• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • ВР отзывает из России последних специалистов в области геологоразведки и нефтедобычи
  • 23 июля 2008 10:27

    ВР отзывает из России последних специалистов в области геологоразведки и нефтедобычи

    Британская корпорация ВР отзывает из России последних 60 специалистов в области геологоразведки и нефтедобычи, которые до сегодняшнего дня были прикомандированы к совместной нефтяной компании ТНК-ВР. Об этом сообщил журналистам представитель ВР в России Алистер Грэм, передает ВВС.

    Ранее число таких сотрудников, работавших в России, достигало 148 человек. В конце марта у них возникли проблемы с российскими визами. Затем один из миноритарных акционеров ТНК-ВР, ЗАО "Тетлис", обратился в суд общей юрисдикции в Омске и в арбитражный суд в Тюмени с исками, в которых требовал признать недействительным соглашение от 29 августа 2003 года, заключенное между ТНК-ВР и BP Exploration Services и дававшее право британским сотрудникам ВР работать в России. По мнению "Тетлиса", эти специалисты получали слишком большую зарплату, что наносило ущерб акционерам. 16 июля "Тетлис" проиграл дело в Омском суде, однако разбирательство в Тюмени продолжается.

    "Фактически наши сотрудники не могли выполнять свои обязанности в ТНК-ВР с марта, когда возникли визовые осложнения. Когда эта проблема была решена, их возвращению на рабочие места воспрепятствовала служба безопасности ТНК-ВР, а затем последовал судебный запрет", - сказано в пресс-релизе, распространенном московским офисом ВР. "Хотя суд в Омске на днях отверг претензии компании, именуемой "Тетлис", и снял запрет, тяжба в Тюмени продолжается, и продвигается медленно", - говорится в документе.

    "Мы пошли на данную меру неохотно, - говорится в пресс-релизе исполнительного вице-президента ВР Ламара Маккея. - На протяжении последних лет эти технические специалисты внесли огромный вклад в превращение ТНК-ВР в одну из самых успешных нефтяных компаний России". По словам Маккея, с августа 2003 года, когда была создана ТНК-ВР, компания наращивала добычу нефти в среднем на 5,8% в год, выплатила $70 млрд налогов российскому государству и $20 млрд в виде дивидендов акционерам.

    "Опытных кадров в отрасли не хватает по всему миру, - сказано в пресс-релизе. - У ВР имеется целый ряд других проектов, в частности, в Азербайджане, на Ближнем Востоке и в Мексиканском заливе, где способности этих людей будут востребованы и оценены по достоинству".

    Коллизия с британскими специалистами, работавшими в ТНК-ВР, разворачивается на фоне общего конфликта между британскими и российскими акционерами ТНК-ВР в лице консорциума ААР, представляющего интересы бизнесменов Михаила Фридмана, Виктора Вексельберга и Леонарда Блаватника, которые по-разному видят стратегию дальнейшего развития компании. Россияне хотели бы участвовать в зарубежных проектах, в частности, в Венесуэле, а британцы - сосредоточиться в основном на развитии бизнеса внутри России.

    В последние недели российские акционеры предприняли ряд безуспешных попыток сместить главу ТНК-ВР Роберта Дадли. 11 июля совет директоров ТНК-ВР, большинство мест в котором занимают представители ВР, решил не выплачивать дивиденды за прошлый год в размере $1,8 млрд, а направить их на развитие компании. По мнению аналитиков, невыплата дивидендов является ответом ВР на недружественные действия со стороны российских акционеров.

    В апреле-мае российские контролирующие органы провели проверки деятельности ТНК-ВР на предмет соблюдения налогового и трудового законодательства. Президент России Дмитрий Медведев и курирующий топливно-энергетический комплекс вице-премьер Игорь Сечин неоднократно заявляли о невмешательстве государства во "внутрикорпоративный конфликт". По имеющимся данным, ситуация в ТНК-ВР обсуждалась на переговорах Медведева с британским премьером Гордоном Брауном во время саммита G8 на Хоккайдо в начале июля.


2024 May 18

15:24 SNAM's Q1 total revenues declined 1.9% to 895 million euros
14:17 KOTUG Int'l successfully pilots Tug Drone technology
12:04 Austal USA names Mark Santamaria as CFO
11:36 Silver Ships delivers four of seven coastal fast response boats
09:51 CMA CGM posts revenue of 11.8 billion for Q1 2024

2024 May 17

18:10 Bunker fuel sales at the Middle Eastern hub of Fujairah drop on a monthly basis in April 2024
17:52 Lloyd’s Register and Shandong Marine Group sign MoU
16:43 China reveals cooperation methods to protect and restore the Yangtze River
16:03 APM Terminals Barcelona holds the commissioning of 17 Konecranes NSC 644 EHY hybrid straddle carriers
15:13 Marine fuel demand in Panama declined in April 2024
14:43 MITSUI E&S and PACECO commence commercial operations of world's first hydrogen fuel cell zero emission RTG crane at Port of Los Angeles
14:23 ILWU Canada agrees to delay serving 72-hour strike notice on employer DP World Canada
13:31 Barge hits a bridge in Texas, damaging the structure and causing an oil spill
13:10 Container shipping costs on EU-S. Korea route surge over 30 pct amid Red Sea crisis
12:43 DP World invests €130m in Romania
12:21 Astrakhan hosts Russia-Iran talks on shipping cooperation on International North-South corridor
11:41 Seatrium awarded repeat FPSO integration contract from SBM Offshore
11:04 Bureau Veritas report highlights the potential of carbon capture technologies and the development of carbon value chains for shipping
10:41 Electramar christened in Helsinki
10:07 IMO Secretary-General spotlights seafarer safety amidst ongoing Red Sea attacks and resurging piracy
09:58 MABUX: Bunker Outlook, Week 20, 2024

2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo
16:22 Russia’s seaborne diesel trading partners shifted after Feb 2023 sanctions
16:18 Denis Manturov: Russian shipyards to deliver more than 110 civil ships this year
16:05 CMA CGM and China’s Contemporary Amperex Technology plan to set up joint venture