• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Верфи получили заказы на строительство почти 300 судов на альтернативном топливе в 2023...
  • 9 января 2024 14:14

    Верфи получили заказы на строительство почти 300 судов на альтернативном топливе в 2023 году

    Самым популярным альтернативным топливом оказался метанол

    Судостроительные верфи по всему миру в 2023 году получили заказы на строительство в общей сложности 298 судов с силовой установкой на альтернативном топливе, что на 8% больше, чем годом ранее. В прошлом году количество заказанных судов, способных работать на метаноле, выросло до 138 единиц, что поставило его в один ряд с судами на сжиженном природном газе (130 ед.). Кроме того, минувший год стал прорывом в производстве аммиака: было заказано строительство 11 судов, работающих на этом топливе. Еще больше судов находится в стадии проектирования. Об этом свидетельствуют статистические данные DNV, собранные на платформе Alternative Fuels Insight (AFI).

    В июле 2023 года Международная морская организация (ИМО, IMO) поставила перед судоходной отраслью жесткие стандарты сокращения выбросов парниковых газов, поэтому судовладельцы ищут различные пути декабронизации своих операций. Количество заказанных в 2023 году судов, способных работать на альтернативных видах топлива, достигло почти четверти от общего количества контрактов (1281 судно).

    Самым популярным альтернативным топливом в 2023 году с небольшим отрывом оказался метанол: в минувшем году было заказано 138 судов, работающих на метаноле (без учета танкеров для перевозки метанола). В 2022 году таких судов было заказано 35. В основном это были контейнеровозы (106), балкерные суда (13) и морские автовозы (10).

    На втором месте по распространенности в 2023 году стал сжиженный природный газ (СПГ): 130 судов против 222 единиц в 2022 году. Если рассматривать только заказы на строительство новых судов, СПГ будет лидировать, поскольку значительная часть заказов на двигатели на метаноле приходится на проекты модернизации имеющихся судов. В прошлом году СПГ наконец преодолел барьер в 1 тыс. судов (исключая СПГ-танкеры), что свидетельствует о сохраняющейся важности этого вида судового топлива в процессе энергетического перехода. В 2023 году наиболее распространенными из судов на СПГ были контейнеровозы (48), специализированные суда для перевозки импортных автомобилей (40) и танкеры (30).

    В новом 2024 году были получены первые контракты на строительство судов, работающих на аммиаке (11). По сравнению с 2022 годом (18 ед.) менее распространенным альтернативным топливом стал водород: таких заказов в 2023 году было пять.

    Главный консультант морского консалтингового подразделения DNV Мартин Уолд считает, что взрывной рост строительства таких судов наблюдался в основном в сегменте контейнеровозов и морских автовозов, и не уверен, сохранится ли эта тенденция в 2024 году.


2024 July 16

12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier
13:21 Steerprop selected to provide comprehensive propulsion systems for world's largest cable-laying vessel
12:41 Integrated Wartsila propulsion package supports decarbonisation and efficiency goals for James Fisher tankers
12:36 MABUX: Bunker Outlook, Week 28, 2024
12:10 Valencia Port Authority signs an agreement with C.N.E. Hydrogen and Fuel Cells to promote hydrogen research
11:41 Long Beach, Los Angeles ports partner for zero-emissions future
11:16 Iraq to establish maritime single window for major ports
10:46 James Fisher completes its largest decommissioning project to date

2024 July 10

18:00 MET Group secures long-term US LNG source from Shell
17:36 bp, Mitsui, Shell and TotalEnergies join to ADNOC’s Ruwais LNG project
17:06 HD Hyundai Samho extends a pier at its shipyard in Yeongam, South Jeolla
16:45 Panama Canal plans new $1.6bn reservoir to address water shortages
16:25 Ocean Power Technologies signs agreement with AltaSea to advance wave power projects
15:52 WinGD completes type approval testing for new short-stroke engine size
15:32 PIL has the most reliable schedule among the top 12 container lines in Q2 2024
14:56 Fincantieri celebrates the keel laying of the first ultra-luxury vessel for Four Seasons Yachts at the shipyard in Ancona
14:20 Ningbo-Zhoushan port sees 8.4% container volume growth in H1
13:43 MOL announces delivery of bulk carrier Green Winds, 2nd vessel equipped with wind challenger hard sail propulsion system
13:23 BHP, Pan Pacific Copper and Norsepower deploy wind-assisted propulsion technology on vessel that set sail this month
12:43 MEYER WERFT to build Disney Wish-сlass сruise ship for Oriental Land Company to operate in Japan