• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • «Нижегородский теплоход» передаст 6 катеров Минобороны РФ на полгода раньше срока
  • 9 апреля 2015 08:00

    «Нижегородский теплоход» передаст 6 катеров Минобороны РФ на полгода раньше срока

    ОАО «Завод «Нижегородский теплоход» передаст 6 катеров Министерству обороны РФ на полгода раньше срока. Об этом заявил директор по производству Сергей Гречишников, сообщает пресс-служба судостроительного предприятия.

    «Шесть рейдовых катеров РВК будут переданы заказчику летом 2015 года, на полгода раньше запланированного», - сказал Гречишников.

    Первоначально эти катера для Балтийского флота должны были быть поставлены до конца 2015  года.

    С передачей этой партии завод полностью выполнит гособорназаказ на производство 16 рейдовых водолазных катеров РВК проекта 23040 для Минобороны.

    Государственный контракт на строительство 16 рейдовых катеров комплексного аварийно-спасательного обеспечения проекта 23040 по заказу Министерства обороны был подписан в конце марта 2013 года. До конца 2013 года завод передал заказчику первые четыре катера проекта 23040. В 2014 году судостроители ЗНТ выполнили в срок прописанные контрактом планы и сдали 6 судов серии. В программу 2015 года входит строительство еще 6 катеров проекта 23040 для Балтийского флота (Кронштадт).

    Катер проекта 23040 представляет собой дальнейшее развитие серии из десяти водолазных катеров проекта А160 (строительные номера 801-810), построенных ОАО «ЗНТ» в 2010-2012 годах для ФГУ «Госморспасслужба России», а также водолазного катера проекта ZT28D «Пеликан», разработанного конструкторским отделом завода.

    В сравнении с самыми известными ранее катерами «Фламинго» и их наследниками, катерами проекта 14157, катера проекта 23040 имеют  большие размерения, более высокие энерговооруженность и ледовый класс, что позволяет им уверенно работать на внешних рейдах и за их пределами с удалением от мест убежищ до 50 миль.

    Основные характеристики судна: длина наибольшая - 28,09 м, ширина наибольшая - 5,56 м, высота борта в носу - 3,4 м, осадка средняя - 1,5 м, водоизмещение полное - около 118 тонн, главный двигатель - 2х441 кВт, дизель-генератор - 2х80 кВт, аварийно-стояночный дизель-генератор - 1х20 кВт, скорость хода - около 13,7±0,3 узл., экипаж - 3 чел., водолазы: 5 чел.

    Катер предназначен для: водолазного обеспечения подводно-технических работ на глубинах до 60 м при волнении моря до 3-х баллов; проведение водолазных работ двумя водолазами одновременно с расходом воздуха до 120л/мин на глубину до 60м с экспозицией на грунте 60 минут; проведения декомпрессии, воздушных, кислородных и гелиевых режимов лечебной рекомпрессии; участия в аварийно-спасательных, гидротехнических и судоподъемных операциях; обследование дна акваторий, затонувших объектов и гидротехнических сооружений.

    Кроме того, в функции судна входит: тушение пожаров на кораблях и судах, плавучих и береговых объектах высотой до 30 м; откачка воды с аварийного судна; выполнение обследовательских работ с помощью малогабаритного телеуправляемого необитаемого подводного аппарата (ТНПА); поиск затонувших объектов на глубинах до 150 м, при помощи буксируемого гидролокатора; поиск находящихся за бортом людей, при помощи тепловизионной системы ночного видения; выдача электропитания на аварийный корабль или объект.

    ОАО «Завод «Нижегородский Теплоход» основано 1911 года. Основная специализация - создание судов технического и вспомогательного флота, портовой техники и изделий судового машиностроения.  Предприятие имеет опыт успешной реализации проектов полного цикла – от проектирования до постройки и технического сопровождения судов различного типа.

    Ссылки по теме:

    ЗНТ спустил на воду аварийно-спасательный катер проекта 23040 для Минобороны РФ (фото) >>>>

    ЗНТ заложил кили четырех катеров проекта 23040 для Минобороны России (графика) >>>>




2024 May 2

18:07 World’s most environmentally friendly tug fleet delivered to HaiSea Marine
17:38 SOHAR Port and Freezone sings agreement with METCORE for Mass Flow Meter Implementation
17:23 Unifeeder launches China Gulf Express
16:59 Allseas receives T&I contract for Gennaker offshore wind farm
16:30 CMA CGM’s newest container vessel visited the HHLA TK Estonia terminal
15:46 DP World introduces new rail route from China to Turkey
14:32 Hybrid technology to optimise energy use and cut emissions for Matson Navigation Company’s new LNG-powered container ships
13:54 Bureau Veritas awards AiP for TotalEnergies’ Skipe V2 tool
13:24 Hapag-Lloyd launches first dry container tracking product “Live Position”
12:58 Europe’s ports have €80 billion investment needs for the next 10 years
12:15 MABUX: Bunker Outlook, Week 18, 2024
11:42 APSEZ FY24 net profit jumps 50%
11:19 Tristar Eships to manage its carbon footprint with Wartsila’s Decarbonisation Services
10:48 Topsoe awarded contract to support FEED study for new low-carbon ammonia plant in Louisiana, US
09:26 Maersk posts Q1 2024 results

2024 May 1

17:13 Matson picks Kongsberg Maritime's hybrid technology for its new LNG-powered container ships
16:22 All American Marine delivers hydrofoil-assisted tour vessel to Phillips Glaciers
15:24 Corvus Energy to supply ESS for the first Net Zero Subsea Construction Vessel
14:02 Stena Line taps Dennis Tetzlaff as Chief Operating Officer Fleet
12:31 APSEZ secures AAA Rating – India’s first private infrastructure developer with AAA
11:57 Unifeeder continues its expansion in Latin America
10:09 IMO's Legal Committee finalizes new guidelines on seafarer criminalization

2024 April 30

16:14 LR grants AiP to H2SITE’s AMMONIA to H2POWER technology
15:17 IRS partners with MARIN to enhance technical expertise in shipbuilding
13:42 Allseas T&I contract for Gennaker offshore wind farm
12:03 CSSC and QatarEnergy sign agreement for construction of 18 Q-Max class LNG carriers
10:13 First ship departs Baltimore through limited access channel

2024 April 29

17:42 Abu Dhabi leaps a staggering 10 places in 2024 LMC Report
16:19 Norwegian engine builder Bergen Engines joins FME MarTrans initiative
15:13 Hitachi, Chantiers de l’Atlantique to seal French offshore substation contract
14:53 Port of Greenock given vote of confidence with new Türkiye container service
14:09 Aker Solutions ASA:announces first quarter results 2024
13:37 Gasum Group's Q1 sales volumes rose 73% due to higher natural gas volumes
12:14 New Zealand cruise market on track for recovery
11:40 Vitol announces satisfaction of a condition precedent relating to the golden power proceeding
10:41 JERA Energy India begins operations as JERA’s base of operations in the country

2024 April 28

15:13 IACS publishes new recommendation for conducting commissioning testing of BWMS
14:11 Skanska set for South Brooklyn Marine Terminal Buildout (SBMT)
12:27 Philly Shipyard and HD Hyundai Heavy Industries sign MoU
12:03 Equinor to commence second tranche of the 2024 share buy-back programme
10:16 Gebrüder Weiss enlarges logistics center in Budapest
09:37 Opening of MARIN's Seven Oceans Simulator centre (SOSc) in the Netherlands slated for May 2024

2024 April 27

16:36 National Transportation Safety Board: Undetected flooding from a through-hull pipe led to capsizing of dredging vessel
15:49 Chantiers de l’Atlantique picks Brunvoll propulsion for the world’s largest sailing ships
14:31 US Navy announces first MCM MP embarked on USS Canberra
13:42 Interim president Michelle Kruger takes helm at Austal USA
12:17 DEME annnounces start of share buyback program
10:28 Ships with Korean-made LNG containment face key supply chain disruptions

2024 April 26

18:04 Seaspan celebrates 30 years of ship repair in Victoria
17:31 HMM enhances maritime safety with AI technology
17:13 Potential Strait of Hormuz closure threatens 21% of global LNG supply - Drewry
16:42 Van Oord christens two new hybrid water injection dredgers and an unmanned survey vessel in Rotterdam
15:57 CMA CGM announces FAK rates from Asia to North Europe
15:24 MOL announced delivery of LPG dual-fuel LPG/ammonia carrier Aquamarine Progress II
14:53 DP World and Asian Terminals launch new Tanza Barge Terminal in Cavite
14:23 MH Simonsen orders eight hybrid methanol dual-fuel tankers at China’s Jiangxi New Jiangzhou Shipbuilding
13:47 DP World and Malaysia’s Sabah Ports form a partnership to manage Sapangar Bay Container Port
13:22 SCHOTTEL to equip Guangzhou Port Group’s latest e-tug with two RudderPropellers type SRP 360
12:57 FESCO Group proposes a mechanism in favour of Russian logistics operators over their foreign competitors in domestic transport market
12:39 SSK shipyard launches the Project 14400 support ship Nikolai Kamov in the Nizhny Novgorod region
12:33 Six companies start a joint study for the establishment of an ammonia supply chain based in the Tomakomai area of Hokkaido
11:52 European shipowners welcome 40% production benchmark for clean shipping fuels in Europe
11:14 Greek shipowners leaders in the secondary market once again
10:08 MPCC secures ECA-covered sustainable financing for its dual-fuel methanol newbuildings
09:38 Romanian port of Constantza to receive a new oil products terminal

2024 April 25

18:07 MSC collaborates with GSBN to trial integrated safe transportation certification verification process
17:23 China launches construction of cutting-edge marine research vessel
17:06 CMA CGM and Bpifrance launch €200mln fund to decarbonize French maritime sector
16:46 Avenir LNG orders two 20,000 M3 LNG bunker delivery vessels
16:05 Port of Amsterdam revenues up to €190.4 million in 2023