• 26 апреля 2016 14:56

    «ЗиО-Подольск» завершил гидроиспытания корпуса первого реактора установки «РИТМ-200» для атомохода проекта 22220 «Арктика»

    В ПАО «ЗиО-Подольск» (входит в машиностроительный дивизион Росатома – «Атомэнергомаш») завершились гидравлические испытания корпуса первого реактора силовой установки «РИТМ-200» для головного ледокола проекта 22220 «Арктика». Об этом сообщает пресс-служба ГК «Росатом».

    В настоящее время на предприятии идет подготовка к контрольной сборке корпуса первого реактора РУ «РИТМ-200» с внутрикорпусными устройствами.

    Гидравлические испытания – один из наиболее часто используемых видов контроля, который проводится для проверки герметичности оборудования, работающего под давлением. Гидроиспытания корпуса ледокольного реактора проходили путем внутреннего набора конденсата, на который подавалось давление 270 атмосфер. После снижения давления до 220 атмосфер, специалисты обследовали корпус на наличие деформаций и течей. Результаты подтвердили прочность и надежность конструкции.

    В состав «ядерного сердца» атомного ледокола входят два реактора, имеющие тепловую мощность 175 МВт каждый. За счет уникальной интегральной компоновки оборудования современная установка почти в два раза легче и компактнее, чем используемые в настоящее время установки КЛТ тепловой мощностью 140-150 МВт. За счет этого она дешевле по материалоемкости и занимает меньше места на судне, а, следовательно, экономически эффективнее. Срок службы энергетической установки нового типа составляет 40 лет.
                   
    Напомним, «ЗиО-Подольск» изготавливает оборудование силовой установки «РИТМ-200» для головного и серийных атомоходов нового поколения проекта 22220.

    Предприятиями АО «Атомэнергомаш» обеспечена полная производственная цепочка создания силовой установки «РИТМ-200» – от проектирования и производства заготовок до изготовления и монтажа оборудования. Проектировщиком и комплектным поставщиком выступает входящее в холдинг АО «ОКБМ Африкантов».

    Универсальный двухосадочный атомный ледокол ЛК-60 проекта 22220 «Арктика» станет самым большим и мощным атомоходом в мире. Его длина составит 173,3 м, ширина - 34 м, осадка по конструктивной ватерлинии -10,5 м, минимальная рабочая осадка — 8,55 м. Запланированное водоизмещение — 33,54 тыс. тонн. Ледокол сможет проводить караваны судов в арктических условиях, пробивая по ходу движения лед толщиной до трех метров.        

    Ссылки по теме:

    «ЗиО-Подольск» отгрузил на Балтийский завод гидроаккумуляторы для реактора атомохода ЛК-60 «Арктика» >>>>

    «ЗиО-Подольск» отгрузил на Балтийский завод оборудование для атомного ледокола «Арктика» >>>>


2021 July 26

18:04 IPCSA ‘honoured’ to join the World Customs Organization’s Private Sector Consultative Group
17:57 M. Skuodis: expansion of the southern part of the Port of Klaipėda has potential to attract new cargo and investments
17:35 Sri Lanka Ports Authority with ILO support commences training for seafarers
17:14 Vitol Bunkers adds first offshore location to its USGC and Caribbean supply offering
16:20 Operation on delivery of 111-meter long column for Amur GCC is underway
16:03 Mobile harbour crane investment to further improve cargo handling efficiency at Port of Newcastle
15:13 TotalEnergies signs renewable power purchase agreement with Air Liquide
14:59 RF Government suggests establishing free customs area on Kuril Islands
14:34 The COVID 19 has strong impact on the port of Helsinki
13:44 DP World and Rosatom sign agreement for Northern Transit Corridor
13:36 FSUE Atomflot and Murmansk Marine Biological Institute sign cooperation agreement
12:57 Average spot market price for Russian M100 product fell to RUB 24,400 pmt
12:38 Onezhsky Shipyard lays down fourth serial crab catching ship for Russian Crab Group
12:05 Mitsubishi Shipbuilding launches ceremony for the first of two large multi-role response vessels being built to order for the Department of Transportation in the Republic of the Philippines
11:59 Saint-Petersburg and Kronshtadt hosted Russia's Main Naval Parade on RF Navy Day
11:04 Port of Antwerp implements a Yard Opening Time scheme for all containers
10:40 Wharf One ready for new business at Port of Mackay
10:10 Admiralteyskie Verfi shipyard launches CT-192 series trawler named Mekhanik Sizov
09:58 Huntington Ingalls Industries authenticates the keel of Legend-class national security cutter Calhoun
09:35 Crude oil prices go down due to coronavirus risks
09:17 Baltic Dry Index as of July 23
09:08 Ascenz, the Singapore-based GTT Smart Shipping Company, launches an innovative solution to improve the bunkering process
08:31 Grimaldi extends to Zeebrugge its freight link between Belgium and Ireland
07:56 Sembcorp Marine delivers three wellhead and riser topsides and bridges to TotalEnergies EP Denmark

2021 July 25

14:58 USCG, partners medevac mariners off Kauai
14:51 WinGD first to deliver space-saving on-engine NOx aftertreatment
13:51 Tackling the fuel conversion conundrum
12:37 Panama renews maritime transport agreement with China
11:39 ABP Southampton appoints Head of Property
10:54 Agreement on Elbe River navigability signed

2021 July 24

15:02 Union Pacific reports 2Q 2021 results
13:29 Major £10M project aims to unlock untapped potential of ocean renewable energy fuels
12:37 LR: Turning to technology to tackle container ship fires
11:14 Survitec enhances lifeboat inspection solution to deliver savings and flexibility for ship operators

2021 July 23

18:27 EBRD and Ukraine boost low-carbon hydrogen development
18:03 ROSATOM and GDK Baimskaya LLC sign agreement to jointly supply energy to Baimsky plant
17:58 Van Oord signs contract with the Spanish energy company Iberdrola for the Baltic Eagle offshore wind farm
17:50 Chantiers de l’Atlantique completes installation of EGCS on three MSC Cruises vessels
17:41 ROSATOM and Aeon Corporation agree to Arctic shipping cooperation
17:32 RWE, Shell, Gasunie and Equinor sign a declaration of intent on the AquaSector project
17:18 Rosatom and DP World sign Cooperation Agreement
16:55 RosGeo eyes exploration of solid mineral deposits in the Persian Gulf
16:32 Learn the latest global LNG trends with LNGcon 2022
16:30 ROSATOM and Moscow State University’s Marine Research Centre sign cooperation agreement on environmental impact assessment in Arctic
16:07 Rosatom expects transit cargo flow along NSR to reach 20-30 million tonnes per year by 2030
15:39 ROSATOM and Nornickel sign supplementary agreement on icebreaker accompaniment
15:01 Sea Port of Saint-Petersburg handled 4.1 million tonnes of cargo in H1’21, up 12% YoY
14:36 Recovery of investments in offshore geological exploration not expected by RosGeo before 2022
14:14 Wärtsilä to provide thrusters for two Chinese wind farm turbine installation vessels
13:40 RosGeo: Deposits in shallow waters and estuaries should be taken into account when developing Arctic resources
13:12 A deep sea mineral riser system reviewed by ABS in an industry first
12:48 Nornickel set to expand and upgrade Dudinka port
12:11 Maersk changes the logistics landscape in Bulgaria and launches intermodal weekly service connecting Burgas to Plovdiv and Sofia
12:09 Ningbo Containerized Freight Index rises in July 2021
11:43 Vietnamese Navy ships arrived in Vladivostok to participate in Russian Navy Day celebration
11:11 GTT receives orders for the tank design of two new LNG сarriers
11:07 Integrated drill of emergency response teams conducted at CPC Marine Terminal near Novorossiysk
10:45 Alexei Rakhmanov: USC saved nearly RUB 18 billion in 2021 through cost optimization
10:24 Baltic Dry Index as of July 22
10:06 Crude oil market sees downward price correction