• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Грузооборот порта Антверпен-Брюгге вырос в январе-июне 2024 года на 3% — до 143,2 млн тонн
  • 19 июля 2024 08:00

    Грузооборот порта Антверпен-Брюгге вырос в январе-июне 2024 года на 3% — до 143,2 млн тонн

    Количество судозаходов сократилось до 9,9 тыс. единиц

    Совокупный грузооборот порта Антверпен-Брюгге в январе-июне 2024 года увеличился на 3% по сравнению с аналогичным периодом прошлого года и достиг 143,2 млн тонн. Контейнерооборот в отчетный период вырос на 6,8% в тоннах (до 74,2 млн тонн) и на 4,1% в TEU (до 6,7 млн TEU), сообщает администрация объединенного порта Бельгии.

    Перевалка сухогрузов в порту в первом полугодии возросла на 0,4% — до 7,6 млн тонн, наливных грузов — на 0,7%, до 46,1 млн тонн. Обработка Ro-Ro грузов сократилась на 5,7% — до 10,3 млн тонн, перевалка автомобилей упала на 9% — до 1,66 млн единиц. Количество судозаходов в объединенный порт в январе-июне 2024 года снизилось на 2,8% — до 9,9 тыс. единиц при меньшей (-4,2%) валовой вместимости этих судов.

    В администрации порта снижение показателя перевалки Ro-Ro грузов объясняют перегруженностью терминалов, где обрабатываются накатные грузы, которая возникла из-за изменения бизнес-модели автопроизводителей, накапливающих запасы в портах, снижения спроса и задержек экспортных автомобилей, вызванных более длительным маршрутом вокруг мыса Доброй Надежды.

    Комментируя динамику в сегменте сухих навалочных и насыпных грузов, администрация отмечает резкий рост перевалки удобрений (+34,8%), цветных руд (+26,9%), строительных материалов, кроме песка и гравия (+13,6%). При этом обработка угля упала на 40%, зерна — на 9,5%, песка и гравия — на 8,3%, железного лома — на 5,9%.

    При перевалке наливных грузов снижение импорта на 2,4% было компенсировано ростом экспорта на 5,4%. Увеличилась обработка бензина (+18%) и мазута (+10,2%).

    Порт Зебрюгге в первом полугодии принял 270,6 тыс. пассажиров круизных линий (+8,9%) и 82 круизных лайнера. При этом количество круизных судов сократилось на те же 8,9%, что указывает на рост их загруженности.

    Морской и речной порт Антверпен (Бельгия), расположенный на реке Шельда в 90 км от Северного моря, может принимать одновременно до 400 судов, включая суда Capesize. Причальный фронт порта достигает 100 км с глубиной у причалов 5-17,5 м. В феврале 2021 года муниципалитеты бельгийских городов Антверпен и Брюгге достигли соглашения об объединении двух портов.


2024 September 1

11:44 DNV report: Technological developments key to reducing maritime sector emissions
09:43 Sri Lanka ports container volume hits 1.54 million TEU

2024 August 31

16:03 Salvage of stricken oil tanker in Red Sea expected soon – Reuters
15:41 MSC enhances Santana and Carioca services for improved connectivity
14:13 LR commences IECRE certification of Carnegie Energy's CETO Wave Energy Converter
12:28 MSC MARIE ship sets record for largest cargo capacity – ACP
10:57 ONE launches BT2 service for extended coverage in Eastern Black Sea market (BT2)

2024 August 30

18:08 Dutch shipping firm Amasus installs WAPS on general cargo vessel
17:36 Japan coast guard plans to build its largest patrol vessel
17:06 Hexagon Purus Maritime supplies Freire Shipyard with hydrogen fuel system for new Greenpeace vessel
16:39 APSEZ acquires 80% stake in global OSV operator Astro Offshore for USD 185 mln
16:23 TT calls for concerted effort to arrest ship fire proliferation
15:44 COSCO SHIPPING builds twelve 14,000 TEU dual-fuel methanol container vessels
15:13 MAERSK SHEKOU collides with the tall ship in Australia
14:45 Global schedule reliability drops by 2.1 percentage points in July
14:15 New generation Parramatta class ferry enters service in Sydney
13:44 ClassNK publishes estimated leak frequencies of ammonia fuel from onboard components for ammonia-fueled ships
12:52 TMC wins large contract to equip 17 LNG vessels
12:23 ClassNK awards first-ever notation for safe transportation of EVs to MOL’s car carrier “CERULEAN ACE”
11:42 Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”
11:25 LR awards approval in principle for two Shiptec zero-emission hydrogen passenger ferries
10:58 Holland Shipyards Group secures contract for innovative floating hotel
09:58 Brunvoll to upgrade propulsion systems of two ice-class vessels of Utkilen AS

2024 August 29

18:00 Brunvoll signs contract with Aas Mek Verksted for the delivery of a propulsion, manoeuvring, and positioning system for new live fish carriers
17:31 Cepsa commences supply of biofuels to Norwegian Cruise Line Holdings at the Port of Barcelona
17:17 Uniper opens new storage facility for green hydrogen in Krummhorn, Bavaria
16:47 Mainstream Renewable Power and Ocean Winds project awarded Environmental Impact Assessment for 1.1 GW floating offshore wind farm in South Korea
16:24 Low water hampers Rhine river shipping in Germany
15:58 NKT finalizes the Shetland HVDC Link supporting the transition to renewable energy of Great Britain
14:42 Panama Canal Authority sees Rio Indio project as answer to future droughts
13:42 TotalEnergies launches a floating offshore wind pilot project to supply renewable electricity to an offshore oil & gas platform in the North Sea
13:22 Hapag-Lloyd takes delivery of dual fuel LNG Hamburg Express
12:37 Bunker price trends in the world's four largest hubs, Aug 26-30 – MABUX
12:34 Noatum acquisition propels AD Ports Group into global top 20 of container port operators in new industry ranking
12:10 New Times Shipbuilding orders MAN main engines for 12 container vessels for Eastern Pacific Shipping
11:39 Guangzhou Shipyard orders energy efficient compressors for hospital ship
11:20 OOCL and partners collaborate to advance low-carbon shipping with biofuel
10:40 Celsius takes delivery of new LNG carrier from Samsung Heavy Industries
10:09 Asia Pacific Shipping orders two LPG carriers from Chinese Jiangnan Shipyard
09:40 Hengtong Group takes delivery of the 1600T Wind Power Installation Platform
09:04 The Panama Canal introduces modifications to the Transit Reservation System Tariffs

2024 August 28

18:04 DNV awards AiPs to DSIC for two types of LCO2 carriers
17:45 GasLog takes delivery of the first of four LNG carriers from Hanwha Ocean
17:28 Kotug International to support ENI’s Congo LNG project with advanced marine services
16:36 ClassNK releases “FAQs on the FuelEU Maritime (3rd Edition)”
16:15 Silverstream reaches over 200 orders with new 18-strong LNG carrier deal
15:46 Vard to build a second hybrid Ocean Energy Construction Vessel for Island Offshore
15:21 ABS Wavesight kicks off 24th Annual Nautical Systems User Conference
14:20 Iran’s trade with 15 neighboring states up 16% in 5 months
13:20 NYK participates in AZEC ministerial meeting
12:41 WinGD takes hundredth order for VCR technology for dual-fuel X-DF engines
12:20 UK to spend 10.5 million pounds to prepare ports for new EU border checks
11:41 CMA CGM AIR CARGO announces delivery of third Boeing 777-200F and launches new Trans-Pacific service
11:02 Two of Utkilen AS’s ice classed vessels to receive upgrades from Brunvoll
10:30 Anemoi partners with NAPA to maximise Rotor Sail benefits with voyage optimisation
10:07 Zeabuz signs LOI to deliver Norway’s first green autonomous ferry
09:45 Technip Energies to design groundbreaking low-carbon hydrogen facility for bp in the United Kingdom

2024 August 27

18:00 Several trade agreements signed between Panama and China
17:31 Bunker suppliers in Japan brace for Typhoon Shanshan impact
17:02 BIMCO: Container ship contracting spree now exceeds 10 million TEU
16:44 Royal Caribbean signs agreement with Meyer Turku for the next Icon Class ship
16:24 RS completes review of a multipurpose nuclear support vessel design
16:15 Panama Canal to implement a new long-term slot allocation methodology from October 1, 2024, except LNG and LPG
15:37 SITC signs the tripartite strategic cooperation memorandum with SIPG and Hisense
15:13 Port Houston container volume down 5% in July 2024
14:49 R/V Professor Gagarinsky sets on its mission to study the consequences of the Fukushima nuclear waste water discharge
14:45 First LR class notation for onboard carbon capture system assigned to Eastern Pacific Shipping tanker
14:25 Kongsberg Maritime’s rim-drive thruster achieves Silent-E notation for quieter offshore operations
13:24 COSCO orders Kongsberg Maritime technology package for fifth Cadeler jack up newbuild
12:53 “K” Line, MOL, NYK, Mitsubishi Shipbuilding, Imabari Shipbuilding, JMU, and Nihon Shipyard start a joint study to establish standard specifications and designs for LCO2 carriers