• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Аналитическая цифровая модель северного завоза может быть внедрена на Дальнем Востоке...
  • 23 марта 2022 11:16

    Аналитическая цифровая модель северного завоза может быть внедрена на Дальнем Востоке и в Арктике к концу года

    В настоящее время завершена работа по созданию цифрового двойника северного завоза для Якутии

    Внедрение системы цифрового двойника северного  завоза во всех регионах Дальнего Востока может начаться к концу 2022 года, заявила руководитель направления «Цифровая трансформация» ФАНУ «Востокгосплан» Мария Никишова, выступая на VII ежегодном форуме «Инфраструктура портов: новое строительство, модернизация, эксплуатация». Форум проходит на базе Аналитического центра при правительстве РФ. Об этом сообщила пресс-служба ФАНУ «Востокгосплан».

    По ее словам, ежегодно в районы Крайнего Севера и приравненные к ним местности завозится около 3,1 млн тонн грузов жизнеобеспечения. Из них 75% составляют топливно-энергетические ресурсы. Прямые расходы бюджета на «северный завоз» составили 14,2 млрд руб. (за 2020 год). Из них более 95% распределены между регионами Якутия, Чукотка, Магаданская область, Красноярский край, Хабаровский край.

    «С 2016 по 2020 годы темпы роста стоимости северного завоза превысили темпы инфляции в два раза. В 2021 году цены на товары продуктовой корзины в рамках северного завоза превысили среднероссийские показатели в среднем на 30%, а ожидаемые цены на товары на 2022 год превышают среднероссийские в несколько раз», — отметила она.

    При этом обеспечение бесперебойного снабжения жителей является важной логистической задачей, от грамотного решения которой зависит жизнь людей и развитие Арктической зоны Российской Федерации.

    «Очень важно здесь обеспечить бесперебойность. На самом деле процесс обеспечения северного завоза разнится от региона к региону.  Существует формат централизованных поставок, как в Якутии, или децентрализованный – как в Хабаровском крае», — отмечает Мария Никишова.

    Она рассказала, что разрабатываемый ФАНУ «Востокгосплан» цифровой двойник северного завоза  является эффективным инструментом анализа и планирования, который на основе большого массива данных о завозе обеспечит прозрачность всей цепочки: совокупные потребности в топливе и товарах в каждой точке завоза, все доступные единицы транспорта, альтернативные маршруты и временные слоты для доставки, условия хранения и характеристики логистических пунктов.

    В настоящее время завершена работа по созданию цифрового двойника северного завоза для Якутии. ФАНУ «Востокгосплан» собрана полная база данных по Якутии, смоделировано более 2000 маршрутов и производится разработка оптимизационной модели, которая будет включать 1500 единиц транспорта, 65 портов и перевалок, более 630 населённых пунктов, более 200 аэропортов и аэродромов, более 35 поставщиков.

    Кроме того, ФАНУ «Востокгосплан» планирует создать дополнительный сервис для потребителей и поставщиков, по функционалу напоминающий программу «активный гражданин», которая позволила бы писать комментарии и своевременно сообщать о сложившейся ситуации.

    Вместе с тем осуществление «северного завоза» невозможно без государственной поддержки. Сегодня она в основном представлена мерами финансовой поддержки на региональном и муниципальном уровнях.

    «На федеральном уровне отсутствует понимание и определение, что такое северный завоз. Не хватает нормативно-правовой базы», — подчеркивает Мария Никишова.
    Вместе с тема, она выразила уверенность, что разработка и применение цифровых инструментов сможет, впоследствии, привести к развитию инфраструктуры в Арктической зоне Российской Федерации и лучшему контролю за доставкой грузов по «северному завозу». 




2024 May 17

18:10 Bunker fuel sales at the Middle Eastern hub of Fujairah drop on a monthly basis in April 2024
17:52 Lloyd’s Register and Shandong Marine Group sign MoU
16:43 China reveals cooperation methods to protect and restore the Yangtze River
16:03 APM Terminals Barcelona holds the commissioning of 17 Konecranes NSC 644 EHY hybrid straddle carriers
15:13 Marine fuel demand in Panama declined in April 2024
14:43 MITSUI E&S and PACECO commence commercial operations of world's first hydrogen fuel cell zero emission RTG crane at Port of Los Angeles
14:23 ILWU Canada agrees to delay serving 72-hour strike notice on employer DP World Canada
13:31 Barge hits a bridge in Texas, damaging the structure and causing an oil spill
13:10 Container shipping costs on EU-S. Korea route surge over 30 pct amid Red Sea crisis
12:43 DP World invests €130m in Romania
12:21 Astrakhan hosts Russia-Iran talks on shipping cooperation on International North-South corridor
11:41 Seatrium awarded repeat FPSO integration contract from SBM Offshore
11:04 Bureau Veritas report highlights the potential of carbon capture technologies and the development of carbon value chains for shipping
10:41 Electramar christened in Helsinki
10:07 IMO Secretary-General spotlights seafarer safety amidst ongoing Red Sea attacks and resurging piracy
09:58 MABUX: Bunker Outlook, Week 20, 2024

2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo
16:22 Russia’s seaborne diesel trading partners shifted after Feb 2023 sanctions
16:18 Denis Manturov: Russian shipyards to deliver more than 110 civil ships this year
16:05 CMA CGM and China’s Contemporary Amperex Technology plan to set up joint venture
15:39 Yara Clean Ammonia and AM Green sign term sheet for sale of renewable ammonia from India to Yara Clean Ammonia’s global market
15:23 Maersk suspends methanol ship order to Chinese shipbuilder
14:59 Hamad Port сontainer volumes up 30% in 2023
14:04 Hanwha buys S’pore Dyna-Mac’s stake for $73.8 mn from Keppel
13:41 The EU plans to allocate more than $220 million to combat drug trafficking in ports