• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Для увеличения объема вылова нужны новые прорывные технологии и иные типы судов —...
  • 6 сентября 2022 13:48

    Для увеличения объема вылова нужны новые прорывные технологии и иные типы судов — Герман Зверев

    Предложений по строительству флота для работы на больших глубинах в мире пока нет

    Для значительного увеличения вылова рыбы требуются новые прорывные технологии и иные типы судов. Как передает корреспондент ИАА «ПортНьюс», такое мнение в ходе онлайн-конференции на площадке PrimaMedia высказал президент Всероссийской ассоциации рыбохозяйственных предприятий, предпринимателей и экспортеров (ВАРПЭ) Герман Зверев.

    «Я сомневаюсь, что те технологии промысла, которые сейчас существуют, позволят качественно резко увеличить объем вылова. Ученые говорят о том, что громадный объем рыбных ресурсов находится на очень большой глубине в океане. Но для того, чтоб перейти к рентабельной добыче этих видов рыбы, нужен какой-то технологический скачек, нужны новые типы судов, новые орудия лова. Пока во всем мире таких предложений нет», — сказал глава ВАРПЭ.

    Он напомнил, что летом 2022 года продовольственная и сельскохозяйственная организация ООН (ФАО) дала прогноз мирового вылова рыбы до 2030 года. «Даже в лучшем оптимистическом сценарии с нынешних 92-93 млн тонн в год совокупный вылов может вырасти лишь примерно на 7 млн тонн за 8 лет. Но и вполне реален сценарий падения мирового вылова до 65 млн тонн в год в связи с мощным давлением на некоторые виды промысла», — пояснил Герман Зверев.

    Так, с конца 1960-х годов до конца 1980-х годов мировой вылов стремительно рос. Этот показатель увеличился с 70 млн тонн в год до примерно 90 млн тонн. «Эта нарастающая динамика создала параллельную реальность, в которую очень быстро поверили и рыбодобывающие компании и судостроительные компании, — отметил спикер. — Поскольку у всех было представление о том, что вылов будет расти, поэтому нужно как можно больше флота, нужно строить новые мощные суда. Но в  1989 году мировой вылов «уткнулся в потолок» – примерно 90 млн тонн. На этом он уровне находится уже больше трех десятилетий».  Рыбопромысловый флот, который сейчас существует в мире, может работать на обычных глубинах в тех районах, которые и обеспечивают вылов в объеме примерно 90-95 млн тонн в год.

    Герман Зверев считает, что сегодня важно строить флот, который предназначен как для океанического вылова и производства на борту рыбной продукции, так и флот, который необходим для прибрежного лова. Его задача – доставка улова в свежем и охлажденном виде для обработки на берегу. «С моей точки зрения было бы ошибкой сосредотачиваться только на одном виде флота, — продолжил он. — Ошибочно допускать, что нам нужен только крупнотоннажный флот. Точно также, нам нужна и разная рыба. Поэтому говорить, что мы создаем флот большой для производства ограниченного узкого ассортимента продукции и предлагать ее рынку — это не правильно. Потому что люди хотят иметь возможность выбора».

    Структура флота и применяемые технологии вылова должны быть сбалансированы, считает президент ВАРПЭ. «Нельзя предлагать рынку один единственный тип судна. Это важно и с точки зрения судостроения, потому что компетенции и технологии судостроения разные».


2024 July 16

12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier
13:21 Steerprop selected to provide comprehensive propulsion systems for world's largest cable-laying vessel
12:41 Integrated Wartsila propulsion package supports decarbonisation and efficiency goals for James Fisher tankers
12:36 MABUX: Bunker Outlook, Week 28, 2024
12:10 Valencia Port Authority signs an agreement with C.N.E. Hydrogen and Fuel Cells to promote hydrogen research
11:41 Long Beach, Los Angeles ports partner for zero-emissions future
11:16 Iraq to establish maritime single window for major ports
10:46 James Fisher completes its largest decommissioning project to date

2024 July 10

18:00 MET Group secures long-term US LNG source from Shell
17:36 bp, Mitsui, Shell and TotalEnergies join to ADNOC’s Ruwais LNG project
17:06 HD Hyundai Samho extends a pier at its shipyard in Yeongam, South Jeolla
16:45 Panama Canal plans new $1.6bn reservoir to address water shortages
16:25 Ocean Power Technologies signs agreement with AltaSea to advance wave power projects
15:52 WinGD completes type approval testing for new short-stroke engine size
15:32 PIL has the most reliable schedule among the top 12 container lines in Q2 2024
14:56 Fincantieri celebrates the keel laying of the first ultra-luxury vessel for Four Seasons Yachts at the shipyard in Ancona
14:20 Ningbo-Zhoushan port sees 8.4% container volume growth in H1
13:43 MOL announces delivery of bulk carrier Green Winds, 2nd vessel equipped with wind challenger hard sail propulsion system
13:23 BHP, Pan Pacific Copper and Norsepower deploy wind-assisted propulsion technology on vessel that set sail this month
12:43 MEYER WERFT to build Disney Wish-сlass сruise ship for Oriental Land Company to operate in Japan