• 13 апреля 2021 12:30

    ГК «Дело» и «Росатом» переводят терминалы в Новороссийске на использование низкоуглеродных энергоисточников

    Подписано соглашение о реализации совместных мер

    Группа компаний «Дело» и АО «Атомэнергопром», консолидирующее гражданские активы Госкорпорации «Росатом», 13 апреля 2021 года в рамках международной выставки «ТрансРоссия-2021» подписали соглашение о реализации совместных мер, направленных на содействие обеспечению перехода логистических терминалов к использованию низкоуглеродных зеленых источников энергии.

    Соглашение подписали генеральный директор УК «Дело» Игорь Яковенко и директор по развитию бизнеса ГК «Росатом» Екатерина Ляхова.

    Согласно договору, с 1 января 2022 года терминалы полностью перейдут на использование электроэнергии, выработанной на ветропарках.

    Одним из первых шагов в рамках реализации соглашения предусмотрена организация поставки выработанной на основе энергии ветра электрической энергии на крупнейшие терминалы в Азово-Черноморском регионе России ООО «Контейнерный терминал «НУТЭП» и АО «Зерновой терминал «КСК» в г. Новороссийске (входят в ООО «ДелоПортс»).

    Партнером в рамках нового проекта выступило АО «Атомэнергопромсбыт» (входит в АО «НоваВинд», дивизион ГК «Росатом» по ветроэнергетике).

    Проект «зеленый порт» позволит применить производство электрической энергии на базе низкоуглеродных зеленых источников энергии (ВИЭ) для содействия экспорту из Российской Федерации с минимальными выбросами СО2, что, в свою очередь, отразится на снижении у НУТЭП и КСК расчётных показателей отчетности о косвенных выбросах парникового газа (Scope 2) и прочих косвенных выбросах углерода (Scope 3) для их клиентов. В зависимости от принятой Евросоюзом методологии показатели могут позволить снизить значения «углеродного налога» на экспорт в Евросоюз для российских экспортеров.

    По оценке АО «НоваВинд» потенциальное снижение выбросов СО2 за счет перехода на использование энергии ветра по НУТЭП и КСК составит порядка 6,8 и 5,7 тыс. тонн СО2/год соответственно (по отношению к традиционным источникам электрической энергии при условии сжигания на них природного газа).

    «Одна из стратегических задач Группы «Дело» – развитие портовой и терминальной инфраструктуры в соответствии с принципами устойчивого развития и минимального воздействия на окружающую среду. Проект «зеленый порт» на предприятиях ДелоПортс является пилотным, но долгосрочным. Мы намерены расширять и развивать его на других предприятиях Группы», – прокомментировал Игорь Яковенко подписанное соглашение.

    Группа компаний «Дело» – транспортно-логистический холдинг, управляющий морскими контейнерными терминалами в Азово-Черноморском, Балтийском и Дальневосточном бассейнах, сетью железнодорожных контейнерных терминалов, парком контейнеров и фитинговых платформ. Головной компанией Группы является ООО «УК «Дело», 70% которой принадлежит основателю Группы Сергею Шишкарёву, а 30% - Госкорпорации «Росатом».

    В стивидорное направление бизнеса Группы входят холдинг «ДелоПортс» и ведущий оператор контейнерных терминалов Global Ports. Транспортно-логистическое направление составляют мультимодальный транспортный оператор «Рускон» и «ТрансКонтейнер», интермодальный контейнерный оператор с крупнейшим парком контейнеров и фитинговых платформ на всей сети железных дорог стандарта 1520.

    АО «НоваВинд» - дивизион ГК «Росатом», основная задача которого – консолидировать усилия госкорпорации в передовых сегментах и технологических платформах электроэнергетики. В контуре НоваВинд сосредоточено управление всеми компетенциями Росатома в ветроэнергетике – от проектирования и строительства до энергетического машиностроения и эксплуатации ветроэлектростанций. АО «НоваВинд» уже ввело в эксплуатацию ветропарки на юге России общей мощностью 420 МВт. Всего до 2024 года предприятиям в контуре управления АО «НоваВинд» предстоит создать ветроэлектростанции общей мощностью порядка 1,2 ГВт.


     


2024 July 16

13:24 High cat fines found in the Amsterdam-Rotterdam-Antwerp region bunker fuel samples, alerts CTI-Maritec
12:58 Yangzijiang Shipbuilding works to acquire over 866,671 sqm of land for new clean energy ship manufacturing base
12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier
13:21 Steerprop selected to provide comprehensive propulsion systems for world's largest cable-laying vessel
12:41 Integrated Wartsila propulsion package supports decarbonisation and efficiency goals for James Fisher tankers
12:36 MABUX: Bunker Outlook, Week 28, 2024
12:10 Valencia Port Authority signs an agreement with C.N.E. Hydrogen and Fuel Cells to promote hydrogen research
11:41 Long Beach, Los Angeles ports partner for zero-emissions future
11:16 Iraq to establish maritime single window for major ports
10:46 James Fisher completes its largest decommissioning project to date

2024 July 10

18:00 MET Group secures long-term US LNG source from Shell
17:36 bp, Mitsui, Shell and TotalEnergies join to ADNOC’s Ruwais LNG project
17:06 HD Hyundai Samho extends a pier at its shipyard in Yeongam, South Jeolla
16:45 Panama Canal plans new $1.6bn reservoir to address water shortages
16:25 Ocean Power Technologies signs agreement with AltaSea to advance wave power projects
15:52 WinGD completes type approval testing for new short-stroke engine size
15:32 PIL has the most reliable schedule among the top 12 container lines in Q2 2024
14:56 Fincantieri celebrates the keel laying of the first ultra-luxury vessel for Four Seasons Yachts at the shipyard in Ancona
14:20 Ningbo-Zhoushan port sees 8.4% container volume growth in H1
13:43 MOL announces delivery of bulk carrier Green Winds, 2nd vessel equipped with wind challenger hard sail propulsion system