• Home
  • News
  • Глава ОСК назвал причины, ограничивающие применение композитов в судостроении
  • 29 марта 2023 08:00

    Глава ОСК назвал причины, ограничивающие применение композитов в судостроении

    Многослойный композитный корпус «Пионера-М» дороже стального в три раза

    Генеральный директор Объединенной судостроительной корпорации (ОСК) Алексей Рахманов рассказал на заседании комитета по транспортному машиностроению Союза машиностроителей России об использовании композитных материалов на предприятиях корпорации и подробно остановился на проблемах, тормозящих развитие этого направления в судостроении. По его словам, причины, ограничивающие применение композитов в судостроении — горючесть и вопрос цены. Об этом сообщила пресс-служба ОСК.

    По словам Алексея Рахманова, в нашей стране многое было сделано в направлении использования композитных материалов начиная со стеклопластиковых решений еще во времена Советского Союза. Наибольших успехов в использовании композитов добился Средне-Невский судостроительный завод. «Сегодня на СНСЗ мы вышли на производство двух композитных тральщиков в год – это большое достижение», — подчеркнул глава ОСК.

    Композиты применяются и при строительстве гражданских судов, получающих за счет их применения высокие технические характеристики. Конструкция из композитов позволяет очень многие вещи делать за один заход, быстрее и эффективнее. Так, композитное судно «Грифон», которое работает на линии Сочи-Новороссийск, может ходить на скорости до 30 узлов и успешно выдерживает волнение до 4 баллов.

    Глава ОСК остановился на использовании композитов в новых для корпорации заказах — на маломерные суда и на спасательные шлюпки. В настоящее время корпорация выполняет контракт с МЧС в сегменте маломерных судов, по которому она поставит ГИМС 52 катера размером от 6 до 11 метров. Также ОСК выиграла конкурс по разработке ПКД для производства спасательных шлюпок, и со следующего года, по словам Алексея Рахманова, все спасательные шлюпки, которыми будут пользоваться предприятия ОСК, станут производиться в периметре корпорации с использованием композитных материалов.

    Алексей Рахманов проанализировал причины, ограничивающие применение композитов в судостроении, такие как горючесть и вопрос цены: «Проблема, с которой нам нужно бороться, и ее мы ощутили в полной мере при подготовке корпуса «Пионера-М» — это цена в преломлении традиционного проектирования. Итог: многослойный композитный корпус стал дороже стального в три раза». Глава ОСК считает, что учет использования композитных материалов при разработке тяжелого судостроительного САПРа может способствовать оптимизации расчетов проектантов и в итоге привести к снижению цены.

    Еще одним фактором ограничения использования композитов в судостроении является то, что серийное производство некоторых ингредиентов композитных материалов в России в полном объеме не освоено. По мнению Алексея Рахманова, «оспаривать необходимость и неизбежность технологического прогресса невозможно, но при этом для развития композитных материалов нам надо поработать над массовым производством (а оно безусловно связано с объемом потребления) этих ингредиентов».

    Заседание комитета по транспортному машиностроению Союза машиностроителей России по теме «Роль композитных материалов в транспортном машиностроении» прошло в столичном экспоцентре в рамках форума «Композиты без границ».




2023 September 23

15:23 Hapag-Lloyd to enhance connectivity at sea with Starlink satellite Internet
13:41 Hanwha Ocean inks 4-way deal on development of liquefied CO2 carrier
12:09 Vessels are among the first in the world to demonstrate the potential of hydrogen fuel cells
10:17 ABB to power Samskip’s new hydrogen-fueled container vessels

2023 September 22

19:41 IAA PortNews’ summary of past week news
18:00 PETRONAS, MOL and MISC to jointly develop LCO2 carriers for CCS projects
17:06 Ports of Los Angeles, Long Beach, and Shanghai unveil Implementation Plan Outline for first trans-Pacific green shipping corridor
16:32 Workers protest against HHLA’s partial sale to MSC
16:25 ZIM offers direct service between WCSA and Savannah
16:07 Exports of Russian fish products in 8M’23 increased by 4% YoY to 1.4 million tonnes
15:49 Construction begins on Crowley-ESVAGT wind farm service vessel
15:21 APM Terminals Apapa – Ibdan rail connection opens for congestion-free business
14:51 Ascenz Marorka weather routing solution to equip the entire fleet of Clean Products Tankers Alliance
14:22 Guangzhou Port Group and Jiangsu Port Group sign a strategic cooperation framework agreement
13:59 Throughput of port Shanghai (China) in 8M’2023 rose by 10% YoY
13:41 A.P. Moller – Maersk opens new warehouse in Douala, Cameroon
13:12 Samsung Heavy Industries develops laser high-speed welding robot for LNG vessels
12:54 Container throughput of Hong Kong port (China) in 8M’2023 fell by 15% YoY
12:31 Seaside LNG joins SEA-LNG coalition
12:20 Project on modernization of Nikolayevsk-on-Amur port included in Khabarovsk PDA
12:11 Zulu Associates contracts Conoship International to design the autonomous zero-emission shortsea vessel ‘Zulu Mass’
11:40 Royal Caribbean completes 12 consecutive weeks of biofuel testing in Europe
11:10 FERC approves the permit authorizing the Port Arthur LNG Phase 2 expansion project
10:43 Mawani and Saudi Investment Recycling Company sign green deal
10:12 Port of Oakland container volume down 13.1% in August 2023
09:56 Nuclear-powered icebreaker Sibir of Project 22220 returns to Murmansk upon completion of its NSR navigation season
09:24 Domestic equipment for a-Navigation to be installed on bilge water removing ship under construction at Okskaya Shipyard
09:03 CSSC Huangpu Wenchong secures feeder pair from CK Line

2023 September 21

18:13 Vertom welcomes 3rd methanol/hydrogen-ready electric bulker
17:50 Annual coal exports from Russia may grow by 28% to 252 million tonnes by 2030
17:21 Bahri and Saudi Ports Authority ink sustainability agreements
16:58 Yakutia to obtain shares of Zhatai Shipyard JSC if the shipyard construction is completed in 2024
16:34 PEMA and ICHCA sign MoU to advance sustainable practices and safety standards in the cargo handling sector
15:56 Rosatom estimates future demand for ice class ships intended for operation on NSR
15:09 Greek-flagged ship is the first LNG dual fuel VLCC to join the Green Award programme
14:42 Europe's ports express concern about first signs of carbon and business leakage ahead of the start of the EU ETS for the maritime sector
14:37 First Container Terminal starts handling containerships of China - Sri Lanka – Russia line
14:13 COSCO SHIPPING and State Power Investment sign a Memorandum of Cooperation Agreement
13:41 Melbourne’s VICT welcomes the largest container vessel ever to dock in Australia
13:15 Contract awarded to Royal IHC for the maintenance of three auxiliary vessels of the Royal Netherlands Navy
12:43 Kalmar becomes first ports and terminals industry solution provider to receive cyber security certification for its automation system for all terminal equipment
12:38 Nine voyages made by FESCO’s container line from Chinese ports to Pevek this navigation season
11:46 China’s first green marine methanol industrial chain cooperation project officially launched
11:17 Cemre Shipyard holds keel laying and steel cutting ceremony of Little Minch ferries
10:59 Coastal shipping between Kaliningrad and the ports of Saint-Petersburg and the Leningrad Region is carried out by 12 operators
10:51 MSC confirms orders to Fincantieri for two new hydrogen-powered ships to join Explora Journeys’ fleet
10:13 New study highlights Freeport East could become key centre for driving transport decarbonisation and maritime green corridors
09:41 Hydrographic Company to increase its annual scope of NSR survey to 100 thousand km by 2027

2023 September 20

18:07 The seaport of Kiel reached the mark of one million cruise passengers in one season for the first time
17:40 MacGregor receives more than EUR 25 million order for general cargo cranes
17:37 RF Navy’s Pacific Fleet takes part in Finval 2023 tactical exercise aimed at protecting Northern Sea Route
17:15 Crowley and BWXT sign MoU for nuclear power generation vessel concept
16:45 WinGD collaborates with KSS Line for ammonia-fuelled gas carriers
16:25 THE Alliance announces Transpacific-North West Coast change
16:02 Throughput of port Kaliningrad can reach 8.9 million tonnes in 2023
15:39 Freire Shipyard holds keel laying for maintenance support vessel
15:14 Port Authority of New York and New Jersey releases roadmap to net-zero greenhouse gas emissions by 2050
14:59 Oil export shipments from CPC rose by 9% by mid-September
14:40 NYK participates in environmental initiative to reduce methane emissions
14:05 ABS issues AIP for an offshore hydrogen/ammonia production platform from KRISO
13:46 Rosmorport to approve design for modernization of two icebreakers to meet cruise tasks
13:44 MOL Drybulk, Kambara Kisen sign basic agreement on time charter for newbuilding methanol dual fuel bulk carrier
12:44 Partners support emission reductions on Rotterdam-Singapore Green & Digital Shipping Corridor
12:21 Baltic Fleet's corvette Stoikiy conducts missile firing in Baltic Sea
12:13 Fluxys Belgium, Pipelink, Socofe and SFPIM join forces in CO₂ network operator “Fluxys c-grid”
11:40 IUMI calls for industry-wide cooperation and knowledge sharing as shipowners move toward net-zero
11:22 Severnaya Verf: Russian shipyards are in unequal competitive conditions with Chinese and Turkish ones
11:00 KPI OceanConnect and Uni-Tankers collaborate on successful biofuel trial
10:30 OCI Global secures green methanol bunker licence in Egypt's Port Said
10:07 Konecranes wins 8 RTG order for a new container terminal in Colombia in drive for sustainable globalization