• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Мнение: Сокращение общего допустимого улова поможет рыболовным компаниям не работат...
  • 18 сентября 2024 10:23

    Мнение: Сокращение общего допустимого улова поможет рыболовным компаниям не работать в убыток

    Экспортные продажи российской продукции нуждаются в адекватном менеджменте

    Положение компаний рыбной отрасли за последние два года резко ухудшилось, а 2024 год стал худшим за последние 18 лет. Такое мнение, как передает корреспондент ИАА «ПортНьюс», выразил коммерческий директор АО «Океанрыбфлот» Дмитрий Гусев на VII Международном рыбопромышленном форуме в Санкт-Петербурге.

    «Мы находимся в шокирующих условиях. Цены на продукцию упали до уровня ниже себестоимости. Рынок США для нас закрылся, ЕС приостановился, а КНР брать не может. При этом у нас огромная себестоимость в части судоремонта, запчастей, импортных упаковочных материалов, а также топлива, цена за которое в этом году выросла на 40%. Это крайне негативно влияет на сильно ослабленную отрасль», — говорит эксперт.

    По его данным, за два года рынок сократился в разы, а компании, поставленные в условия обязательной добычи, работают в убыток: «Цены на минтай упали более чем в два раза, на мороженый краб — в четыре раза. Еще в 2022 году в Европе цена на филе минтая была $4600–4800 за тонну, а зимой-весной 2024 года — $2100–2200. В начале 2024 года в КНР цена на минтай без головы была $850–870 за тонну, ниже себестоимости. Примечательно, что экспорт минтая в КНР за год вырос на 2% по объему, а по стоимости сократился на 17%. Похожие цифры по лососю: плюс 22% по объему, минус 36% по стоимости. Летом этого года даже такой массовый продукт, как навага, стоил на 40% ниже себестоимости, как минимум у береговых заводов Камчатки, а по минтаю при себестоимости 90 рублей рынок падал до 80 рублей.  В результате треть из десятки крупнейших компаний страны в 2024 году работает в минус. Среди остальных также растет число тех, кто вынужден работать в убыток».

    По мнению Дмитрия Гусева, помимо внешней политики, повлекшей изменения на рынке, ослабление отрасли связано с внутренней регуляторной политикой, когда компании вынуждены осваивать минимум 70% квоты, чтобы ее не забрали.

    «Гнаться за увеличением вылова ради вылова — путь в никуда. Возможно, стоит сокращать общий допустимый улов (ОДУ). Например, в Беринговом море размер ОДУ минтая в 700–800 тыс. тонн, а мы не можем освоить даже 500 тыс. тонн. Наши суда с экипажами 90 человек месяцами стоят в Беринговом море, и среднесуточный вылов едва составляет 50 тонн в лучшем случае. На наш взгляд, нужно убирать административный «меч». Например, сократить вылов на 20–30% и таким образом управлять рынком как в России, так и за рубежом», — считает коммерческий директор АО «Океанрыбфлот».

    По его словам, сегодня основной рынок сбыта — это Китай. Следом идут страны Евросоюза, Юго-Восточной Азии, Африки и Латинской Америки. При этом экспортные продажи нуждаются в адекватном менеджменте.

    «Можно поймать меньше, но заработать больше. Рынок сбыта рыбной продукции нужно регулировать так, как в нефтяной отрасли это делает ОПЕК. Возможно, идея о создании спецэкспортера, как это было при СССР, неплохая, но при условии, что им будет управлять бизнес. Если крупные рыбопромышленные холдинги и компании второго эшелона найдут решение как снизить объемы экспорта, чтобы заработать больше, от этого выиграют все — и бизнес, и работники, и государство», — заключил эксперт.




2024 September 28

16:03 Hanwha showcases a comprehensive roadmap to zero-carbon shipping at Gastech 2024
15:11 US Treasury sanctions 7 Panamanian-flagged vessels for illicit activities
14:08 Singapore LNG demand set to jump on AI and data center boom
12:56 NTS holds closing ceremony for product oil/chemical tanker duo
11:19 Puerto Aguadulce handles CMA CGM-operated APL Fullerton
09:37 Clarksons expands Deep Sea Tanker projects offering with new desk in Rio de Janeiro

2024 September 27

18:05 PETRONAS and Mitsubishi Corporation sign new LNG agreements
17:21 Spliethoff orders the construction of a new series of eight multi-purpose vessels from Wuhu Shipyard
16:47 Ports of Singapore and Hamburg sign a Letter of Intent
16:28 MSC Group establishes a new container terminal at Denmark's largest commercial port
16:10 Centus Marine selects AIRCAT vessels and Strategic Marine for next generation personnel transfer vessel
15:56 Wolverine Terminals starts commercial operations at Prince Rupert marine bunkering facility
15:24 Incat reaches construction milestone on world’s largest electric ferry
14:45 MOL sets a mid-to-long-term target of achieving net zero greenhouse gas emissions by 2050
14:24 ABS approves liquefied hydrogen carrier design from Samsung Heavy Industries
13:44 Fincantieri launches the second LNG cruise ship for Princess Cruises
12:58 HD Korea Shipbuilding wins US$511.3 million order for 4 container ships
11:50 Wallenius Wilhelmsen upsizes 4 of the vessels on order to largest in the world
11:09 China to start up Guangdong LNG terminal, ExxonMobil has 20-yr access
10:30 Belgium calls for EU ban on Russian gas as imports rise - Financial Times
10:00 ESPO and FEPORT call for an EU wide mandatory tax exemption for onshore power supply
09:16 Euronav sells two Suezmaxes to a wholly owned subsidiary of CMB NV

2024 September 26

18:03 Eni publishes its first Methane Report
17:35 Port of Barcelona container traffic increases by 22% in the first 8 months of the year
17:34 MABUX: Bunker price trends in the world's four largest hubs, Sept 23-27
17:23 TECO 2030 announces strategic shift to global fuel cell technology provider
17:14 CMB.TECH signs strategic agreement with Beihai Shipbuilding
16:45 Ports of Hamburg, Busan and Ulsan sign a joint declaration of intent
16:24 Damen to deliver two fully electric ferries to City of Toronto
15:59 Shell and TenneT sign an agreement for the large-scale hydrogen plant on the high-voltage grid in the Port of Rotterdam
15:24 Northern Lights is ready to receive CO2
14:41 MSC amplifies UN global compact call for IMO fit-for-purpose regulatory framework to accelerate use of net-zero fuels
14:23 MOL introduces an application for performance degradation tracking 'Fouling Analysis'
13:40 MAN PrimeServ signs cooperation agreement with Latsco Marine Management
13:13 Port of Oakland container volume up 5.4% in Aug 2024
12:48 H-LINE Shipping takes delivery of a 7,000 CEU LNG dual-fuel PCTC
12:08 Yangzijiang Shipbuilding delivers first batch of eco-friendly dual-fuel methanol containerships to X-Press Feeders
11:54 Jawar Al Khaleej L.L.C. takes delivery of three Damen Search and Rescue vessels
11:20 Technip Energies and JGC Corporation awarded FEED contract by ExxonMobil for the Rovuma LNG project in Mozambique
10:41 Panama Canal launches revamped maritime services tariffs section
10:22 ADSB delivers pair of RAmparts 2800-SD vessels to ADNOC
09:59 MITSUI OCEAN CRUISES welcomes new ship MITSUI OCEAN FUJI in handover ceremony with Seabourn Cruise Line

2024 September 25

18:00 Ingalls Shipbuilding receives a $9.6 bln contract to procure multiple ships, including three San Antonio-class amphibious assault ships
17:38 The Port of Oslo has officially opened its new shore power plant for cruise ships
17:11 John T Essberger orders two 13,000 dwt, ice class 1A chemical tankers from Nantong Rainbow Offshore & Engineering Equipment
16:45 Ningbo-Zhoushan port to add 2 million TEU in container capacity
16:13 Hanwha Ocean drops talks to acquire Australian shipbuilder Austal
15:36 Hyundai Glovis, China's BYD sign MOU for logistics partnership
15:24 Wallenius Marine christens vessel Future Way in German port of Emden
14:58 Asyad Group, OQ Alternative Energy, and Sumitomo Corporation announced a joint study agreement to explore the potential of Oman as a global low-carbon fuel bunkering hub
13:50 CLdN places order for 10 newbuild container carriers
13:22 Purus orders two 45,000 cbm dual fuel ammonia-ready medium-sized gas carriers from Hyundai Mipo Dockyard
12:47 HD Korea Shipbuilding wins 403.9 bln won order for 6 container ships
12:05 Victoria International Container Terminal hits 5 million TEUs
11:43 Damen signs with WUZ Port and Maritime for ASD Tug 2111
11:20 Fincantieri starts works on the first next-generation Offshore Patrol Vessel for the Italian Navy
10:43 Lloyd's Register, RINA, DNV, Bureau Veritas and ABS join forces to form Yacht Safety and Environmental Consortium
10:25 Fincantieri, Vard and Sandock Austral Shipyards form collaboration centred around Afrika Offshore Patrol Vessel
09:48 GTT receives an order from HD Hyundai Samho Co. for the tank design of four new LNG carriers

2024 September 24

18:00 PowerCell signs SEK 165m order for fuel cell systems with leading Italian marine OEM manufacturer
17:01 TankMatch and Evos team up to launch green methanol bunkering solutions
16:45 MOL announces naming ceremony for new LNG-fuel car carrier “CELESTE ACE”
16:24 Navig8 takes delivery of fourth and fifth MR newbuild vessels from New Times Shipbuilding
15:53 Canadian Coastguard orders MAN 32/44CR propulsion packages for two Arctic Offshore Patrol Ships
15:23 AD Ports records a 30 percent increase in vehicle volumes through Autoterminal Khalifa Port in H1 2024
14:43 HELCOM launches shipping data platform
14:23 The Port of Tallinn signs MoU with the U.S. company Protio for the production of e-fuels at Muuga Harbour
13:42 TotalEnergies to supply 200,000 tons per year of LNG to HD Hyundai Chemical until 2033
13:21 Shenzhen and Long Beach ports sign green framework
12:50 LR and Samsung Heavy Industries sign JDP for AiP for an ammonia-fuelled 9,300 TEU container vessel