• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Морская линия Ченнаи — Владивосток сократит время доставки товаров между Индией и...
  • 26 января 2024 09:09

    Морская линия Ченнаи — Владивосток сократит время доставки товаров между Индией и Россией на 40%

    Маршрут по восточному коридору займет на 16 дней меньше, чем через Суэцкий канал

    Морской транспортный коридор между индийским портом Ченнаи и Владивостоком (восточный морской коридор) позволит сократить время доставки товаров между Индией и Россией на 40% Об этом заявил замглавы министерства Российской Федерации по развитию Дальнего Востока и Арктики Анатолий Бобраков, сообщает пресс-служба Минвостокразвития.

    Развитие маршрута, связывающего порты России и Индии, обсуждалось властями двух государств на первом рабочем семинаре по данному вопросу. В обсуждении, состоявшемся в Индии, приняли участие замминистра Минвостокразвития РФ Анатолий Бобраков, министр портов, судоходства и водных путей Индии Сарбананда Соновал, а также представители бизнеса и профильных государственных структур двух стран. Со стороны Индии семинар собрал более 100 участников.

    По словам Анатолия Бобракова, морская линия может быть задействована для транспортировки угля, нефти, сжиженного природного газа, удобрений, контейнеров и других видов груза с возможностью заходов в иные российские и международные порты. «Маршрут позволит сократить время доставки товаров в Россию на 16 дней. Если сегодня через Суэцкий канал грузы в Россию идут 40 дней, то через восточный коридор это время сократится до 24 дней, на 40%, и это доказывает необходимость развития этого коридора», — подчеркнул он.

    Министр портов, судоходства и водных путей Индии Сарбананда Соновал в свою очередь отметил, что восточный морской коридор между портами на восточном побережье Индии и дальневосточным регионом России обещает «огромный потенциал» новых торговых возможностей. Он также напомнил, что двусторонняя торговля Индии и России составила $50 млрд в 2022-2023 финансовом году (завершился 31 марта) и, как ожидается, увеличится в текущем аналогичном периоде.

    Анатолий Бобраков пояснил, что основу для развития маршрута Владивосток — Ченнаи должны сформировать компании двух стран, договорившись об объемах и сроках поставок, после чего по мере необходимости правительства РФ и Индии будут принимать решения для наращивания товарооборота. «Мы будем со своей стороны отслеживать динамику переговоров между российскими и индийскими компаниями в отношении того, насколько озвученные базовые интересы индийских предпринимателей на импорт российских товаров реализуются, и уже тогда будем принимать соответствующие решения», — сказал замминистра.

    Как сообщало ранее ИАА «ПортНьюс», в нынешней геополитической ситуации, руководство обеих стран придает большое значение налаживанию судоходства между восточными портами Индии и портами Дальнего Востока России. Индийские специалисты в области логистики высоко оценивают возможности взаимовыгодной торговли между Россией и Индией с использованием коридора.

    Напомним, морской транспортный коридор Владивосток — Ченнаи действовал в советские годы. В 2019 году в ходе Восточного экономического форума в присутствии президента России Владимира Путина и премьер-министра Индии Нарендры Моди был подписан документ о развитии морского сообщения между Владивостоком и портом Ченнаи. В сентябре 2023 года о возможности перезапуска маршрута  на Восточном экономическом форуме (ВЭФ) заявил министр по развитию Дальнего Востока и Арктики Алексей Чекунков. Министр портов, судоходства и водных путей Индии Сарбананда Соновал ранее также подтверждал, что Москва и Нью-Дели готовы совместно изучить потенциал использования альтернативных маршрутов для грузоперевозок, включая Северный морской путь (СМП) и Восточный морской коридор (EMC).


2024 September 20

18:00 ORLEN and bp sign oil supply contract
17:26 MOL invests in HIF Global, a U.S.-based company of e-Fuels
16:59 Valenciaport handled 6.3 million tonnes of goods in August 2024
16:25 Damen Shipyards to build vessels for stock in the UAE as offshore and dredging activity accelerates in the Arabian Gulf
15:44 Korean Register and HD Hyundai Heavy Industries engage in joint development of enhanced ammonia fuel supply system through risk assessment
15:04 Saudi Arabia sees 14.6% rise in container traffic in 2023: GASTAT
14:38 TotalEnergies to supply 1.25 million tons of LNG per year to CNOOC until 2034
14:29 Technip Energies and KBR selected for a major LNG project by Lake Charles LNG
13:58 Wartsila Gas Solutions reliquefaction system to improve Excelerate Energy’s FSRU operations with retrofit project
13:29 GTT secures an order for the tank design for the world’s six largest ethane carriers
12:20 ClassNK awards a Notation for the Safe Transportation of BEVs to car carrier “TEXAS HIGHWAY”
11:40 Lloyd’s Register, MSC, SDARI and MAN-ES agree continuation of collaboration for ammonia dual-fuel container ship
11:09 Decreasing trend in detected oil spills in the Baltic Sea continues
10:35 Korean Register grants AiP to Samsung Heavy Industries for 9,300 TEU ammonia-fueled container ship
10:09 Indian ports shows hiking freight rates by nearly 70% in August
09:44 Panama Canal estimates to reach $3.5 bln in profit in fiscal year 2024

2024 September 19

18:00 The Rotterdam-Singapore Green and Digital Shipping Corridor aims to reduce emissions from large container vessels by at least 20% by 2030
17:23 Grimaldi and Minoan Lines consortium acquires majority stake in Heraklion Port for €80mln
17:01 US files US$ 100m lawsuit against Dali owner and operator
16:41 Hanwha announces tender offer for Dyna-Mac Holdings shares
16:08 Rolls-Royce agrees to sell Naval Propulsors & Handling business to Fairbanks Morse Defense
15:56 Liquefied CO2 cargo containment system earns ABS approval
15:32 Babcock’s LGE business granted Approval in Principle for ammonia release recovery system
14:53 Wartsila and Chevron Shipping partner to lower methane emissions on LNG carriers
14:23 Port of Los Angeles container volume increases 16% to 960,597 TEU in August 2024
13:52 ABS approves IMODCO’s New Energy Terminals for offshore ammonia transfers
13:24 First digital shipyard project at Onego Shipyard is ready for equipment commissioning
13:11 Sweden's first OPS for cruise ships inaugurated in Stockholm
12:40 AtoB@C Shipping takes delivery of Aquamar
12:01 Konecranes wins order for 5 advanced hybrid RTGs from Taiwan terminal
11:38 NYK launches a brand "HULL NUMBER ZERO" for the Group's Technology Solutions Integration
11:05 MOL receives approval in principle from DNV for an 80,000m3 capacity liquefied hydrogen carrier
10:47 Nantong CIMC Sinopacific Offshore & Engineering shipyard opts again for Wärtsilä cargo handling and fuel gas supply systems
10:02 NYK and Oono Development sign MoU to commercialize ship recycling business

2024 September 18

18:00 IUMI reports sustained improvement for cargo insurance market
17:35 TotalEnergies will supply 1.1 million tons per year to BOTAŞ for 10 years
17:06 PaxOcean announces the signing of a newbuilding contract with Greek shipowner
16:41 CB&I and Hanwha Ocean receive approval for cargo containment system and ship design for liquid hydrogen carriers from DNV
16:13 DNV awards AiP for HD Hyundai’s onboard carbon capture and storage system retrofit design
15:56 MOL, GCMD and Yara Clean Ammonia succeeds ammonia STS trial in Australia port
15:24 ClassNK issues Approval in Principle for large liquefied CO2 carriers of 50,000 m³ and 23,000 m³
14:45 Orkla Suomi, Scandic Trans and Viking Line launch the Baltic Sea’s first green freight corridor
14:29 LR awards Approval in Principle to Seaspan Corporation for a next generation feeder with ammonia-powered propulsion
13:50 X-Press Feeders took a risk by deciding to order vessels with dual-fuel methanol propulsion before discussing with customers in 2021
13:20 Drewry launches new Intra-Asia Container Index
12:40 SeaBubbles launches new flying boat model
12:20 BC Ferries purchases the first five of seven new ships
11:50 Sea-Intelligence conducts an extensive overview of the new alliance structure in 2025
11:10 Bureau Veritas grants AiP for PONANT’s low-carbon, wind-assisted passenger vessel design
10:40 ABS signs MOU with HD KSOE to advance zero-carbon ships
10:00 Ascenz Marorka to equip Gazocean’s entire LNG carrier fleet with its Smart Shipping solution

2024 September 17

18:00 Boskalis installed the Gallaf GE Central Processing Platform topside at the Al Shaheen field offshore Qatar
17:20 Venture Global secures 1 million tonnes per annum of LNG regasification capacity at the new Alexandroupolis LNG receiving terminal in Greece for five years
17:06 Seapeak becomes first shipping company to join UN oil and gas methane patrnership
16:42 Equinor's FPSO is moored on the Johan Castberg field in the Barents Sea
16:10 Svitzer places order to build the world’s first battery electric methanol tug
15:46 NORDEN enters into biofuel arrangement with BHP
15:13 ClassNK grants Innovation Endorsement for Products & Solutions to “V-MO” developed by Asahi Kasei Engineering
14:40 MAN PrimeServ signs two-year Service Cooperation Agreement with COSCO
14:22 The UAE Maritime Administration takes decision to ban OCEANEXL FZC from bunker trading
13:42 World Shipping Council appoints Tamekia Flack as Director of U.S. Government Relations
13:22 Centus Marine and Strategic Marine introduce Malaysia’s first hybrid crew boat
12:41 Wartsila reports CO2 emission reductions equivalent to annual emissions of 17,000 cars with Fit4Power solution
12:01 Alfa Laval secures major order for ballast water management system replacements
11:30 Aramco announces agreements with key Chinese partners
11:10 INTERCARGO submits proposals to IMO calling for revision of Carbon Intensity Indicator at MEPC 82
10:51 Shipbuilder Harland & Wolff files for bankruptcy
10:44 DNV awards AiP to HD KSOE’s hydrogen system for liquefied hydrogen carrier
10:14 Typhoon Bebinca suspends bunker deliveries in Chinese ports
09:45 European LNG import terminals are used less as demand drops