• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Ликвидация ФГУП «Нацрыбресурс» приведет к срыву импортозамещения на рынке рыбной...
  • 24 апреля 2015 12:54

    Ликвидация ФГУП «Нацрыбресурс» приведет к срыву импортозамещения на рынке рыбной продукции - Росрыболовство

    Ликвидация ФГУП «Нацрыбресурс», в ведении которого находятся причальные стенки рыбных портов, приведет к срыву решения стратегической задачи по импортозамещению на рынке рыбной продукции и несет в себе угрозу для продовольственной безопасности Российской Федерации.  Об этом говорится в комментарии Федерального агентства по рыболовству в связи с предложением о ликвидации «Нацрыбресурса».

    Отмечается, что перед «Нацрыбресурсом» в настоящее время поставлена важнейшая задача по развитию инфраструктуры по поставке отечественной рыбной продукции от рыбака до потребителя, базовым элементом которой являются причальные сооружения, закрепленные за госпредприятием.

    ФГУП «Нацрыбресурс» создано в 1999 году, основная часть причалов ему была
    передана в 2008 году процесс формирования имущественного комплекса госпредприятия завершился только в 2013 году. Через причалы предприятия проходит перевалка более 50% рыбопродукции, направляемой в центральную часть России.

    В результате того, говорится в комментарии, что до закрепления за «Нацрыбресурсом» причалы были переданы в аренду различным частным структурам, припортовые территории перепрофилированы на обслуживание непрофильных грузов, «инфраструктура для приема и переработки рыбопродукции пришла в упадок, а сами причальные стенки в виду их варварской эксплуатации и отсутствия надлежащего ремонта, теперь требуют серьезной модернизации».

    При такой ситуации доля рыбы в грузообороте портов составляет не более 5%, более 65% рыбы уходит за рубеж.

    В целях восстановления рыбных портов новым руководством ФГУП «Нацрыбресурс» принято решение о пересмотре условий сдачи в эксплуатацию гидротехнических сооружений (ГТС). Стивидорам предложен дифференцированный тариф за пользование государственными причальными стенками, предусматривающий приоритетные условия для перевалки рыбы. В цене его тарифа на долю платы за предоставление причала приходится не более 14%.

    Основные расходы «Нацрыбресурса» и сейчас связаны с содержанием и обслуживанием причалов: по итогам 2014 года на эти цели было направлено 53% доходов предприятия, включая прямые затраты на ремонты, приобретение оборудования и материалов, проведение контрольно-инспекторских обследований.

    Кроме того, в целях модернизации рыбных портов разработан механизм частно-государственного партнерства, который позволит в условиях дефицита бюджетных средств привлечь частные инвестиции в развитие и модернизацию рыбных портов.

    «Учитывая, что развитие инфраструктуры является межрегиональной задачей, ликвидация единственного профильного федерального предприятия будет иметь самые негативные последствия и приведет к нивелированию всех усилий государства по организации транспортно-логистического окна для поставок рыбопродуктов в глубь страны. Учитывая поставленную президентом Российской Федерации задачу по ускоренному импортозамещению, такого варианта развития событий допустить нельзя», - указывается в сообщении.

    Как сообщалось ранее, вопрос о ФГУП «Нацрыбресурс» обсуждался во время совещания на Камчатке с полпредом президента в ДФО Юрием Трутневым. Полпред предложил ликвидировать ФГУП «Нацрыбресурс», а его причалы приватизировать или передать субъектам РФ.

    ФГУП «Нацрыбресурс» создано в 1999 году, находится в подчинении Федерального агентства по рыболовству и является коммерческой структурой. К основным видам деятельности ФГУП «Нацрыбресурс» относится комплексное обслуживание судов рыбопромыслового флота в рыбных терминалах морских портов, а также обслуживание гидротехнических сооружений и судов портофлота, закрепленных за предприятием на праве хозяйственного ведения. Филиалы ФГУП расположены в девяти регионах РФ.

    Ссылки по теме:

    Глава Камчатки выступил за передачу причалов «Нацрыбресурса» субъектам РФ >>>>

    Генеральная прокуратура РФ проверит деятельность ФГУП «Нацрыбресурс» в порту Петропавловск-Камчатский >>>>

    Существующие ставки аренды позволяют проводить капремонт рыбных причалов раз в 100 лет - «Нацрыбресурс» >>>>


2024 July 16

14:08 The Official Journal of the European Union publishes the first-ever EU regulation to reduce methane emissions
13:24 High cat fines found in the Amsterdam-Rotterdam-Antwerp region bunker fuel samples, alerts CTI-Maritec
12:58 Yangzijiang Shipbuilding works to acquire over 866,671 sqm of land for new clean energy ship manufacturing base
12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier
13:21 Steerprop selected to provide comprehensive propulsion systems for world's largest cable-laying vessel
12:41 Integrated Wartsila propulsion package supports decarbonisation and efficiency goals for James Fisher tankers
12:36 MABUX: Bunker Outlook, Week 28, 2024
12:10 Valencia Port Authority signs an agreement with C.N.E. Hydrogen and Fuel Cells to promote hydrogen research
11:41 Long Beach, Los Angeles ports partner for zero-emissions future
11:16 Iraq to establish maritime single window for major ports
10:46 James Fisher completes its largest decommissioning project to date

2024 July 10

18:00 MET Group secures long-term US LNG source from Shell
17:36 bp, Mitsui, Shell and TotalEnergies join to ADNOC’s Ruwais LNG project
17:06 HD Hyundai Samho extends a pier at its shipyard in Yeongam, South Jeolla
16:45 Panama Canal plans new $1.6bn reservoir to address water shortages
16:25 Ocean Power Technologies signs agreement with AltaSea to advance wave power projects
15:52 WinGD completes type approval testing for new short-stroke engine size
15:32 PIL has the most reliable schedule among the top 12 container lines in Q2 2024
14:56 Fincantieri celebrates the keel laying of the first ultra-luxury vessel for Four Seasons Yachts at the shipyard in Ancona
14:20 Ningbo-Zhoushan port sees 8.4% container volume growth in H1