• 10 апреля 2020 12:38

    Навигация 2020 года будет крайне маловодной – Сергей Гайдаев

    Самым лимитирующим остается участок ниже Кочетовского гидроузла

    Навигация 2020 года будет крайне маловодной - по водности ее можно сравнить с навигацией 2015 года. Об этом рассказал руководитель ФБУ «Азово-Донская бассейновая администрация» Сергей Гайдаев на заседании Морского совета при правительстве Ростовской области.

    Он пояснил, что основывается на информации Ростовского центра гидрометеорологической службы Северокавказского управления по гидрометеорологии и мониторингу окружающей среды.

    Руководитель ФБУ «Азово-Донская бассейновая администрация» уточнил прогнозируемые глубины судового хода на заданную ширину 70 м в условиях маловодности при попуске воды из Цимлянского водохранилища в объеме 180 куб. м/с (с учетом уровневых данных за 2015 год) в навигацию 2020 года.

    Так, глубина на зарегулированном участке реки Дон от входа в 132-й канал до Константиновского гидроузла прогнозируется 380 см, от Константиновского до Кочетовского гидроузла - 300-320 см.

    На незарегулированном участке реки Дон прогноз глубин сделан без учета сгонно-нагонных ветров при суммарном расходе в створе Раздорского водпоста с учетом потерь на испарение и забор воды в объёме 220-240 куб. м/с на ширину 50-60 м. Прогнозируемая глубина на участке от Кочетовского гидроузла до первого Арпачинского переката - 280-300 см, от первого Арпачинского переката до 3121-го км - 290-320 см.

    На реке Северский Донец прогнозируемые глубина судового хода при заданной ширине  30-50 м  на участке от Усть-Донецкого порта (УДП) до  устья реки составит 300-320 см, от входа в подходной канал УДП до шлюза №2 - 170-180 см, от шлюза № 2 до шлюза № 3 – 165 см, от шлюза № 3 до Нижнекалиновского переката - 170 см.

    «Самым лимитирующим участком на Нижнем Дону по-прежнему остаётся незарегулированный участок реки от Кочетовского гидроузла до 3121,0 км, а самыми лимитирующими местами на этом участке по глубине судового хода являются перекаты второй Кочетовский, первый  Молчановский и второй Семикаракорский, Усть-Сальский, Пухляковский перевал, перекат второй Калининский», - уточнил Сергей Гайдаев.

    Он добавил, что помимо этих лимитирующих участков по глубине судового хода на двух перекатах уменьшится радиус закругления: на Молчановском с 300 м до 250 м, на Средне-Поречный с 280 м до 210 м.

    Кроме того, на Кочетовском гидроузле при уровне в нижнем бьефе ниже 190 см крупнотоннажный флот с осадкой 3,0 м и более может шлюзоваться только по второй (новой) камере.

    Ссылки по теме:


    Глубина в границах Азово-Донского ФБУ с 11 по 20 апреля 2020 года прогнозируется на уровне от 320 до 400 см >>>>

    В бассейнах Дона и Оки в 2020 году прогнозируется экстремальное маловодье >>>>




2024 May 8

18:00 ADNOC signs third long-term Heads of Agreement for Ruwais LNG project
17:11 VARD picks TMC to equip newbuild cable laying vessel
16:47 QatarEnergy and Nakilat enter long-term agreement to charter and operate nine “QC-Max” class LNG vessels
16:16 Qingdao port sees cargo and container volume growth in Q1
15:56 Tanker orderbook relative to active fleet rises to highest level in five years
15:28 Svitzer completes tug series delivery in Brazil
13:41 Brazil floods hit food silos, disrupt routes to the port of Rio Grande
13:17 Shell to sell interest in Singapore Energy and Chemicals Park to CAPGC
12:47 Baltic Shipyard commences dock-side trials of Project 22220 icebreaker Yakutia
12:43 Wartsila 25 engine to power three new fishing vessels
11:10 ABS awards world’s first REMOTE-CON Notation for FPSO Liza Unity
10:44 Jan De Nul puts spray pontoon DN178 into use
10:17 Korea сan overtake China in shipbuilding market share
09:41 New Dayang receives an order for two bulkers from United Marine Egypt

2024 May 7

18:00 PPA hands over ICPC to VCT
17:05 TotalEnergies and Sinopec strengthen cooperation
16:42 Evergreen orders six container ships in China
16:33 Zelenodolsk Shipyard hosts launching ceremony for Navy’s duo
16:15 Valenciaport receives three bids for the tender for the management of La Marina
15:31 Vessel from Ukraine grounded in Turkey's Bosphorus Strait
15:14 ICTSI net income up 36% to US$209.88 mln in Jan-March of 2024
14:45 HD Hyundai files complaint against Hanwha Ocean for alleged defamation in leak of military secrets
14:27 Hapag-Lloyd and IKEA collaborate to advance cleaner shipping
13:57 Marlink upgrades managed hybrid network across Simon Møkster Shipping’s offshore fleet
11:25 Vard Marine welcomes BluMetric Environmental into the Team Vigilance Preferred Suppliers Program
10:48 WinGD secures an order for its X‑DF‑A ammonia-fuelled engines

2024 May 6

18:00 CMA CGM to suspend Bremerhaven call on its SAFRAN service connecting East Coast South America with Europe
17:12 CMA CGM announces PSS from Asia to East Africa, South Africa and Indian ocean
16:47 Taylor Smith Shipyard announces cooperation agreement with Nouum Engineering
16:09 Incat Crowther-commissioned to design new fast supply vessel for African offshore energy sector
15:47 Seaspan completes rollout of Starlink across entire fleet
15:26 Asia is the largest importer of LNG
13:50 Goa shipyard holds the keel laying ceremony of the first new generation maritime patrol ship
13:20 Maersk says Red Sea disruption will cut capacity by 15-20% in Q2 2024
12:43 DP World acquires Laos dry port operator Savan Logistics
11:42 Seatrium secures FPSO topsides integration contract with MODEC
11:25 CMA CGM to strengthen and reshuffle its Africa lines - India Middle East Gulf services
10:46 Fortescue completes trials chassis and maneuverability testing of dual-fuelled ammonia-powered vessel in the Port of Singapore

2024 May 5

17:41 Visayas Container Terminal delivers enhanced productivity, efficiency to ICPC
15:07 Höegh LNG announces agreement to deploy FSRU Hoegh Galleon to Egypt
14:22 Metal Shark building 22 high-speed surface interceptor vessels for JDF
12:14 AAL's B-Class heavy lift ship named at a Chinese shipyard
10:04 DNV: April sees jump in methanol-fueled tanker orders

2024 May 4

15:17 Lomar takes bulker investment to $127 million inside a year
13:47 HD Hyundai, ABS to set standards for e-propulsion ships
12:08 Australian Govt selects BAE Systems and ASC to build sovereign nuclear powered submarines
10:51 Van Oord’s heavy lift installation vessel undergoes upgrade

2024 May 3

18:00 Holland America Line begins pilot test of renewable fuels on its flagship, Rotterdam
17:20 European Hydrogen Bank auction provides €720 million for renewable hydrogen production in Europe
17:06 GTT and PipeChina Innovation sign a License Agreement for the use of GTT membrane containment technology for onshore LNG storage
16:43 CMA CGM to launch M2X - Mexico Express Service connecting Far East to Mexico
16:31 Wartsila to supply the engines for a new Canadian Coast Guard Polar Icebreaker
15:58 The Port of Long Beach celebrates “Tri-gen” system for producing renewable hydrogen, electricity and water
15:06 Astrakhan region ports’ cargo volume in Q1, 2024 soars 78%
14:32 Valenciaport participates in a European project to promote the use of renewable energy for self-consumption in the port
13:50 Seatrade reaches settlement with Dutch Public Prosecution Service
13:15 Dennis Tetzlaff appointed Chief Operating Officer Fleet at Stena Line
12:40 ONE releases financial result for FY2023
12:20 IMO biofouling project to address biodiversity threat extended
11:30 Corvus Energy to supply ESS for the first net zero subsea construction vessel
11:10 Damen launches fully electric RSD-E Tug 2513 for Port of Antwerp-Bruges
10:30 Port of Rotterdam reduces CO2 emissions by 10% in 2023
10:02 HD KSOE wins $286mn order for four MGCs
10:00 Russian seaports in Q1, 2024: Infographics and Analytics
09:00 HD Hyundai Heavy secures contract to build LNG carrier duo

2024 May 2

18:07 World’s most environmentally friendly tug fleet delivered to HaiSea Marine
17:38 SOHAR Port and Freezone sings agreement with METCORE for Mass Flow Meter Implementation
17:23 Unifeeder launches China Gulf Express
16:59 Allseas receives T&I contract for Gennaker offshore wind farm
16:30 CMA CGM’s newest container vessel visited the HHLA TK Estonia terminal