• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Количество транспортных происшествий на водном транспорте уменьшилось в 2007 году на 13,5...
  • 24 марта 2008 15:45

    Количество транспортных происшествий на водном транспорте уменьшилось в 2007 году на 13,5% до 166, а количество погибших выросло в 2 раза до 27 человек

    На водном транспорте в 2007 году произошло 166 транспортных происшествий, что на 13,5% меньше, чем в 2006 году, когда их было 192. Как сообщается в материалах Министерства транспорта РФ, это произошло за счет снижения количества происшествий на речном транспорте на 23,7%: в 2007 году произошло 90 транспортных происшествий, в том числе, 6 аварий и 84 эксплуатационных происшествия, в 2006 году - 118 транспортных происшествий. Однако положение с аварийностью и тяжесть последствий происшествий на морском транспорте остаются стабильно сложными.

    В результате транспортных происшествий на морском и речном транспорте в 2007 году погибло 27 человек, что почти вдвое больше, чем в 2006 году. Тяжелые аварийные случаи произошли в зоне ответственности Азово-Черноморского, Волжского и Дальневосточного управления государственного морского и речного надзора.   
     
    Ространснадзором также проведена работа по анализу причин аварийных случаев произошедших в ноябре-декабре прошлого
    года после событий 11 ноября 2007 года в Азово-Черноморском бассейне. По данным Ространснадзора, основными причинами аварийных случаев с судами являются неудовлетворительное прогнозирование и доведение гидрометеорологической информации до мореплавателей, неудовлетворительное её использование капитанами судов и отсутствие контроля территориальных управлений в этой сфере, отсутствие нормативной правовой базы по созданию и эксплуатации рейдовых перегрузочных комплексов (РПК) в Российской Федерации, неудовлетворительный состав сил и средств, организационные недостатки аварийно-спасательного обеспечения на морском  транспорте, недостатки в организации государственного портового контроля со стороны отдельных капитанов портов. Кроме того, наблюдается нарушение требований по обеспечению безопасности мореплавания и обеспечению безопасных условий труда членам экипажей судов со стороны судовладельцев. Так, количество частных судоходных организаций эксплуатирующих речные суда и суда смешанного (река-море) плавания, возраст которых составляет 30-50 лет соизмеримо с количеством самих судов. Несмотря на то, что все суда имели ограничения по эксплуатации судов на волнении до 2-х метров, суда  эксплуатировались со значительными отклонениями  установленных ограничений по высоте волны и району плавания.

    Грубые нарушения лицензионных требований и условий, определенных постановлением Правительства Российской Федерации от 13.08.2006 г. № 490, привели к гибели людей на т/х «Нахичевань» и к загрязнению окружающей среды с танкера «Волгонефть-139». Следует отметить, что  только 50% судовладельцев, суда которых затонули в Керченском проливе, имели лицензии на перевозку грузов морским транспортом. Рейдовый перегрузочный комплекс, расположенный на российской стороне - ООО «ЕвротекУниверсал» - также не имел лицензии, но осуществлял погрузочно-разгрузочную деятельность с опасными грузами.
    Еще одной причиной является неудовлетворительное осуществление технического надзора за судами со стороны  российских классификационных обществ  (ФГУ «Российский морской регистр судоходства»  и ФГУ «Российский речной регистр»). Как показали расследования аварийных случаев, разрядность и сезонность плавания судов смешанного (река-море) плавания в Азовском море и Керченском проливе, были установлены Российским речным регистром без учета долголетних гидрометеорологических наблюдений. Фактически, использовались данные наблюдений, произведенных ещё в 60-80-х годах прошлого столетия.


2024 September 26

18:03 Eni publishes its first Methane Report
17:35 Port of Barcelona container traffic increases by 22% in the first 8 months of the year
17:34 MABUX: Bunker price trends in the world's four largest hubs, Sept 23-27
17:23 TECO 2030 announces strategic shift to global fuel cell technology provider
17:14 CMB.TECH signs strategic agreement with Beihai Shipbuilding
16:45 Ports of Hamburg, Busan and Ulsan sign a joint declaration of intent
16:24 Damen to deliver two fully electric ferries to City of Toronto
15:59 Shell and TenneT sign an agreement for the large-scale hydrogen plant on the high-voltage grid in the Port of Rotterdam
15:24 Northern Lights is ready to receive CO2
14:41 MSC amplifies UN global compact call for IMO fit-for-purpose regulatory framework to accelerate use of net-zero fuels
14:23 MOL introduces an application for performance degradation tracking 'Fouling Analysis'
13:40 MAN PrimeServ signs cooperation agreement with Latsco Marine Management
13:13 Port of Oakland container volume up 5.4% in Aug 2024
12:48 H-LINE Shipping takes delivery of a 7,000 CEU LNG dual-fuel PCTC
12:08 Yangzijiang Shipbuilding delivers first batch of eco-friendly dual-fuel methanol containerships to X-Press Feeders
11:54 Jawar Al Khaleej L.L.C. takes delivery of three Damen Search and Rescue vessels
11:20 Technip Energies and JGC Corporation awarded FEED contract by ExxonMobil for the Rovuma LNG project in Mozambique
10:41 Panama Canal launches revamped maritime services tariffs section
10:22 ADSB delivers pair of RAmparts 2800-SD vessels to ADNOC
09:59 MITSUI OCEAN CRUISES welcomes new ship MITSUI OCEAN FUJI in handover ceremony with Seabourn Cruise Line

2024 September 25

18:00 Ingalls Shipbuilding receives a $9.6 bln contract to procure multiple ships, including three San Antonio-class amphibious assault ships
17:38 The Port of Oslo has officially opened its new shore power plant for cruise ships
17:11 John T Essberger orders two 13,000 dwt, ice class 1A chemical tankers from Nantong Rainbow Offshore & Engineering Equipment
16:45 Ningbo-Zhoushan port to add 2 million TEU in container capacity
16:13 Hanwha Ocean drops talks to acquire Australian shipbuilder Austal
15:36 Hyundai Glovis, China's BYD sign MOU for logistics partnership
15:24 Wallenius Marine christens vessel Future Way in German port of Emden
14:58 Asyad Group, OQ Alternative Energy, and Sumitomo Corporation announced a joint study agreement to explore the potential of Oman as a global low-carbon fuel bunkering hub
13:50 CLdN places order for 10 newbuild container carriers
13:22 Purus orders two 45,000 cbm dual fuel ammonia-ready medium-sized gas carriers from Hyundai Mipo Dockyard
12:47 HD Korea Shipbuilding wins 403.9 bln won order for 6 container ships
12:05 Victoria International Container Terminal hits 5 million TEUs
11:43 Damen signs with WUZ Port and Maritime for ASD Tug 2111
11:20 Fincantieri starts works on the first next-generation Offshore Patrol Vessel for the Italian Navy
10:43 Lloyd's Register, RINA, DNV, Bureau Veritas and ABS join forces to form Yacht Safety and Environmental Consortium
10:25 Fincantieri, Vard and Sandock Austral Shipyards form collaboration centred around Afrika Offshore Patrol Vessel
09:48 GTT receives an order from HD Hyundai Samho Co. for the tank design of four new LNG carriers

2024 September 24

18:00 PowerCell signs SEK 165m order for fuel cell systems with leading Italian marine OEM manufacturer
17:01 TankMatch and Evos team up to launch green methanol bunkering solutions
16:45 MOL announces naming ceremony for new LNG-fuel car carrier “CELESTE ACE”
16:24 Navig8 takes delivery of fourth and fifth MR newbuild vessels from New Times Shipbuilding
15:53 Canadian Coastguard orders MAN 32/44CR propulsion packages for two Arctic Offshore Patrol Ships
15:23 AD Ports records a 30 percent increase in vehicle volumes through Autoterminal Khalifa Port in H1 2024
14:43 HELCOM launches shipping data platform
14:23 The Port of Tallinn signs MoU with the U.S. company Protio for the production of e-fuels at Muuga Harbour
13:42 TotalEnergies to supply 200,000 tons per year of LNG to HD Hyundai Chemical until 2033
13:21 Shenzhen and Long Beach ports sign green framework
12:50 LR and Samsung Heavy Industries sign JDP for AiP for an ammonia-fuelled 9,300 TEU container vessel
12:11 Wartsila to future-proof container vessels with CCS-Ready scrubber technology
11:40 Lloyd's Register has granted Samsung Heavy Industries AiP for the construction of a next-generation 174,000 cubic metre LNG carrier
11:02 Hanwha Ocean partners with ABS to co-develop offshore solutions
10:41 Royal Huisman commissions world’s largest sportfish yacht 'Special One'
10:15 ABS approves new autonomous technologies from HD Hyundai for ammonia-fueled ships
09:46 HD Hyundai to supply shaft generator for Middle Eastern firm

2024 September 23

18:07 TechnipFMC awarded subsea contracts by Petrobras for Brazil’s pre-salt fields
17:26 South Korean ministry starts testing container ship equipped with autonomous navigation system
17:06 Spliethoff Group acquires majority interest in ForestWave
16:42 Hanwha Power Systems signs an agreement with GasLog for the retrofitting of ammonia gas turbines for eco-friendly fuel
16:19 McDermott and BW Offshore announce collaboration to enable offshore blue ammonia production
15:56 Mitsubishi Shipbuilding and Bureau Veritas collaborate on advanced 3D model-based classification project
15:46 Kawasaki and CB&I sign an agreement for promoting commercial-use liquefied hydrogen supply chain
13:30 Türkiye welcomes the arrival of its first-ever FPSO vessel
12:58 Fujian Shipping Group signs contract for the construction of "2+2" 82,000-ton dual-fuel bulk carriers
11:24 CMA CGM to acquire a c.48% stake in Santos Brasil
10:43 ABS approves new FLNG design from Wison
10:23 Methane Abatement Group adds BP, CMA CGM and GT
09:52 Lloyd’s Register awards HD Hyundai Mipo AiP for 20,000 cbm LCO₂ carrier

2024 September 22

16:03 Container shipping costs to U.S. east coast, Europe up for 4th month
15:10 GRSE secures $54 million German order for four additional multi-purpose cargo ships
14:12 Water recycling project launched by industrial enterprises in Shanghai