• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Отсутствие рынка перестрахования из-за военных рисков является главным тормозом...
  • 20 мая 2023 09:00

    Отсутствие рынка перестрахования из-за военных рисков является главным тормозом развития СМП — мнение

    Для стабилизации поставок в Арктике нужен альтернативный нефтегазовый порт-хаб с трубой из Западной Сибири

    Военные риски блокируют один из ключевых элементов международной торговли — перестрахование, что негативно сказывается на планах по достижению к 2040 году объема перевозок в 130 млн тонн по СМП. Одним из вариантов улучшения положения могло бы стать создание нового арктического порта с новым трубопроводом из Западной Сибири емкостью 50 млн тонн в год. Такое мнение, как передает корреспондент ИАА «ПортНьюс», выразила проректор МГРИ, руководитель Института ВЭБ Юлия Зворыкина на конференции «Освоение шельфа РФ и СНГ» в Москве.

    По ее словам, в данный момент главный сдерживающий фактор в поставках сырья на экспорт — это отсутствие услуги по перестрахованию.

    «Военные риски никто не страхует. Территорию России невозможно застраховать. Происходит сжатие российского рынка страхования. Также это невозможно сделать в формате БРИКС, ШОС или СНГ, потому что либо не хватает объемов, соотносимых с нашими проектами, либо существует риск блокирования работы со стороны других стран на глобальном рынке. Перестрахование, которое является ключевым элементом, на сегодня отсутствует в нашем перечне услуг. Это главный сдерживающий фактор внешней торговли и экспортных поставок. Рассматриваются разные модели, но решение до сих пор не найдено», — говорит она. 

    Как считает эксперт, для развития экспорта по СМП нужна новая независимая сеть доставки.

    «Нужен новый порт-хаб в Арктике, альтернатива Сабетте, где-нибудь посередине, куда беспилотники не долетают сразу. Строительство такого порта особенно актуально из-за угроз закрытия проливов», — говорит она.

    По ее расчетам, к новому порту должен быть построен трубопровод с месторождений Западной Сибири с ежегодным объемом перевалки порядка 50 млн тонн.

    «Сегодня страна фактически осталась с одной трубой на Восток, однако это уязвимая ситуация, потому что Китай и азиатские страны могут изменить свою политику. Воздействие от возможных перемен настроений в Китае может быть более болезненным для России, чем санкции США и ЕС. Поэтому альтернативная труба была бы серьезным аргументом в международной торговле и политике. По нашим оценкам, стоимость проекта — порядка 3-4 трлн рублей, что сопоставимо с расходами на СМП и восточный полигон БАМа», — пояснила  Юлия Зворыкина.

    Помимо названных тем, к проблематике развития СМП эксперт относит такие моменты, как смещение поставок при нестабильности позиций стран-партнеров, изменения мер давления и возникающая турбулентность рынка, усложнение логистики, дефицит собственного флота и проблемы с судами на внешних рынках, снижающие эффективность расчеты в валюте покупателя, волатильность цен на товары и грузы, не дающая возможность финансовым институтам прогнозировать развитие проектов, проблемы с заменой иностранного оборудования и программного обеспечения при отсутствии адекватных аналогов и другие.  




2024 April 30

16:14 LR grants AiP to H2SITE’s AMMONIA to H2POWER technology
15:17 IRS partners with MARIN to enhance technical expertise in shipbuilding
13:42 Allseas T&I contract for Gennaker offshore wind farm
12:03 CSSC and QatarEnergy sign agreement for construction of 18 Q-Max class LNG carriers
10:13 First ship departs Baltimore through limited access channel

2024 April 29

17:42 Abu Dhabi leaps a staggering 10 places in 2024 LMC Report
16:19 Norwegian engine builder Bergen Engines joins FME MarTrans initiative
15:13 Hitachi, Chantiers de l’Atlantique to seal French offshore substation contract
14:53 Port of Greenock given vote of confidence with new Türkiye container service
14:09 Aker Solutions ASA:announces first quarter results 2024
13:37 Gasum Group's Q1 sales volumes rose 73% due to higher natural gas volumes
12:14 New Zealand cruise market on track for recovery
11:40 Vitol announces satisfaction of a condition precedent relating to the golden power proceeding
10:41 JERA Energy India begins operations as JERA’s base of operations in the country

2024 April 28

15:13 IACS publishes new recommendation for conducting commissioning testing of BWMS
14:11 Skanska set for South Brooklyn Marine Terminal Buildout (SBMT)
12:27 Philly Shipyard and HD Hyundai Heavy Industries sign MoU
12:03 Equinor to commence second tranche of the 2024 share buy-back programme
10:16 Gebrüder Weiss enlarges logistics center in Budapest
09:37 Opening of MARIN's Seven Oceans Simulator centre (SOSc) in the Netherlands slated for May 2024

2024 April 27

16:36 National Transportation Safety Board: Undetected flooding from a through-hull pipe led to capsizing of dredging vessel
15:49 Chantiers de l’Atlantique picks Brunvoll propulsion for the world’s largest sailing ships
14:31 US Navy announces first MCM MP embarked on USS Canberra
13:42 Interim president Michelle Kruger takes helm at Austal USA
12:17 DEME annnounces start of share buyback program
10:28 Ships with Korean-made LNG containment face key supply chain disruptions

2024 April 26

18:04 Seaspan celebrates 30 years of ship repair in Victoria
17:31 HMM enhances maritime safety with AI technology
17:13 Potential Strait of Hormuz closure threatens 21% of global LNG supply - Drewry
16:42 Van Oord christens two new hybrid water injection dredgers and an unmanned survey vessel in Rotterdam
15:57 CMA CGM announces FAK rates from Asia to North Europe
15:24 MOL announced delivery of LPG dual-fuel LPG/ammonia carrier Aquamarine Progress II
14:53 DP World and Asian Terminals launch new Tanza Barge Terminal in Cavite
14:23 MH Simonsen orders eight hybrid methanol dual-fuel tankers at China’s Jiangxi New Jiangzhou Shipbuilding
13:47 DP World and Malaysia’s Sabah Ports form a partnership to manage Sapangar Bay Container Port
13:22 SCHOTTEL to equip Guangzhou Port Group’s latest e-tug with two RudderPropellers type SRP 360
12:57 FESCO Group proposes a mechanism in favour of Russian logistics operators over their foreign competitors in domestic transport market
12:39 SSK shipyard launches the Project 14400 support ship Nikolai Kamov in the Nizhny Novgorod region
12:33 Six companies start a joint study for the establishment of an ammonia supply chain based in the Tomakomai area of Hokkaido
11:52 European shipowners welcome 40% production benchmark for clean shipping fuels in Europe
11:14 Greek shipowners leaders in the secondary market once again
10:08 MPCC secures ECA-covered sustainable financing for its dual-fuel methanol newbuildings
09:38 Romanian port of Constantza to receive a new oil products terminal

2024 April 25

18:07 MSC collaborates with GSBN to trial integrated safe transportation certification verification process
17:23 China launches construction of cutting-edge marine research vessel
17:06 CMA CGM and Bpifrance launch €200mln fund to decarbonize French maritime sector
16:46 Avenir LNG orders two 20,000 M3 LNG bunker delivery vessels
16:05 Port of Amsterdam revenues up to €190.4 million in 2023
15:46 OOCL launches Transpacific Latin Pacific 5 to offer express linkage between Asia and Mexico
15:23 MOL is 1st Japanese shipping company to raise funds through transition linked loan using performance-based interest subsidy system
14:53 Trident Energy enters the Republic of Congo with strategic deal
14:21 LNG-powered ship moored in Koper for the first time
13:38 MABUX: Bunker Outlook, Week 17, 2024
13:32 The Grimaldi Group's Great Abidjan delivered in South Korea
13:12 European Parliament updates trans-European transport network guidelines
12:40 ClassNK releases route correction factors calculation tool "WACDAS"
12:10 MOL and Gaz System enter into agreement on FSRU project in Gdansk, Poland
11:31 Wartsila Gas Solutions to supply cargo handling system for a new 12.5k LNG bunkering vessel for Scale Gas
11:09 Wartsila secures China’s largest-ever methanol newbuild order
10:42 Valencia port community increases waste recovery by 75%
10:22 Kongsberg completes factory acceptance testing of the first production long-range autonomous underwater vehicle system HUGIN Endurance
09:53 Vladimir Putin: The BAM carrying capacity to reach nearly 42 million tonnes in 2024
09:47 Hanwha Ocean reports an operating profit of $38.6 mln on a consolidated basis in January-March 2024

2024 April 24

18:02 Incat to commence design study for new electric-hybrid ferry in partnership with DFDS
17:39 FESCO's 2023 revenue was up 6% Y/Y to RUB 172 billion
17:20 Peninsula adds chemical tanker Aalborg to supply in the Port of Barcelona
17:17 NCSP Group’s Q1 net profit rises 1.9 times to RUB 4.8 billion
17:03 AtoB@C Shipping reveals names for the rest of its new hybrid vessels
16:45 Red Sea conflict brings massive carbon emissions increases in ocean freight shipping
16:17 Wallenius Wilhelmsen signs a 20-year lease agreement with the Georgia Ports Authority