• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Эксперты не считают научно обоснованным требование о запрете использования мазута при...
  • 8 ноября 2016 09:26

    Эксперты не считают научно обоснованным требование о запрете использования мазута при судоходстве в Арктике

    В мире обсуждается вопрос о запрете использования и перевозки мазута при осуществлении судоходства в водах Арктики, однако подобная мера не является бесспорной, говорится в сообщении Международной ассоциации бункеровщиков (IBIA).

    Различные организации по защите природы оказывают давление на Международную морскую организацию, требуя запретить использование мазута в Арктике, вслед за запретом на перевозки этого вида топлива, который предусмотрен в Приложении I МАРПОЛ для судов, работающих в Антарктике.

    На заседаниях 70-й сессии Комитета по защите морской окружающей среды IMO (МЕРС 70) этот вопрос обсуждался на фоне новой петиции «зеленых», поданной в КЗМС (МЕРС 70/17/4), в которой экологи указывают на риски от разливов мазута в Арктике. В документе также подчеркивается, что выбросы с судов, которые ходят на мазуте, превышают объемы выбросов с судов на дистиллятном топливе.

    Предлагаемые экологами меры потребуют внесения поправок в международные правила и, как следствие, внесения конкретного предложения от государств-членов ИМО. Однако этого не произошло на 70-й сессии КЗМС, отмечается в заявлении ассоциации.

    На сессии также были заслушаны еще два документа, в которых комментируются представленный запрос «зеленых». Это документ МЕРС 70/17/9 от России и документ от Канады и США (MEPC 70/17/11).

    В российском документе ставится под сомнение научная основа для действий ИМО по этому вопросу. В комментарии от РФ указывается, что нет никаких реальных данных по поводу разливов мазута в ледовых условиях и оспаривается вывод о том, что выбросы от судоходства являются одной из основных причин глобального потепления.

    В документе, поданном от Канады и США, подчеркивается намерение работать с партнерами по Арктике по вопросу о том, как наилучшим образом решать риски от использования мазута судами, осуществляющими судоходство в Арктике, а также содержится намерение внимательно изучить возможные варианты решения указанных проблем.

    Все три указанные страны являются членами Арктического совета и пока предпочитают решать проблему защиты морской среды Арктики, используя рабочую группу Арктического совета по Программе защиты арктической морской среды (PAME).

    Несколько государств-членов заявили, что они поддерживают предложение о постановке этого вопроса для рассмотрения на будущих сессиях КЗМС.

    На сессии КЗМС было также отмечено, что Полярный кодекс станет обязательным к исполнению в 2017 году.

    Арктический совет – межправительственный форум приарктических государств, действующий с 1996 года. Это центральная организация сотрудничества в Арктике в сфере охраны окружающей среды и устойчивого развития региона. Совет образован Россией, Канадой, США, Данией, Финляндией, Норвегией, Исландией и Швецией. Кроме того, статус постоянного участника Совета имеют шесть организаций коренных народов Арктики, участвующих в принятии решений и формировании политики Совета.

    Ссылка по теме:

    ИМО выпустила пар >>>>



2024 May 7

18:00 PPA hands over ICPC to VCT
17:05 TotalEnergies and Sinopec strengthen cooperation
16:42 Evergreen orders six container ships in China
16:33 Zelenodolsk Shipyard hosts launching ceremony for Navy’s duo
16:15 Valenciaport receives three bids for the tender for the management of La Marina
15:31 Vessel from Ukraine grounded in Turkey's Bosphorus Strait
15:14 ICTSI net income up 36% to US$209.88 mln in Jan-March of 2024
14:45 HD Hyundai files complaint against Hanwha Ocean for alleged defamation in leak of military secrets
14:27 Hapag-Lloyd and IKEA collaborate to advance cleaner shipping
13:57 Marlink upgrades managed hybrid network across Simon Møkster Shipping’s offshore fleet
11:25 Vard Marine welcomes BluMetric Environmental into the Team Vigilance Preferred Suppliers Program
10:48 WinGD secures an order for its X‑DF‑A ammonia-fuelled engines

2024 May 6

18:00 CMA CGM to suspend Bremerhaven call on its SAFRAN service connecting East Coast South America with Europe
17:12 CMA CGM announces PSS from Asia to East Africa, South Africa and Indian ocean
16:47 Taylor Smith Shipyard announces cooperation agreement with Nouum Engineering
16:09 Incat Crowther-commissioned to design new fast supply vessel for African offshore energy sector
15:47 Seaspan completes rollout of Starlink across entire fleet
15:26 Asia is the largest importer of LNG
13:50 Goa shipyard holds the keel laying ceremony of the first new generation maritime patrol ship
13:20 Maersk says Red Sea disruption will cut capacity by 15-20% in Q2 2024
12:43 DP World acquires Laos dry port operator Savan Logistics
11:42 Seatrium secures FPSO topsides integration contract with MODEC
11:25 CMA CGM to strengthen and reshuffle its Africa lines - India Middle East Gulf services
10:46 Fortescue completes trials chassis and maneuverability testing of dual-fuelled ammonia-powered vessel in the Port of Singapore

2024 May 5

17:41 Visayas Container Terminal delivers enhanced productivity, efficiency to ICPC
15:07 Höegh LNG announces agreement to deploy FSRU Hoegh Galleon to Egypt
14:22 Metal Shark building 22 high-speed surface interceptor vessels for JDF
12:14 AAL's B-Class heavy lift ship named at a Chinese shipyard
10:04 DNV: April sees jump in methanol-fueled tanker orders

2024 May 4

15:17 Lomar takes bulker investment to $127 million inside a year
13:47 HD Hyundai, ABS to set standards for e-propulsion ships
12:08 Australian Govt selects BAE Systems and ASC to build sovereign nuclear powered submarines
10:51 Van Oord’s heavy lift installation vessel undergoes upgrade

2024 May 3

18:00 Holland America Line begins pilot test of renewable fuels on its flagship, Rotterdam
17:20 European Hydrogen Bank auction provides €720 million for renewable hydrogen production in Europe
17:06 GTT and PipeChina Innovation sign a License Agreement for the use of GTT membrane containment technology for onshore LNG storage
16:43 CMA CGM to launch M2X - Mexico Express Service connecting Far East to Mexico
16:31 Wartsila to supply the engines for a new Canadian Coast Guard Polar Icebreaker
15:58 The Port of Long Beach celebrates “Tri-gen” system for producing renewable hydrogen, electricity and water
15:06 Astrakhan region ports’ cargo volume in Q1, 2024 soars 78%
14:32 Valenciaport participates in a European project to promote the use of renewable energy for self-consumption in the port
13:50 Seatrade reaches settlement with Dutch Public Prosecution Service
13:15 Dennis Tetzlaff appointed Chief Operating Officer Fleet at Stena Line
12:40 ONE releases financial result for FY2023
12:20 IMO biofouling project to address biodiversity threat extended
11:30 Corvus Energy to supply ESS for the first net zero subsea construction vessel
11:10 Damen launches fully electric RSD-E Tug 2513 for Port of Antwerp-Bruges
10:30 Port of Rotterdam reduces CO2 emissions by 10% in 2023
10:02 HD KSOE wins $286mn order for four MGCs
10:00 Russian seaports in Q1, 2024: Infographics and Analytics
09:00 HD Hyundai Heavy secures contract to build LNG carrier duo

2024 May 2

18:07 World’s most environmentally friendly tug fleet delivered to HaiSea Marine
17:38 SOHAR Port and Freezone sings agreement with METCORE for Mass Flow Meter Implementation
17:23 Unifeeder launches China Gulf Express
16:59 Allseas receives T&I contract for Gennaker offshore wind farm
16:30 CMA CGM’s newest container vessel visited the HHLA TK Estonia terminal
15:46 DP World introduces new rail route from China to Turkey
14:32 Hybrid technology to optimise energy use and cut emissions for Matson Navigation Company’s new LNG-powered container ships
13:54 Bureau Veritas awards AiP for TotalEnergies’ Skipe V2 tool
13:24 Hapag-Lloyd launches first dry container tracking product “Live Position”
12:58 Europe’s ports have €80 billion investment needs for the next 10 years
12:15 MABUX: Bunker Outlook, Week 18, 2024
11:42 APSEZ FY24 net profit jumps 50%
11:19 Tristar Eships to manage its carbon footprint with Wartsila’s Decarbonisation Services
10:48 Topsoe awarded contract to support FEED study for new low-carbon ammonia plant in Louisiana, US
09:26 Maersk posts Q1 2024 results

2024 May 1

17:13 Matson picks Kongsberg Maritime's hybrid technology for its new LNG-powered container ships
16:22 All American Marine delivers hydrofoil-assisted tour vessel to Phillips Glaciers
15:24 Corvus Energy to supply ESS for the first Net Zero Subsea Construction Vessel
14:02 Stena Line taps Dennis Tetzlaff as Chief Operating Officer Fleet