• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Группа «Норебо» в 2024 году введет новые морские терминальные мощности на Камчатке и в...
  • 29 сентября 2023 17:11

    Группа «Норебо» в 2024 году введет новые морские терминальные мощности на Камчатке и в Мурманске

    Строительство новых терминалов сопряжено с большими затратами, дорогими кредитами и ограниченным доступом к технологиям

    Группа «Норебо» планирует завершить реконструкцию терминала «Сероглазка» в Камчатском крае в 2024 году и запустить холодильный комплекс в Мурманске в конце 2023 года ‒ начала 2024 года. Об этом, как передает корреспондент ИАА «ПортНьюс», рассказал генеральный директор ООО «Терминал «Сероглазка» (входит в «Норебо») Владимир Вальтер на VI Международном рыбопромышленном форуме (МРФ-2023) в Санкт-Петербурге.

    По его словам, терминал «Сероглазка» будет реконструирован в 2024 году, что даст в итоге емкость портовых холодильников на 25 тыс. тонн единовременного хранения, новую причальную стенку длиной 280 м и с глубинами до 14 м, а также современные технологии по хранению рыбы.

    В декабре 2023 года ‒ начале 2024 года планируется запуск нового холодильного комплекса «Норебо» в Мурманске. Он будет обладать более современной технологией хранения краба, креветки и рыбной продукции и возможностью делать сборные грузы в экспедиционной зоне. «Это будет распределительный миницентр», ‒ пояснил Владимир Вальтер.

    Оценивая ситуацию с холодильными мощностями в портах промысловых бассейнов, Владимир Вальтер сказал, что за пять лет на Дальнем Востоке, где работает до 70% промыслового флота, было введено новых рефрижераторных емкостей на 35 тыс. тонн, и сейчас дефицит, по его оценке, составляет 100-150 тыс. тонн. По словам руководителя терминала «Сероглазка», большинство имеющихся холодильников в портах технологически устарели, некоторые порты не готовы работать с рыбной продукцией, а строительство новых терминалов сопряжено с большими затратами, дорогими кредитами и ограниченным доступом к технологиям. При этом для обновления портовой инфраструктуры требуются «длинные» и «дешевые» деньги.

    В качестве примера недостаточной готовности портов к работе с рыбной продукцией спикер привел порт Мурманск, два терминала которого в 2023 году не смогли единовременно обеспечить подключениями к электросети 204 контейнера лихтеровоза «Севморпуть». Порт Мурманск имеет проблемы с контейнерными площадками и кранами и сохраняет приоритет в перевалке угля. Сегодня мощность холодильников в рыбном порту Мурманска составляет 35-40 тыс. тонн единовременного хранения, что, по мнению Владимира Вальтера, не удовлетворяет спрос.

    Как передавал «ПортНьюс», начальник управления экономики и инвестиций Росрыболовства Андрей Михалевич на МРФ-2023 заявил, что наиболее остро нехватка холодильных мощностей ощутима в портах Дальнего Востока, где дефицит составляет около 80 тыс. тонн для единовременного хранения, на Севере ‒ не более 50 тыс. тонн, а в Калининграде мощности, наоборот, недогружены. Решить проблему на Дальнем Востоке помогут четыре инвестпроекта, реализация которых предусмотрена через механизм инвестквот: три крупных комплекса по 25 тыс. тонн и один малый на 5 тыс. тонн. Общий размер инвестиции в первые четыре комплекса на Дальнем Востоке составит 8-10 млрд рублей.


2024 May 2

18:07 World’s most environmentally friendly tug fleet delivered to HaiSea Marine
17:38 SOHAR Port and Freezone sings agreement with METCORE for Mass Flow Meter Implementation
17:23 Unifeeder launches China Gulf Express
16:59 Allseas receives T&I contract for Gennaker offshore wind farm
16:30 CMA CGM’s newest container vessel visited the HHLA TK Estonia terminal
15:46 DP World introduces new rail route from China to Turkey
14:32 Hybrid technology to optimise energy use and cut emissions for Matson Navigation Company’s new LNG-powered container ships
13:54 Bureau Veritas awards AiP for TotalEnergies’ Skipe V2 tool
13:24 Hapag-Lloyd launches first dry container tracking product “Live Position”
12:58 Europe’s ports have €80 billion investment needs for the next 10 years
12:15 MABUX: Bunker Outlook, Week 18, 2024
11:42 APSEZ FY24 net profit jumps 50%
11:19 Tristar Eships to manage its carbon footprint with Wartsila’s Decarbonisation Services
10:48 Topsoe awarded contract to support FEED study for new low-carbon ammonia plant in Louisiana, US
09:26 Maersk posts Q1 2024 results

2024 May 1

17:13 Matson picks Kongsberg Maritime's hybrid technology for its new LNG-powered container ships
16:22 All American Marine delivers hydrofoil-assisted tour vessel to Phillips Glaciers
15:24 Corvus Energy to supply ESS for the first Net Zero Subsea Construction Vessel
14:02 Stena Line taps Dennis Tetzlaff as Chief Operating Officer Fleet
12:31 APSEZ secures AAA Rating – India’s first private infrastructure developer with AAA
11:57 Unifeeder continues its expansion in Latin America
10:09 IMO's Legal Committee finalizes new guidelines on seafarer criminalization

2024 April 30

16:14 LR grants AiP to H2SITE’s AMMONIA to H2POWER technology
15:17 IRS partners with MARIN to enhance technical expertise in shipbuilding
13:42 Allseas T&I contract for Gennaker offshore wind farm
12:03 CSSC and QatarEnergy sign agreement for construction of 18 Q-Max class LNG carriers
10:13 First ship departs Baltimore through limited access channel

2024 April 29

17:42 Abu Dhabi leaps a staggering 10 places in 2024 LMC Report
16:19 Norwegian engine builder Bergen Engines joins FME MarTrans initiative
15:13 Hitachi, Chantiers de l’Atlantique to seal French offshore substation contract
14:53 Port of Greenock given vote of confidence with new Türkiye container service
14:09 Aker Solutions ASA:announces first quarter results 2024
13:37 Gasum Group's Q1 sales volumes rose 73% due to higher natural gas volumes
12:14 New Zealand cruise market on track for recovery
11:40 Vitol announces satisfaction of a condition precedent relating to the golden power proceeding
10:41 JERA Energy India begins operations as JERA’s base of operations in the country

2024 April 28

15:13 IACS publishes new recommendation for conducting commissioning testing of BWMS
14:11 Skanska set for South Brooklyn Marine Terminal Buildout (SBMT)
12:27 Philly Shipyard and HD Hyundai Heavy Industries sign MoU
12:03 Equinor to commence second tranche of the 2024 share buy-back programme
10:16 Gebrüder Weiss enlarges logistics center in Budapest
09:37 Opening of MARIN's Seven Oceans Simulator centre (SOSc) in the Netherlands slated for May 2024

2024 April 27

16:36 National Transportation Safety Board: Undetected flooding from a through-hull pipe led to capsizing of dredging vessel
15:49 Chantiers de l’Atlantique picks Brunvoll propulsion for the world’s largest sailing ships
14:31 US Navy announces first MCM MP embarked on USS Canberra
13:42 Interim president Michelle Kruger takes helm at Austal USA
12:17 DEME annnounces start of share buyback program
10:28 Ships with Korean-made LNG containment face key supply chain disruptions

2024 April 26

18:04 Seaspan celebrates 30 years of ship repair in Victoria
17:31 HMM enhances maritime safety with AI technology
17:13 Potential Strait of Hormuz closure threatens 21% of global LNG supply - Drewry
16:42 Van Oord christens two new hybrid water injection dredgers and an unmanned survey vessel in Rotterdam
15:57 CMA CGM announces FAK rates from Asia to North Europe
15:24 MOL announced delivery of LPG dual-fuel LPG/ammonia carrier Aquamarine Progress II
14:53 DP World and Asian Terminals launch new Tanza Barge Terminal in Cavite
14:23 MH Simonsen orders eight hybrid methanol dual-fuel tankers at China’s Jiangxi New Jiangzhou Shipbuilding
13:47 DP World and Malaysia’s Sabah Ports form a partnership to manage Sapangar Bay Container Port
13:22 SCHOTTEL to equip Guangzhou Port Group’s latest e-tug with two RudderPropellers type SRP 360
12:57 FESCO Group proposes a mechanism in favour of Russian logistics operators over their foreign competitors in domestic transport market
12:39 SSK shipyard launches the Project 14400 support ship Nikolai Kamov in the Nizhny Novgorod region
12:33 Six companies start a joint study for the establishment of an ammonia supply chain based in the Tomakomai area of Hokkaido
11:52 European shipowners welcome 40% production benchmark for clean shipping fuels in Europe
11:14 Greek shipowners leaders in the secondary market once again
10:08 MPCC secures ECA-covered sustainable financing for its dual-fuel methanol newbuildings
09:38 Romanian port of Constantza to receive a new oil products terminal

2024 April 25

18:07 MSC collaborates with GSBN to trial integrated safe transportation certification verification process
17:23 China launches construction of cutting-edge marine research vessel
17:06 CMA CGM and Bpifrance launch €200mln fund to decarbonize French maritime sector
16:46 Avenir LNG orders two 20,000 M3 LNG bunker delivery vessels
16:05 Port of Amsterdam revenues up to €190.4 million in 2023