• 3 июля 2007 07:04

    Российский промысловый флот должен вернуться в Мировой океан - Андрей Крайний

    Россия должна восстановить утерянные после распада СССР позиции в Мировом океане, и туда на экспедиционный промысел должен вернуться российский промысловый флот. Как передает РИА Новости, об этом заявил глава Федерального агентства по рыболовству (Росрыболовство) Андрей Крайний. С распадом СССР деятельность российского промыслового флота в открытых районах Мирового океана практически прекратилась, а весь промысловый флот сконцентрировался на вылове рыбы в российской экономической зоне. Ранее в открытых водах Мирового океана добывалось 1,5 миллиона тонн рыбы - столько, сколько сейчас добывает весь Дальневосточный бассейн. "У нас всегда были квоты по международному праву и по двусторонним соглашениям в центральной и восточной Атлантике, это зона Марокко и Мавритании. И мы там по пелагическим видам (обитающим в толще воды и на ее поверхности - ред.) царили безраздельно", - отметил глава Росрыболовства.

    Сейчас же, по его словам, в этом районе одновременно работают не более двух-трех российских судов. "Нас нет, и наше место занимают другие. Пришли корабли Европейского Союза. Им уже дали квоту 60 тысяч тонн", - сказал он.  Вместе с тем, по мнению главы Росрыболовства, наблюдается перенасыщенность промысловым флотом в исключительной экономической зоне России (200-мильная зона от береговой линии), в частности на Дальнем Востоке. Работа такого количества флота без выхода в Мировой океан не только наносит ущерб запасам биоресурсов, но и экономически малоэффективна, полагает он.  "Без экспедиционного лова мы страну не накормим, и мировых рынков уж точно не завоюем", - отметил руководитель федерального агентства.

    По мнению Крайнего, назначенного на пост главы Росрыболовства в конце мае текущего года, в рыбной отрасли России в целом "существует системный кризис", который накапливался десятилетиями. Выход из положения он видит, прежде всего, в консолидации управления отраслью в одном ведомстве и комплексном подходе.  По данным Росстата, в 1990 году Россия добывала 7,9 миллиона тонн рыбы и рыбопродуктов, в 2005 году - 3,2 миллиона тонн.  "Мы говорим о том, что надо восстанавливать тот рыбохозяйственный комплекс, который был в Советском Союзе. И это слово "комплекс", пожалуй, более всего отражает то, что нам нужно сделать, потому что нельзя рассматривать отдельно море от берега, берег от транспортной логистики", - сказал он.  "Не пройдет и двух-трех месяцев, как вы услышите о тех мерах, которые были приняты", - заключил глава Росрыболовства, инспектирующий на Камчатке состояние дел в отрасли.


2024 May 3

18:00 Holland America Line begins pilot test of renewable fuels on its flagship, Rotterdam
17:20 European Hydrogen Bank auction provides €720 million for renewable hydrogen production in Europe
17:06 GTT and PipeChina Innovation sign a License Agreement for the use of GTT membrane containment technology for onshore LNG storage
16:43 CMA CGM to launch M2X - Mexico Express Service connecting Far East to Mexico
16:31 Wartsila to supply the engines for a new Canadian Coast Guard Polar Icebreaker
15:58 The Port of Long Beach celebrates “Tri-gen” system for producing renewable hydrogen, electricity and water
15:06 Astrakhan region ports’ cargo volume in Q1, 2024 soars 78%
14:32 Valenciaport participates in a European project to promote the use of renewable energy for self-consumption in the port
13:50 Seatrade reaches settlement with Dutch Public Prosecution Service
13:15 Dennis Tetzlaff appointed Chief Operating Officer Fleet at Stena Line
12:40 ONE releases financial result for FY2023
12:20 IMO biofouling project to address biodiversity threat extended
11:30 Corvus Energy to supply ESS for the first net zero subsea construction vessel
11:10 Damen launches fully electric RSD-E Tug 2513 for Port of Antwerp-Bruges
10:30 Port of Rotterdam reduces CO2 emissions by 10% in 2023
10:02 HD KSOE wins $286mn order for four MGCs
10:00 Russian seaports in Q1, 2024: Infographics and Analytics
09:00 HD Hyundai Heavy secures contract to build LNG carrier duo

2024 May 2

18:07 World’s most environmentally friendly tug fleet delivered to HaiSea Marine
17:38 SOHAR Port and Freezone sings agreement with METCORE for Mass Flow Meter Implementation
17:23 Unifeeder launches China Gulf Express
16:59 Allseas receives T&I contract for Gennaker offshore wind farm
16:30 CMA CGM’s newest container vessel visited the HHLA TK Estonia terminal
15:46 DP World introduces new rail route from China to Turkey
14:32 Hybrid technology to optimise energy use and cut emissions for Matson Navigation Company’s new LNG-powered container ships
13:54 Bureau Veritas awards AiP for TotalEnergies’ Skipe V2 tool
13:24 Hapag-Lloyd launches first dry container tracking product “Live Position”
12:58 Europe’s ports have €80 billion investment needs for the next 10 years
12:15 MABUX: Bunker Outlook, Week 18, 2024
11:42 APSEZ FY24 net profit jumps 50%
11:19 Tristar Eships to manage its carbon footprint with Wartsila’s Decarbonisation Services
10:48 Topsoe awarded contract to support FEED study for new low-carbon ammonia plant in Louisiana, US
09:26 Maersk posts Q1 2024 results

2024 May 1

17:13 Matson picks Kongsberg Maritime's hybrid technology for its new LNG-powered container ships
16:22 All American Marine delivers hydrofoil-assisted tour vessel to Phillips Glaciers
15:24 Corvus Energy to supply ESS for the first Net Zero Subsea Construction Vessel
14:02 Stena Line taps Dennis Tetzlaff as Chief Operating Officer Fleet
12:31 APSEZ secures AAA Rating – India’s first private infrastructure developer with AAA
11:57 Unifeeder continues its expansion in Latin America
10:09 IMO's Legal Committee finalizes new guidelines on seafarer criminalization

2024 April 30

16:14 LR grants AiP to H2SITE’s AMMONIA to H2POWER technology
15:17 IRS partners with MARIN to enhance technical expertise in shipbuilding
13:42 Allseas T&I contract for Gennaker offshore wind farm
12:03 CSSC and QatarEnergy sign agreement for construction of 18 Q-Max class LNG carriers
10:13 First ship departs Baltimore through limited access channel

2024 April 29

17:42 Abu Dhabi leaps a staggering 10 places in 2024 LMC Report
16:19 Norwegian engine builder Bergen Engines joins FME MarTrans initiative
15:13 Hitachi, Chantiers de l’Atlantique to seal French offshore substation contract
14:53 Port of Greenock given vote of confidence with new Türkiye container service
14:09 Aker Solutions ASA:announces first quarter results 2024
13:37 Gasum Group's Q1 sales volumes rose 73% due to higher natural gas volumes
12:14 New Zealand cruise market on track for recovery
11:40 Vitol announces satisfaction of a condition precedent relating to the golden power proceeding
10:41 JERA Energy India begins operations as JERA’s base of operations in the country

2024 April 28

15:13 IACS publishes new recommendation for conducting commissioning testing of BWMS
14:11 Skanska set for South Brooklyn Marine Terminal Buildout (SBMT)
12:27 Philly Shipyard and HD Hyundai Heavy Industries sign MoU
12:03 Equinor to commence second tranche of the 2024 share buy-back programme
10:16 Gebrüder Weiss enlarges logistics center in Budapest
09:37 Opening of MARIN's Seven Oceans Simulator centre (SOSc) in the Netherlands slated for May 2024

2024 April 27

16:36 National Transportation Safety Board: Undetected flooding from a through-hull pipe led to capsizing of dredging vessel
15:49 Chantiers de l’Atlantique picks Brunvoll propulsion for the world’s largest sailing ships
14:31 US Navy announces first MCM MP embarked on USS Canberra
13:42 Interim president Michelle Kruger takes helm at Austal USA
12:17 DEME annnounces start of share buyback program
10:28 Ships with Korean-made LNG containment face key supply chain disruptions

2024 April 26

18:04 Seaspan celebrates 30 years of ship repair in Victoria
17:31 HMM enhances maritime safety with AI technology
17:13 Potential Strait of Hormuz closure threatens 21% of global LNG supply - Drewry
16:42 Van Oord christens two new hybrid water injection dredgers and an unmanned survey vessel in Rotterdam