• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • РПСМ призвал морские профсоюзы добиться, чтобы моряков не направляли в Аденский залив...
  • 7 февраля 2011 07:59

    РПСМ призвал морские профсоюзы добиться, чтобы моряков не направляли в Аденский залив и к Сомали, пока там орудуют пираты

    Российский профессиональный союз моряков (РПСМ) призвал ряд морских профсоюзов добиваться, чтобы моряков не направляли на работу в Аденский залив и к берегам Сомали, пока там орудуют пираты. Как подчеркивается в обращении РПСМ, организация со своей стороны всеми доступными способами будет добиваться, чтобы российские моряки не работали в этих районах.

    Инициатива РПСМ связана с убийством филиппинского моряка на теплоходе Beluga Nomination, захваченном пиратами 22 января 2011 года.

    Профсоюз направил обращение с просьбой поддержать инициативу в Ассоциацию морских офицеров и союз моряков Филиппин, Федерацию профсоюзов работников морского транспорта Украины, Профсоюз работников морского транспорта Украины и Международную федерацию транспортников, а также в компанию Marlow Navigation.

    В обращении РПСМ подчеркивает, что ранее сомалийские пираты брали моряков в заложники, но не убивали их. Случаи гибели моряков были непреднамеренными. Однако после совершения убийства «морское пиратство ничем более не отличается от терроризма», говорится в документе. Борьбу с пиратством в международных водах должны вести и государства стран-судовладельцев, и государства стран, чьи моряки работают на судах и попадают в плен, полагают в РПСМ. Для прекращения пиратства недостаточно осуществлять охрану судов в Аденском заливе - необходимо уничтожить базы террористов на берегу.

    «Морские профсоюзы, представляя интересы моряков, должны потребовать от ООН и правительств стран принять любые меры, которые они сочтут необходимыми для обеспечения безопасности моряков в Аденском заливе и у берегов Сомали», - говорится в обращении.

    «До тех пор, пока безопасность моряков в Аденском заливе и у берегов Сомали, не будет обеспечена, моряки не должны работать в этих опасных районах. РПСМ всеми доступными профсоюзу средствами будет добиваться, чтобы российские моряки не направлялись на работу в указанные районы. Но подобная акция может принести результат только в случае, когда все морские профсоюзы будут проводить такую же политику и поддержат такую кампанию, когда среди моряков не будет штрейкбрехеров», - заключают в РПСМ.

    Напомним, пираты захватили Beluga Nomination (флаг Антигуа и Барбудда, оператор судна - Beluga Fleet Management GmbH, Германия) во второй половине дня в 390 морских милях от Сейшельских островов. Судно (постройка 2006 года, дедвейт - 9775 тонн, длина - 132 м, ширина - 16 м, скорость - 7,4 узла, IMO номер: 9356402, MMSI номер: 304908000, позывной V2BSI) следовало в порт Виктория с грузом стали из порта Суэц (Египет). На борту судна находилось 12 членов экипажа (двое россиян, а также граждане Польши, Филиппин и Украины). Экипаж укрылся в специальном помещении, защищенном стальными переборками. Позже пираты проникли в цитадель. По последним данным, один пират и филиппинец из экипажа судна были убиты при попытке освободить судно. Cудовладелец - Beluga Shipping Group - заявил, что 4 члена экипажа покинули борт судна. Двоих из них 28 января 2011 года подобрал датский военный корабль Esbern Snare, двое других пока считаются пропавшими без вести.

    Возглавляемая Евросоюзом антипиратская военно-морской операция «Аталанта» (EU NAVFOR) не смогла оказать помощь судну, так как ее ближайший военный корабль в момент нападения ожидал для проводки теплоход с гуманитарной помощью для Сомали. Другие военные корабли были еще дальше от Beluga Nomination и не успевали к месту нападения.
     
    Также о проблеме пиратства читайте в разделе "Актуальная тема" от 2 февраля 2011 года >>>>

2024 May 19

11:29 Yantai CIMC Raffles Offshore Ltd. shipyard launches dual-fuel offshore installation vessel for Van Oord
11:23 Major Scottish export terminal invests £750,000 to boost refrigerated cargo capabilities
10:12 Jan De Nul orders new XL cable-laying vessel

2024 May 18

15:24 SNAM's Q1 total revenues declined 1.9% to 895 million euros
14:17 KOTUG Int'l successfully pilots Tug Drone technology
12:04 Austal USA names Mark Santamaria as CFO
11:36 Silver Ships delivers four of seven coastal fast response boats
09:51 CMA CGM posts revenue of 11.8 billion for Q1 2024

2024 May 17

18:10 Bunker fuel sales at the Middle Eastern hub of Fujairah drop on a monthly basis in April 2024
17:52 Lloyd’s Register and Shandong Marine Group sign MoU
16:43 China reveals cooperation methods to protect and restore the Yangtze River
16:03 APM Terminals Barcelona holds the commissioning of 17 Konecranes NSC 644 EHY hybrid straddle carriers
15:13 Marine fuel demand in Panama declined in April 2024
14:43 MITSUI E&S and PACECO commence commercial operations of world's first hydrogen fuel cell zero emission RTG crane at Port of Los Angeles
14:23 ILWU Canada agrees to delay serving 72-hour strike notice on employer DP World Canada
13:31 Barge hits a bridge in Texas, damaging the structure and causing an oil spill
13:10 Container shipping costs on EU-S. Korea route surge over 30 pct amid Red Sea crisis
12:43 DP World invests €130m in Romania
12:21 Astrakhan hosts Russia-Iran talks on shipping cooperation on International North-South corridor
11:41 Seatrium awarded repeat FPSO integration contract from SBM Offshore
11:04 Bureau Veritas report highlights the potential of carbon capture technologies and the development of carbon value chains for shipping
10:41 Electramar christened in Helsinki
10:07 IMO Secretary-General spotlights seafarer safety amidst ongoing Red Sea attacks and resurging piracy
09:58 MABUX: Bunker Outlook, Week 20, 2024

2024 May 16

18:11 Kongsberg and Torghatten to develop self-driving ferry service linking Trondheim and the Fosen peninsula
17:42 “K” Line сonducts first trial use of B100 biofuel for carbon-free operations on car carrier
16:35 Deltamarin and ECOLOG unveil LP LCO2 carrier design
15:40 Seadrill enters agreement to sell its Qatar jack-up fleet
15:24 Scan Global Logistics and Hapag-Lloyd enter into major biofuel agreement in a new Green Collaboration
14:48 Edison Chouest feeder fleet for U.S. offshore wind market to be built to ABS Class
14:03 The Australian Government announces a funding package of $7.1 billion for budgeted programs to be administered by ARENA
13:54 The share of the idle container vessel fleet was 0.9% in April - Sea-Intelligence
13:25 The European Commission grants PCI status to CO2 value chain project developed by MOL with partners
12:14 HHLA's revenue decreased by 0.3 percent to € 363.6 millions in Q1 2024
11:42 MOL and TotalEnergies sign time charter contracts for 2 newbuilding LPG-fueled LPG carriers
10:40 Kalmar and Uniport Livorno agree on new terminal tractor order to enhance reliability, safety and service quality at Italian terminal
10:04 AMSA collaborates on a trial providing more recycling options for visiting foreign ships
09:59 SunGas Renewables and C2X announce strategic partnership

2024 May 15

18:07 MOL holds naming ceremony for newbuilding LNG carrier Greenergy Ocean to serve China National Offshore Oil Corporation
17:30 ClassNK and StormGeo mark significant collaboration to advance maritime decarbonization
17:02 Newly certified methanol valves to improve dual-fuel shipbuilding
16:45 HD KSOE to lease Subic shipyard in Philippines
16:25 Eidsvaag receives two forage carrier vessels designed and equipped by Kongsberg Maritime
15:58 ADNOC delivers first ever bulk shipment of CCS-enabled certified low-carbon ammonia to Japan
15:35 World's 1st wind challenger-equipped coal carrier achieves fuel savings of 17%
14:57 LR to support the retrofit of two Stena Line ferries to methanol
13:52 Port of Los Angeles nets record $58 million for harbor maintenance
13:32 CMA CGM to launch MCX - West Coast Central America
12:51 Port of Long Beach cargo volumes up 14.4% in April
12:21 First Ro-Pax vessel receives DNV Silent notation following successful sea trials with Wartsila propellers
11:41 Hapag-Lloyd transport volumes increased by 6.8 percent to 3 million TEU in Q1 2024
11:10 Cavotec signs two-year service agreement with Port of Salalah
10:41 China overtakes Korea in global shipbuilding competitiveness
09:58 The ports of Rotterdam and Delft join the CLARION project

2024 May 14

18:02 ICTSI to invest in new Southern Luzon gateway
17:31 ACL, BG Freight Line and Peel Ports Group start container service between Ireland and North America
17:10 Port of Hamburg is the first port in Europe to offer shore power for both container and cruise ships
16:31 Port of Gothenburg launches the platform "Digital Port Call"
16:18 NS United, NSY, Imabari Shipbuilding and Japan Marine United Corporation sign MOU for the construction of Cape-size bulk carriers using dual methanol fuel
15:56 Port of Antwerp-Bruges launches the world's first methanol-powered tugboat
15:29 The Ports of Barcelona and Shanghai will work together on innovation and decarbonisation projects
13:55 AD Ports Group announces Q1 results
12:58 NYK, NBP, TSUNEISHI SHIPBUILDING and Drax sign MOU to develop ‘bioship’ technology and plans to construct the world’s first biomass-fuelled ship
11:30 Maris Fiducia team up with HAV Hydrogen, Norwegian Hydrogen and Ankerbeer for zero emission bulk shipping
11:05 ABS and HD Hyundai Group sign MOU to advance medium-voltage power systems on ships
10:43 Finnlines’ new freight-passenger Superstar-class vessel Finnsirius awarded by Shippax
10:23 Kongsberg Maritime to design and equip two new salmon farm forage carrier vessels for Norwegian coastal cargo carrier Eidsvaag AS
09:48 Yara International and Kongsberg Digital enter collaboration on digital twin technology

2024 May 13

18:00 Capital dredging commences for Lowestoft Eastern Energy Facility
17:06 Berlin’s oldest passenger vessel enters a new green era powered by Torqeedo