• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Экспертный совет внес поправки в проект Стратегии развития внутреннего водного...
  • 18 сентября 2013 16:30

    Экспертный совет внес поправки в проект Стратегии развития внутреннего водного транспорта России

    Экспертный совет внес поправки в проект Стратегии развития внутреннего водного транспорта России до 2030 года. Как указано в сообщении «Открытого правительства», соответствующее экспертное обсуждение документа состоялось 17 сентября 2013 года в формате «Открытого правительства». В составе Экспертного совета - директор по развитию медиа-группы «ПортНьюс» - главный редактор газеты «Водный транспорт» Надежда Малышева.

    Среди целей стратегии: обеспечение приоритетного использования внутреннего водного транспорта в транспортной системе России, создание условий для переключения грузопотоков с наземных видов транспорта на внутренний водный транспорт, обеспечение роста конкурентоспособности внутреннего водного транспорта по отношению к другим видам транспорта, повышение доступности и качества услуг внутреннего водного транспорта для грузоотправителей, обеспечение социальной функции внутреннего водного транспорта по перевозке пассажиров и повышение уровня безопасности.

    Стратегия подготовлена в двух вариантах развития – инновационном и базовом. Экономический эффект при инновационном сценарии оценивается в 1,28 трлн руб., сообщила один из авторов документа, проректор Государственного университета морского и речного транспорта Татьяна Пантина. В базовом сценарии это 932 млрд руб.

    При разработке документа впервые был проведен масштабный анализ всей отрасли. «Проведя анализ, во многих аспектах мы пришли к парадоксальным выводам: не достичь нам, скажем, того грузооборота, что был раньше в силу изменения структуры промышленности, структуры собственности», – заметил директор департамента государственной политики в области морского и речного транспорта Минтранса России Константин Пальников.

    Если мы сегодня не примем и не сделаем эту стратегию, через 5–10 лет у нас не будет флота, но будут серьезные проблемы», – заявил президент Национальной палаты судоходства Алексей Клявин.

    В то же время ряд экспертов выступил за уточнение формулировок целей стратегии и за их увязку с Транспортной стратегией, которая также обсуждалась и корректировалась Экспертным советом при Правительстве. В частности, генеральный директор Центра стратегии и совершенствования управления транспортным комплексом Елена Мясоедова предложила учесть замедление экономического роста и детально прописать развитие отрасли в условиях базового сценария. «Необходимо оценить минимальный размер инвестиций», – согласился заместитель генерального директора Первой грузовой компании Алексей Лапиков. А президент Ассоциации портов и судовладельцев призвал включить в стратегию мероприятия по субсидированию регулярных пассажирских перевозок из федерального бюджета, а не только из региональных.

    Все участники встречи согласились, что стратегию необходимо принять как программный документ. «Мы обсуждаем стратегию в условиях стагнирующего рынка. Наверное, для стратегии даже хорошо, что она в таких условиях защищается… Мы говорим, что в рамках существующей грузовой базы мы хотим обновить флот», – отметил председатель совета директоров Волжского пароходства Ришат Багаутдинов.

    Мы доработаем совместно с разработчиками раздел целей и задач… Считаем в целом документ очень нацеленным на его практическую реализацию, может быть, не слишком агрессивную», – подчеркнул Константин Пальников.

    По результатам состоявшегося обсуждения замечания экспертов будут консолидированы и представлены Минтрансу России. Ожидается, что проект документа будет рассмотрен на заседании правительства 17 октября.

    Напомним, на площадке Открытого правительства экспертами уже проанализированы и скорректированы несколько основополагающих документов, подготовленных Минтрансом. В частности, это госпрограмма развития транспорта и Транспортная стратегия до 2030 года, которая впервые прошла такое широкое общественное и экспертное обсуждение и была поддержана на заседании правительства.

    С текстом проекта Стратегии развития внутреннего водного транспорта России до 2030 года можно ознакомиться на сайте ИАА «ПортНьюс» >>>>


2024 July 16

14:47 Greece extends naval drills that deter Russian oil transfers - Bloomberg
14:08 The Official Journal of the European Union publishes the first-ever EU regulation to reduce methane emissions
13:24 High cat fines found in the Amsterdam-Rotterdam-Antwerp region bunker fuel samples, alerts CTI-Maritec
12:58 Yangzijiang Shipbuilding works to acquire over 866,671 sqm of land for new clean energy ship manufacturing base
12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier
13:21 Steerprop selected to provide comprehensive propulsion systems for world's largest cable-laying vessel
12:41 Integrated Wartsila propulsion package supports decarbonisation and efficiency goals for James Fisher tankers
12:36 MABUX: Bunker Outlook, Week 28, 2024
12:10 Valencia Port Authority signs an agreement with C.N.E. Hydrogen and Fuel Cells to promote hydrogen research
11:41 Long Beach, Los Angeles ports partner for zero-emissions future
11:16 Iraq to establish maritime single window for major ports
10:46 James Fisher completes its largest decommissioning project to date

2024 July 10

18:00 MET Group secures long-term US LNG source from Shell
17:36 bp, Mitsui, Shell and TotalEnergies join to ADNOC’s Ruwais LNG project
17:06 HD Hyundai Samho extends a pier at its shipyard in Yeongam, South Jeolla
16:45 Panama Canal plans new $1.6bn reservoir to address water shortages
16:25 Ocean Power Technologies signs agreement with AltaSea to advance wave power projects
15:52 WinGD completes type approval testing for new short-stroke engine size
15:32 PIL has the most reliable schedule among the top 12 container lines in Q2 2024
14:56 Fincantieri celebrates the keel laying of the first ultra-luxury vessel for Four Seasons Yachts at the shipyard in Ancona