• Home
  • News
  • ФГБУ «ГлавСевморпуть» призвало получать разрешение на плавание судов по СМП не...
  • 16 февраля 2023 14:33

    ФГБУ «ГлавСевморпуть» призвало получать разрешение на плавание судов по СМП не позднее чем за 15 рабочих дней

    Ледовые ограничения судов нужно учитывать на этапе подбора флота для работы на Севморпути

    Ввиду короткой навигации на Северном морском пути (СМП) из-за климатических условий строительным и дноуглубительным компаниям крайне важно своевременно оформлять разрешения на плавание судов в акватории трассы. Об этом рассказал исполняющий обязанности заместителя генерального директора ФГБУ «ГлавСевморпуть» (входит в госкорпорацию «Росатом») Святослав Степченков в ходе VI Конгресса «Гидротехнические сооружения и дноуглубление», организованного медиа-группой «ПортНьюс».

    Святослав Степченков разъяснил порядок получения разрешений на плавание судов в акватории СМП с учетом специфики дноуглубительного (технического) флота и обратил внимание на необходимость заранее, перед получением разрешения, на этапе подбора флота для работы на Севморпути учитывать ограничения, которые имеют суда, сообщает пресс-служба учреждения.

    Дноуглубительные суда без ледового класса или неарктического ледового класса Ice1‒Ice3 не могут работать на СМП ранее 1 июля и позднее 15 ноября. Это связано с требованиями Правил плавания в акватории СМП в целях обеспечения безопасности мореплавания.

    «Мы, безусловно, понимаем, что строительство и реализация больших проектов в акватории Северного морского пути — это сложная задача и требует большого напряжения сил, но, если по практике, то самый реальный срок выдачи разрешения — до 31 октября. Если говорить об Обской губе, то традиционно начало ноября — начало периода ледостава... Не допустим и не можем допустить плавание судов без ледового класса в период активного ледостава, потому что таким судам разрешено плавание только по чистой воде. За плаванием судов с небольшими ледовыми классами будем активно смотреть», — подчеркнул Святослав Степченков.

    Госкорпорация «Росатом» с 2018 года определена инфраструктурным оператором Северного морского пути и отвечает за организацию судоходства на СМП, строительство инфраструктурных объектов, навигационно-гидрографическое обеспечение и систему безопасности мореплавания в тяжелых арктических условиях. В контур дирекции СМП Росатома входят ФГУП «Атомфлот», ФГУП «Гидрографическое предприятие» и ФГБУ «ГлавСевморпуть».

    Федеральное государственное бюджетное учреждение «Главное управление Северного морского пути» (ФГБУ «ГлавСевморпуть», входит в госкорпорацию «Росатом») создано распоряжением правительства РФ в 2022 году в целях организации плавания судов в акватории Северного морского пути. Учреждение призвано обеспечивать организацию ледокольной проводки судов и их проход по рекомендованным маршрутам плавания в акватории СМП с учетом гидрометеорологической, ледовой и навигационной обстановки, а также выдачу, приостановление, возобновление и прекращение действия разрешений на плавание судов в акватории СМП, внесение изменений в такие разрешения.

    Северный морской путь — единая транспортная коммуникация России в Арктике. Он проходит вдоль северных берегов страны по морям Северного Ледовитого океана (Карское, Лаптевых, Восточно-Сибирское, Чукотское), соединяет порты европейской части России и устья судоходных сибирских рек с Дальним Востоком. В августе 2022 года правительство РФ утвердило план развития СМП до 2035 года, в который вошло более 150 мероприятий. Общий объем финансирования — около 1,8 трлн рублей. Согласно плану, годовой грузопоток по СМП должен составить в 2024 году 80 млн тонн, 2030 году — 150 млн тонн, 2035 году — 220 млн тонн.


2023 December 5

18:00 Kongsberg Maritime to provide design, engineering, and equipment on pair of methanol ready, chemical tankers for Sirius Rederi AB
17:38 APM Terminals and DP World launch Zero Emission Port Alliance at COP28
17:16 Blue Mediterranean Partnership to start operating in early 2024
16:49 Global Ports Holding announces integration of shore power at Valletta Cruise Port
16:14 Meratus Line starts calling at East Java Multipurpose Terminal
15:21 OOCL announces new China Indonesia Philippines services
14:42 CNC and COSCO sign vessel sharing agreement for KCS and China 1 services
14:23 Methanol-ready ECOaster vessel design wins DNV’s green light
13:52 DSIC lays keel for first CMES LNG carrier
13:12 Middle East War risk insurance rates edge up after surge in Red Sea ship attacks
12:45 Iberdrola and Masdar sign global alliance to co-invest up to €15 billion in offshore wind and green hydrogen projects in Germany, UK and the USA
12:15 South Korea drops to 2nd place in global shipbuilding orders in Nov.
11:41 Wartsila adds another four methanol engines to its portfolio
11:03 WinGD signs four-way partnership to deliver CMB.TECH ammonia engines
10:50 Maersk to invest more than USD$500 million in integrated supply chain capabilities in Southeast Asia
10:24 Hapag-Lloyd to apply a war risk surcharge from January 1, 2024
08:17 EU announces €175m financial support to reduce methane emissions at COP28
07:34 AD Ports Group and Vietnam Maritime Administration sign MoU to enhance ports and maritime collaboration

2023 December 4

18:53 St. Petersburg SMTU kicks off real technical revamp of high-tech industries under the Priority 2030 program
18:07 ABP unlocks a 200+ acre development opportunity at the UK’s busiest ports complex
17:34 The Government of Oman, Hydrom, Port of Amsterdam, Zenith Energy Terminals and GasLog agree to study the development of a liquid hydrogen supply chain
17:13 Meyer Turku shipyard delivers the cruise ship Carnival Celebration
16:45 Three commercial vessels attacked in Red Sea
16:24 AD Ports Group and KazMunayGas sign HoT for ship building and repair facility in Kazakhstan
15:14 Bureau Veritas and Avance Labs sign MoU on hydrogen certification
14:40 QatarEnergy announces successful integration of all marketing and related activities formerly managed by QatarEnergy LNG
14:13 Cepsa and C2X set up joint project to develop the largest green methanol plant in Europe
13:22 Vopak becomes a 50% shareholder in EemsEnergyTerminal
12:51 Laskaridis, Metis and Bureau Veritas partnership delivers new classification notations for smart shipping
12:24 Chantiers selects TMC for two luxury vessels
11:48 SCZONE signed a $1.1 bn MoU for green bunkering in East Port Said
11:23 IMO Assembly elects new 40-Member Council
10:45 APM Terminals Gothenburg records highest volumes ever in Port's history
10:13 DP World joins First Movers Coalition to decarbonise shipping
09:47 Admiral Golovko frigate successfully completes handover and state acceptance trials
09:18 Beringpromugol in Chukotka boosts ten-month coal production by 15% to 1.3 million tonnes

2023 December 3

16:03 Northern Lights says LNG-powered CO2 carrier duo more than 60 percent complete
14:31 Maersk reaches settlement over ship that blocked Suez Canal
13:46 ONE launches ELT container service
12:27 Summary of the the Strategic Business Plan 2024 – 2028
10:48 PortNews’ past week main headlines
09:33 Cargo carried by train ferries on the Ust-Luga - Baltiysk line rose 13% in November 2023

2023 December 2

15:38 Global CO2 emissions rise through 2050 in most IEO2023 cases
14:26 ABS supports Edison Chouest’s decarbonization journey with sustainability reporting
12:11 Vard Marine welcomes Terragon Environmental Technologies Inc. into Vigilance preffered supplies program
11:56 New LNG production and marine bunkering capability at Port Hedland, Western Australia with a pathway to IMO 2050 ‘zero-emissions’ through onboard hydrogen production
10:19 Drydocks World and Aker Solutions to deliver two offshore renewable energy platforms for Norfolk Vanguard

2023 December 1

18:07 Leaders of the shipping industry issue joint statement with сall for targeting the highest levels of ambition of the IMO GHG Strategy to achieve Net Zero by 2050
17:40 HD KSOE secures $432 mn order for 4 ammonia carriers
17:37 Yara Clean Ammonia, North Sea Container Line, and Yara International join forces to realize the world's first clean ammonia-powered container ship
17:26 North Salmon Service selects HAV Group Ship Design as cooperation partner to develop an ammonia-fuelled wellboat
17:06 Fincantieri sets the main terms and conditions for the acquisition of Remazel Engineering
16:31 GTT and COSCO shipping sign an agreement for the construction of GTT Membrane Containment Systems
16:07 Fincantieri floats out cruise ship for Viking
15:41 Bureau Veritas unveils Rules for hydrogen-fuelled ships
13:44 Arsenio Dominguez Velasco confirmed as next IMO Secretary-General
13:08 Vale and Oldendorff Carriers commenced the first biofuel voyage on a bulk vessel
12:44 Container traffic along the North-South ITC has doubled since early this year, RZD says
12:34 Hyundai Samho Heavy Industries to build up to ten very large ammonia carriers for Maersk Tankers
12:25 Topsoe and Standard Gas sign MoU to collaborate on UK-based renewable natural gas and methanol project
10:55 Maritime and Port Authority of Singapore and The International Association of Classification Societies collaborates on safe implementation of new maritime solutions
10:46 The SCCV NeoBeton hull was towed to its permanent location in Port of St. Petersburg
10:24 China ports container volume rises 4.9% from January to October 2023
09:58 ZPMC launched two 1,600-ton wind power installation platforms

2023 November 30

18:07 Port of Seattle and Busan Port Authority renew sister port agreement after 42 years
17:32 BW LPG to invest $30 mln in JV with Confidence Petroleum India - Reuters
17:14 64% mull cutting maritime investments amid ESG concerns, reveals Woodrow study
16:47 MABUX: Bunker Weekly Outlook, Week 48, 2023
16:47 GSI delivers world’s first large-capacity battery hybrid double-headed luxury Ro-Ro vessel P&O LIBERTE
16:24 V.Group partners with Aither to provide carbon trading solutions for shipowners