• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Ключевой проблемой развития ВВП России является старение кадров – полпред президента...
  • 27 мая 2016 17:29

    Ключевой проблемой развития ВВП России является старение кадров – полпред президента в СФО Николай Рогожкин (фото)

    Одной из ключевых проблем, без решения которой невозможно раскрыть потенциал водного транспорта, является старение кадров. Как сообщает пресс-служба полномочного представителя президента Российской Федерации в Сибирском федеральном округе, об этом заявил в ходе заседания рабочей группы Госсовета по вопросам развития внутренних водных путей (ВВП) 27 мая в Новосибирске полпред Николай Рогожкин.

    Неконкурентная зарплата в речной отрасли приводит к слабой мотивации работников.

    «Утратив преемственность поколений, мы рискуем получить кадровый провал и потерять накопленный профессиональный опыт», – сказал полпред.

    Он подчеркнул, что в условиях низкой плотности автомобильных и железных дорог, особенно в северных направлениях, успешная работа водных путей является важным фактором экономического развития Сибири.

    По словам полпреда, в большинстве российских регионов проблемы, связанные с использованием внутренних водных путей, имеют схожий характер: ухудшение условий судоходства, старение флота, плохое состояние портовой инфраструктуры.

    Всего в России по состоянию на 1 января 2016 года протяженность внутренних водных путей составляет 101 662 км, в том числе на территории Сибирского федерального округа – 25 688 км.

    В последние десятилетия наблюдается существенное снижение грузооборота и пассажиропотока по внутренним водным путям. При этом конкурентное преимущество перевозки речным транспортом на фоне повышения тарифов на перевозку по автомагистралям и их загруженности возрастает.

    Кроме того, протяженность внутренних водных путей практически во всех регионах значительно превышает протяженность железных дорог общего пользования – например, в Красноярском крае – в 3,7 раза, в Иркутской области – в 3,3 раза.

    Как отметил полномочный представитель, перераспределение грузопотоков с наземного на водный транспорт является сегодня одной из главных задач.

    «Важно стимулировать грузоотправителей использовать внутренние водные пути», – считает полпред. Положительным примером является проект перевозки щебня в Алтайском крае по реке, что позволило освободить автомобильную дорогу на основном туристическом направлении.

    В ходе совещания был выделен ряд трудностей, связанных с использованием водных путей. Так, значительное влияние на судоходные условия оказывает маловодность и обмеление рек. Существенное снижение водности в течение последних 20 лет произошло в бассейнах Дона, Верхней Оби и Иртыша. Как было отмечено, для решения проблем, препятствующих развитию речных перевозок, нужно учитывать зарубежный опыт управления внутренним водным транспортом и использовать механизмы государственной поддержки.

    Как сообщало ИАА «ПортНьюс» ранее, в г. Новосибирске 27 мая 2016 года состоялось второе заседание рабочей группы по подготовке президиума Государственного совета о развитии внутренних водных путей в Российской Федерации, которое провел помощник Президента, секретарь Государственного совета Игорь Левитин.

    Ссылки по теме:

    Ответственным органом за реки в России планируется назначить Минприроды – Игорь Левитин >>>>

    Пермский край предлагает на Госсовете по развитию ВВП рассмотреть вопрос содержании ГТС >>>>

    В Новосибирске состоялось заседание рабочей группы Госсовета о развитии внутренних водных путей РФ (фото) >>>>

    Пермский край предлагает на Госсовете по развитию ВВП рассмотреть вопрос о субсидировании строительства пассажирского флота
    >>>>

     


2024 July 16

15:41 Serbia to open tender for Prahovo port overhaul in 2024
15:37 EIB lends €90 million for sustainable expansion of the Port of Livorno
15:34 Crew of capsized oil tanker off Oman still missing
15:14 Lomarlabs signs with Cargokite to develop a new ship class of micro ships
14:47 Greece extends naval drills that deter Russian oil transfers - Bloomberg
14:08 The Official Journal of the European Union publishes the first-ever EU regulation to reduce methane emissions
13:24 High cat fines found in the Amsterdam-Rotterdam-Antwerp region bunker fuel samples, alerts CTI-Maritec
12:58 Yangzijiang Shipbuilding works to acquire over 866,671 sqm of land for new clean energy ship manufacturing base
12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier
13:21 Steerprop selected to provide comprehensive propulsion systems for world's largest cable-laying vessel
12:41 Integrated Wartsila propulsion package supports decarbonisation and efficiency goals for James Fisher tankers
12:36 MABUX: Bunker Outlook, Week 28, 2024
12:10 Valencia Port Authority signs an agreement with C.N.E. Hydrogen and Fuel Cells to promote hydrogen research
11:41 Long Beach, Los Angeles ports partner for zero-emissions future
11:16 Iraq to establish maritime single window for major ports
10:46 James Fisher completes its largest decommissioning project to date

2024 July 10

18:00 MET Group secures long-term US LNG source from Shell
17:36 bp, Mitsui, Shell and TotalEnergies join to ADNOC’s Ruwais LNG project
17:06 HD Hyundai Samho extends a pier at its shipyard in Yeongam, South Jeolla
16:45 Panama Canal plans new $1.6bn reservoir to address water shortages