• 27 февраля 2021 14:04

    Запуск регулярных контейнерных сервисов на водном транспорте потребует создания специальных судов-контейнеровозов


    Запуск регулярных контейнерных сервисов на водном транспорте потребует создания специальных судов-контейнеровозов. Такое мнение привел в рамках организованного «ПортНьюс» вебинара «Легенда о контейнерах: будущее перевозок по Волге и Енисею» генеральный директор Морского Инженерного Бюро, профессор Геннадий Егоров. По его мнению, контейнерные перевозки на ЕГС и на морские мелководные, устьевые и речные порты Черноморско-Азовского и Каспийского бассейнов будут все равно развиваться, но прогрессивное развитие ситуации будет определяться не только правильными логистическими схемами с подключением транзитных грузов, но и наличием специализированных судов – контейнеровозов.

    «В противном случае, практически все контейнеры, вне зависимости от места назначения, будут ориентированы исключительно на морские порты регионов», - полагает эксперт.

    Он отметил, что наличие специализированных судов внутреннего смешанного река-море плавания обеспечит возможность перевозок контейнеров вглубь России и внутри страны, а также других европейских стран по внутренним водным путям, снижая тем самым экологическую нагрузку и снижая себестоимость транспортировки груза.

    Существующие суда, как правило, проектировались в 60-70-е годы прошлого столетия, значительная часть из них имеет размеры трюмов и люковых вырезов, не кратные размерам контейнеров. Их контейнеровместимость составляет 70-200 TEUs или 30-80 FEUs при двух ярусах в трюме и одном-трех ярусах на крышках и палубе, скорость не превышает 9-10 узлов. Кроме того, в силу недостаточной прочности люковых крышек, на них в несколько ярусов могут размещаться либо порожние контейнеры, либо в один ярус, но 12-14 тонн массой.

    Контейнеровместимость судов нового поколения (проекты RSD49, RSD59, 003RSD04, 005RSD03, CNF18C и других) составляет 130-700 TEUs или 65-340 FEUs при трех ярусах в трюме и одном-трех ярусах на крышках и палубе, скорость не менее 10,5 узлов при существенно больших мощностях главных двигателей, при этом люковые вырезы проектировались кратными габаритам 40-футовых контейнеров, а высоты трюмов выбиралась с учетом возможность применения контейнеров высотой 9 – 9,5 футов. Суда могут перевозить опасные грузы классов 1.4S, 2, 3, 4, 5, 6.1, 8, 9.



2021 September 26

17:45 USCG, Japanese navy conduct exercise near Dutch Harbor
14:51 Hidden Gem’ arrives in Rotterdam to be transformed into nodule collection vessel for The Metals Company
13:21 LR projects win funding to accelerate research into maritime decarbonisation
12:28 ESVAGT takes delivery of third newbuilt SOV vessel
11:07 ABS Awards AIP to Ned Project’s wind turbine installation vessel design

2021 September 25

15:03 Rolls-Royce and Sanlorenzo add new dimension to partnership with mtu engines and integrated bridge solutions
13:27 JAX LNG and TOTE complete first renewable LNG bunkering in the United States
12:41 Babcock cuts steel for Royal Navy’s Type 31 frigate HMS VENTURER at Rosyth
11:37 Höegh LNG Partners LP announces a new long-term FSRU contract for the Höegh Gallant
10:52 MYCRANE set to launch in four more countries as franchisees are appointed

2021 September 24

18:16 ABS and HHI design optimized LNG carriers
17:59 Admiralteyskie Verfi shipyard launches the Kapitan Martynov freezer trawler
17:55 Italian terminal operator orders two Konecranes Gottwald Mobile Harbor Cranes
16:12 Three Finnish icebreakers return to service after being repaired at Turku Repair Yard
15:03 Maersk invests in electrofuels startup company
14:40 International conference “Inland waterways: strategic potential for growth” focused on INFUTURE project was held on September 20
14:13 Dredge spoil disposal system planned for fairway deepening project
13:57 LAS Vice Admiral Kulakov went to the Atlantic
13:33 Wärtsilä ensures optimal performance and minimal carbon footprint for world’s most environmentally friendly ferry
13:09 Wan Hai Lines holds online ship naming ceremony for new vessels
12:38 Sredne-Nevsky Shipyard launched unmanned research ship Pioner-M
12:10 Record mid-year cargo volumes through the Port of Vancouver in 2021
11:46 SCF Group wins sci-tech award for development in Arctic exploration
11:02 Rolls-Royce and Overmarine continue cooperation with future-oriented mtu technologies
10:07 Tallink Grupp secures another short-term charter deal for vessel Silja Europa
09:59 MPA, SSA and GCNS sign MoU to raise carbon accounting capabilities amongst maritime companies in Singapore
09:41 MABUX: Global Bunker Market may continue firm upward trend on Sept 24
09:24 Crude oil prices continue increasing
09:09 Baltic Dry Index as of September 23

2021 September 23

18:05 Maersk calls Jafza home for its first Warehousing & Distribution facility in the UAE
17:25 GTT and Deltamarin receive AiP from American Bureau of Shipping for their new design applied for LNG fueled tanker
17:05 LR grows fleet optimisation offering with GreenSteam acquisition
16:25 The Port of Rotterdam Authority helps German DeltaPort to be a regional hydrogen hub
16:15 Panama Canal joins to the Call to Action for Shipping Decarbonization
15:39 Dry cargo vessel of RSD59 design, Alexander Ivanov, leaves for sea trials
15:21 ABS grants AIP for next generation liquified CO2 carrier JDP designs
15:05 Synergy Group to take over Maersk Tankers’ technical management business
14:37 DNV and LISCR award AiP to HHI for 40,000 CBM liquefied CO2 carrier design
14:17 Kaliningrad region and FESCO to cooperate in the field of logistics
13:48 Damen can build icebreaking ships for Russia’s Arctic projects within short timeframes
13:25 Sweden’s largest port solar cell system inaugurated at Stockholm Norvik Port
13:15 MABUX: Bunker Weekly Outlook, Week 38, 2021
12:56 Keel-laying of Damen tug series for Atomflot held in Saint-Petersburg
12:51 MSC invests in new efficiency solution to reduce emissions from fleet
11:00 13th Annual Capital Link Shipping & Marine Services Forum took place with great success on September 13, 2021
11:00 Rolls-Royce and Sea Machines sign partnership to cooperate on smart ship and autonomous ship control solutions
10:34 APM Terminals partners with Siemens for energy optimisation and emission reduction at terminals
09:58 Torqeedo and Fassmer Shipyard announce the CIT-E Ferry - a passenger ferry for public transport
09:46 MABUX: Global Bunker Market may demonstrate firm upward evolution on Sept 23
09:29 Crude oil prices continue increasing
09:14 Baltic Dry Index as of September 22

2021 September 22

18:05 ClassNK joins as signatory to Call to Action for Shipping Decarbonization
17:47 Localization level of LK-60 icebreakers estimated at 92% in finance terms
17:20 Torvald Klaveness joins over 150 industry leaders and organizations in call for decisive government action to enable full decarbonization of international shipping by 2050
16:55 SC Zvezda counts on signing contracts for 10 tankers under Vostok Oil project in October 2021
16:31 Transition to unmanned navigation and navigation with reduced crews will be possible in Russia in three years
16:30 LR, HHI and KSOE sign MoU to develop digital twin technology for an LNG carrier
16:10 APM Terminals Pipavav marks 1,000 days of safe operations
15:39 Wärtsilä and SHI agree to collaborate on ammonia fuelled engines for future newbuilds
15:14 NAVTEK proves first zero-emissions tugboat performance