• Home
  • News
  • Балтийские таможенники задержали две яхты за неуплату таможенных платежей
  • 22 сентября 2022 15:16

    Балтийские таможенники задержали две яхты за неуплату таможенных платежей

    Нарушители не заплатили 21 млн рублей

    Фото пресс-службы Балтийской таможни

    В ходе проведения совместных оперативно-розыскных мероприятий сотрудников Балтийской таможни и службы экономической безопасности (СЭБ) УФСБ России по Санкт-Петербургу и Ленинградской области выявлены факты преступлений по неуплате таможенных платежей в особо крупном размере, что является уголовно наказуемым, сообщила пресс-служба таможни.

    В мае 2022 года 40-летний житель Санкт-Петербурга взял в аренду в Эстонии яхту и ввез ее в Россию по процедуре временного ввоза, с указанием сведений о некоммерческих целях использования иностранного транспортного средства, без уплаты таможенных платежей. Как выяснилось, предприимчивый мужчина использовал ввезенную яхту не для личных целей, а сдавал ее в аренду в Санкт-Петербурге, не поставив в известность об этом таможенные органы и воздержавшись от уплаты таможенных пошлин. Сумма неуплаты таможенных платежей составила 7 217 989 рублей.

    Аналогично поступил 30-летний уроженец г. Тольятти, проживающий в Санкт-Петербурге, который в июне взял в аренду яхту покрупнее у этой же эстонской фирмы, также ввез по процедуре временного ввоза и использовал в коммерческих целях, сдавая ее напрокат. Сумма неуплаты таможенных платежей составила 13 556 256 рублей.

    В отношении нарушителей Балтийская таможня возбудила два уголовных дела по пункту «г» части 2 статьи 194 УК РФ (уклонение от уплаты таможенных платежей в особо крупном размере). Данное преступление предусматривает наказание в виде штрафа в размере до полумиллиона рублей либо лишения свободы на срок до пяти лет. Отмечается, что оба предпринимателя явились с повинной, что будет принято во внимание в ходе предварительного расследования и в суде.

    Постановлением правительства Российской Федерации от 30.01.2019 №57 обеспечение исполнения обязанности по уплате таможенных пошлин, налогов не предоставляется в отношении судов парусных со вспомогательным двигателем или без него, лодок моторных или катеров длиной более 7,5 метра и массой более 100 килограммов, оборудованных палубой и каютой (каютами), классифицируемых кодом 8903 ТН ВЭД ЕАЭС, находящихся в собственности иностранных лиц, зафрахтованных лицами государств-членов ЕАЭС по договору тайм-чартера или бербоут-чартера, при помещении указанных судов под таможенную процедуру временного ввоза (допуска) без уплаты ввозных таможенных пошлин, налогов при условии их использования в некоммерческих целях (для отдыха, туризма и культурных мероприятий) на водных объектах (морских и (или) внутренних).


2022 October 5

18:06 Associated British Ports signs new agreement with the UK’s largest privately owned fertiliser importer
17:55 Initiation ceremony for cadets of Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping held in Kronstadt
17:36 Kongsberg Digital signs new partnership agreement with Alpha Ori Technologies
17:25 Unmanned electric passenger ships can appear in Saint-Petersburg
17:06 MSPs back Forth Green Freeport bid to deliver green growth plan for Scotland
16:52 DSME lands LNG carrier orders worth KRW1.85tn - BusinessKorea
16:08 GTT receives an order from Hyundai Heavy Industries for the tank design of seven LNG carriers
15:50 Container traffic on Russian Railways’ internal network in 9M’2022 rose by 3.6% YoY
15:36 WSC, ICS and ASA submit their input to the European Commission on the renewal of the CBER
15:27 Bunker sales at Vladivostok port in 9M’2022 fell by 28% YoY
15:04 Alfa Laval to be a technology partner for the project to investigate the on-board capture, storage and off-loading of carbon dioxide
14:41 IMO's GreenVoyage2050 celebrates five years of its Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping
14:18 Marine passenger infrastructure of Saint-Petersburg should be converted to cater for inland water transport ‒ expert
14:12 ABS approves pioneering autonomous technology for HHI Group
13:54 NOREBO commences preparation works on construction of reefer terminal “Udarnik” in Murmansk Region
13:32 Pavilion Energy and MOL name newbuild LNG bunker vessel
13:02 General cargo ship bound for Russia disabled in Bosphorus - FleetMon
12:42 USC commences serial production of propulsion/steering units ДРК1200М
12:20 UK Government funds consortium led by Unitrove to deliver world’s first zero-emission multi-fuel station for hydrogen and electric ships
12:01 Finnlines to launch two new ro-pax vessels in autumn 2023
11:36 MOL signs LNG carrier charter contract for Sakhalin II project
11:29 Throughput of Azov port in 9M’2022 fell by 13% YoY to 6.8 million tonnes
11:21 Port of Rotterdam Authority presents future scenarios for 2050
11:01 Singapore sets out to drive transformation in bunkering on the world's largest forum for the marine fuel industry
10:39 A.P. Moller - Maersk orders six large ocean-going vessels that can sail on green methanol
10:20 Anemoi and COSCO Shipping Heavy Industry to offer full wind propulsion technology installation services
10:05 Shearwater GeoServices to introduce the geophysical company’s first dual ROV seismic vessel
09:39 MOL joins Blue Visby Consortium
09:28 Traffic volumes on Ust-Luga – Baltiysk ferry line are stable
08:52 MABUX: Upward changes to continue in Global bunker market on Oct 05

2022 October 4

18:43 Samskip adds Value Maritime CO2 capture to decarbonisation strategy
18:32 DEME upgrades DP fallpipe vessel fleet
18:24 Lomar Shipping announces the corporate acquisition of Carl Buttner
18:06 KBAL and Høglund join forces to offer shipowners ground-breaking ballast water technology
17:51 Throughput capacity of CPV to grow 1.7 times to 1.2 million containers by 2025
17:26 The steel-cutting ceremony for two new ferries takes place at Cemre Marin Endustri shipyard
17:06 Mawani and Globe Group sign a contract to build an integrated logistics park at Jeddah Islamic Port
16:50 Emperium to present its electric vessel with a hybrid system intended for the Neva in 2023
16:32 Excelerate Energy finalizes agreement with HHI for newbuild FSRU
16:07 TotalEnergies announces naming ceremony for the Brassavola LNG bunker vessel in Singapore
15:44 Hapag-Lloyd acquires terminal business of SM SAAM for USD 1 billion
15:04 Petrofac takes over operatorship of the Northern Endeavour FPSO facility
14:20 Northern Delivery programme of navigation season 2022 is nearly completed ‒ Rosmorrechflot
14:03 Maersk Oil Trading, METS, Mitsui and ABS develop methanol bunkering project in Singapore
13:41 Rosmorrechflot reports reduction of oil products transportation by Russia’s IWW in 2022
13:22 Tallink Grupp reports largest quarterly passenger number since 2019
13:02 REGENT and TotalEnergies partner to explore use of electric seaglider for maritime travel to offshore energy platforms
12:34 Sval Energi completes USD 1.3 billion deals
12:01 Multipurpose dry cargo ship of Project RSD34 can be fully fitted with Chinese equipment
11:57 PSA joins ‘The Silk Alliance’ cross supply-chain maritime partnership initiated by Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub
11:28 Sweden sends diving vessel to probe leaking Nord Stream pipelines - Reuters
11:23 Fleet maintenance base in Ust-Luga to be loaded with orders until 2030 — Rosmorport
10:45 Finnish Ministry of Foreign Affairs gives a negative decision for the export license to the icebreaker ordered by Norilsk Nickel
10:24 IMO and Commonwealth Secretariat join forces for sustainable maritime development
09:50 Crude oil futures rise on expectation of OPEC+ decision to cut oil output
09:35 Port of Long Beach presents annual emissions inventory report
09:25 Rosatom and Rosmorrechflot work out inland water transport corridors leading to Northern Sea Route
08:51 MABUX: Sharp upward deviation is expected in Global bunker market on Oct 04

2022 October 3

18:23 Preparing container vessels for conversion to green fuels – Maersk Mc-Kinney Moller Center
18:13 Candela's electric hydrofoil ferries could unlock the potential of Seattle's waterways