил ведущий вебинара, глава «Морского инженерного бюро», д. т. н., профессор Геннадий Егоров, линия была вполне востребована, посредством нее перевозилось до 24 тыс. вагонов в год (около 1,2 млн тонн в год). В настоящее время линия востребована для перевозок угля, апатита, зерна, сои и др. «Есть много грузов, на которых вполне реально можно будет поднять деньги», - прокомментировал эксперт.

    Напомним, на текущий момент в интересах ФГУП «Росморпорт» строятся два экологичных двухтопливных автомобильно-железнодорожных парома «Маршал Рокоссовский» и «Генерал Черняховский» для железнодорожной паромной переправы «Усть-Луга – Балтийск», способных работать как на низкосернистом топливе, так и на сжиженном природном газе. Они призваны заменить достаточно возрастные паромы проекта CNF05 «Балтийск» и «Амбал», работающие сейчас на линии.

    Паромная линия Усть-Луга - Балтийск соединяет Ленинградскую область с Калининградской областью и является единственным транспортным объектом, через который происходит регулярная доставка грузов в Калининградскую область без пересечения границ других государств. За январь-сентябрь 2020 года доля угля в общем объеме перевозок составила 57,9%.

    Ссылка по теме:

    Спущен на воду первый российский железнодорожный паром на СПГ «Маршал Рокоссовский» >>>>


2021 May 16

15:18 Port Houston TEUs jump 25% in April
14:18 Investigation of the fires at Tjeldbergodden and Hammerfest now concluded, Equinor says
13:42 Unified Command responds to container ship off coast of Monterey
12:38 Eneti places order with DEME for one next-generation offshore wind turbine installation vessel
11:07 Boskalis AGM of shareholders adopts resolutions
10:31 Port of San Diego inks two more leases, reaches 90% occupancy for Seaport Village

2021 May 15

16:53 Terry Federer joins All American Marine as business development manager
15:09 Sites in the Geeste lowlands safeguard port development
14:38 ABB and Millennium Technology Prize celebrate innovation for a sustainable future
14:21 Hopeful outlook for activity at Lerwick Harbour - Lerwik Port Authority
13:19 USCG repatriates 22 migrants from 2 interdictions to Cuba
13:08 Team Transport & Logistics opens its new facility at the Port of Brisbane
12:31 Fleet of ships serving Vale receives first VLOC in the world equipped with rotor sails
11:09 Keel laying ceremony for second Finnlines’ hybrid ro-ro vessel

2021 May 14

18:46 Pilbara Ports Authority posts results for April 2021
18:23 Onezhsky Shipyard launches Ice Arc5 tug Pomor built for Rosmorport
18:06 Port of Southampton announces second Shore Power connection
17:53 Warships of RF Navy's Pacific Fleet completed visit to Singapore
17:36 ICS releases Vaccination Roadmap to quicken seafarer jab rollout
17:16 Maersk secures daily rail services from Felixstowe to respond to Brexit and COVID-19
16:54 Throughput of Murmansk Sea Fishing Port in 4M’2021 fell by 3.7% YoY
16:31 DNV, the University of Bristol and Percepetual Robotics launch new research project to develop automated verification of offshore wind turbine inspection results
16:11 Port of Los Angeles container volumes up 37% to 946,966 TEUs in April 2021
15:25 Fincantieri and Amazon Web Services team up to power the digitization and competitiveness of Italy with cloud computing
14:56 Rosneft reports its 1Q 2021 net income of RUB 149 bln
14:17 Port of Liepaja throughput in 4M’2021 climbed by 1.6% Y-o-Y
13:34 Nevsky Shipyard delivers cargo-passenger vessel of Project PV22, Pavel Leonov, to the customer
12:25 Throughput of port Kavkaz in 4M’2021 fell by 15% Y-o-Y
12:03 Austal Australia delivers two cape-class patrol boats to Trinidad and Tobago Coast Guard
11:58 Port of Oakland sets all-time cargo record in April 2021
11:49 Daphne Technology seeks financing through crowdfunding platform
11:28 Throughput of Russian seaports in 4M’2021 fell by 4.2% Y-o-Y
11:09 Rosmorport commences dredging at the port of Arkhangelsk
10:46 Rosmorport announces competition on dam strengthening at Kaliningrad Maritime Channel
10:17 HCS and CyberLogitec partner in TOS implementation at finished-car logistics terminal in Yarimca, Turkey
10:13 Acceptance certificate signed for Phase 1 (preparation) of Bagayevsky hydrosystem
09:45 Oil prices decrease on demand concerns
09:28 Höegh Autoliners onboard more vessels to Kongsberg Digital’s Vessel Insight
09:12 Baltic Dry Index as of May 13
08:24 Port of Ayr completes £2.2m investment strategy with new crane delivery

2021 May 13

18:41 DFDS ferry volumes up 50% in April 2021
18:13 Sealand adds weekly Port of Wilmington call to its NAE service
17:54 Sparta III delivered yet another cargo to Franz Josef Land
17:37 COP26 in focus as UNGC gathers leaders at Nor-Shipping’s Ocean Now
17:30 Oboronlogistics took part in BREAKBULK RUSSIA 2021
17:02 Admiral Makarov University took part in ARCSAR workgroup
16:28 IAPH renews ties with WCO
16:05 VoltH2 and Virya Energy sign cooperation agreement for development of green hydrogen plant in North Sea Port
15:37 12th Arctic Council Ministerial meeting convenes in Reykjavík
15:13 Bunker Weekly Outlook, Week 19, 2021
15:04 Klaveness joins collaboration project to evaluate the potential role of carbon capture in meeting shipping’s near-zero emissions target
14:52 Wärtsilä Cargo Handling and Fuel Supply Systems again selected for Oriental Energy vessels
14:32 Capital Link Maritime Forum - Norway to take place on 26-27 May 2021 as digital event
13:48 Cargo traffic within Azov-Don Basin of Russia’s IWWs grew fell by 26% in 4M’21
12:46 Shell Marine expands shipcare network, offering customers greater convenience and smoother operations
12:29 Small anti-submarine ships of White Sea naval base commence training maneuvers at sea
12:00 Mitsubishi Shipbuilding holds christening and launch ceremony in Shimonoseki for large ferry built for Meimon Taiyo Ferry
11:50 Singapore and Rotterdam successfully complete trial with electronic bill of lading
11:37 Bunker sales at Vladivostok port in 4M’2021 fell by 26% YoY
11:09 Port of Long Beach container volumes up by 43.6% to 746,188 TEU in April 2020