• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • Освоение Северного морского пути можно осуществлять только посредством атомны...
  • 23 октября 2008 14:56

    Освоение Северного морского пути можно осуществлять только посредством атомных ледоколов – главный конструктор ЦКБ "Айсберг" Владимир Воробьев

    "Россия имеет сейчас определенные преимущества в разговоре с мировым сообществом, благодаря тому, что у нее есть флот, которого не имеет ни одна другая страна", - заявил главынй конструктов ЦКБ "Айсберг" Владимир Воробьев, комментируя планы корпорации Росатом по строительству серии ледоколов нового поколения. "Если сейчас продолжать себя вести так, как мы вели себя последние 15 лет, то лет через 5 — 6 с нами перестанут считаться, поскольку, насколько мне известно, наши конкуренты серьезно работают над этим направлением", - добавил эксперт, сообщается на сайте Росатома.

    По словам Воробьева, в вопросе освоения арктических широт "без атомного ледокольного флота там делать нечего". Воробьев напомнил о трагедии, произошедшей в недалеком прошлом в северных широтах, когда погиб сухогруз. "Его просто раздавило льдами; все суда стояли вмерзшими в лед в районе за проливом Вилькицкого, - указал эксперт. - Весь северный завоз тогда был сорван, потому что льды стояли и в июне, и в июле. Это еще раз подчеркивает, что только атомная ледокольная система способна работать в таких условиях, и она не зависит от топлива. Нужно понимать, что такие льды требуют очень больших мощностей, при этом в постоянном режиме. Дизельные суда в такой ситуации мгновенно тратят все топливо, имеющееся на борту, нуждаются в дозаправке даже для того, чтобы дойти до порта за один рейс".

    "Если Россия будет развивать Арктическое побережье, безусловно, нужны будут ледоколы, соответственно — атомные, потому что, освоение Северного морского пути можно осуществлять только посредством атомных ледокольных судов. Это сегодня действительно вопрос государственного значения", - добавил Воробьев.

    По его словам, сейчас между пятью государствами (Россией, США, Канадой, Норвегией и Данией) уже начинается борьба за возможность распространить свой суверенитет на участки океанского дна за пределами 200-мильной экономической зоны. Согласно условиям Конвенция ООН по морскому праву, государства должны доказать, что эти участки являются продолжением их континентального шельфа. "В данном вопросе у России сегодня есть большое преимущество, потому что пока атомные ледоколы есть только у нас. При этом мы имеем преимущества и по ледопроходимости наших судов, в частности, наш новый ледоход будет брать лед толщиной в 2,9 м. Поэтому я убежден, что новые ледоколы смогут нам обеспечить стабильность в Арктике и на Северном морском пути", - подчеркнул главный конструктор ЦКБ "Айсберг".

    ЦКБ "Айсберг" основано в 1947 году постановление Совмина СССР, принятым "в целях обеспечения Северного морского пути могучими ледоколами, транспортным флотом для плавания в Арктике и превращения Северного морского пути в нормально действующую судоходную магистраль. В 1966 года ЦКБ было переименовано в Центральное конструкторское бюро «Айсберг», а в августе 1993 года в соответствии с решением трудового коллектива преобразовано в Акционерное общество открытого типа «ЦКБ «Айсберг».

    За прошедшие годы по проектам ЦКБ построено более 100 судов и кораблей. В их числе первый в мире атомный ледокол «Ленин», атомные ледоколы типа «Арктика», серия транспортных судов типа «Амгуэма», суда для исследования Арктики и Антарктики «Михаил Сомов» и «Отто Шмидт», большая серия малых ледоколов различных модификаций, плавучие базы для обслуживания атомного флота. В кооперации с фирмой «Вяртсиля Марин» (Финляндия) построены ледоколы с ограниченной осадкой «Таймыр» и «Вайгач».


2024 July 17

13:54 Maersk says Red Sea shipping disruption having global effects
13:39 Average spot rates from the Far East to US East Coast increased by 3.7% - Xeneta
11:30 NYK completes world's first truck-to-ship ammonia bunkering of ammonia-fueled tugboat
10:52 CEVA Logistics, Almajdouie Logistics sign JV in Saudi Arabia 
10:24 Port of Long Beach container volume up up 15.3% to 835,412 TEUs in June 2024

2024 July 16

18:02 China extends visa-free transit policy to 37 ports
17:25 Works on schedule for the Ravenna regasifier, with the plant operational in the first quarter of 2025
17:05 STX Heavy Industries changes name to “HD Hyundai Marine Engine”
16:45 OOCL's revenue rises 14pc to US$2.2bln
16:20 Saltchuk acquires all of the outstanding shares of Overseas Shipholding Group
15:57 EU sets four conditions for the port of Piraeus inverstments
15:41 Serbia to open tender for Prahovo port overhaul in 2024
15:37 EIB lends €90 million for sustainable expansion of the Port of Livorno
15:34 Crew of capsized oil tanker off Oman still missing
15:14 Lomarlabs signs with Cargokite to develop a new ship class of micro ships
14:47 Greece extends naval drills that deter Russian oil transfers - Bloomberg
14:08 The Official Journal of the European Union publishes the first-ever EU regulation to reduce methane emissions
13:24 High cat fines found in the Amsterdam-Rotterdam-Antwerp region bunker fuel samples, alerts CTI-Maritec
12:58 Yangzijiang Shipbuilding works to acquire over 866,671 sqm of land for new clean energy ship manufacturing base
12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier