• Home
  • News
  • Растет спрос в сегменте смешанного плавания на сухогрузы для малых глубин и танкер...
  • 13 ноября 2020 14:33

    Растет спрос в сегменте смешанного плавания на сухогрузы для малых глубин и танкеры под нестандартные грузы - эксперт

    Только по химовозам потенциал рынка составляет 36 судов к 2025 году и около 100 единиц к 2030 году.

    Сегодня отмечается вполне сформировавшийся спрос на сухогрузные речные и смешанного плавания суда, которые могут работать на малых глубинах и иметь меньшую стоимость, а также на танкеры под нестандартные грузы. Такое мнение в беседе с корреспондентом ИАА «ПортНьюс» высказал генеральный директор Морского Инженерного Бюро, профессор Геннадий Егоров.

    «В настоящее время не списываются и соответственно пользуются грандиозной популярностью сухогрузные суда типа «Омский», которые берут на борт 3000 тонн груза при осадке 3,20 м» - пояснил он.

    Сейчас судов типа «Омский» на рынке работает 115 единиц (всего «трехтысячников», включая знаменитые «Сормовские» и «Волго-Балты» - 360 единиц). В 2025 году по оценкам Геннадия Егорова, «Омских» останется 86 единиц (из 170 «трехтысячников» на рынке), в 2030 – 40 единиц (из 84 «трехтысячников» на рынке).

    «Поэтому, мы наблюдаем очень реальный спрос на «Новые Омские» проекта RSD34 (длина 110 м) », - сказал собеседник ИАА «ПортНьюс».  Дедвейт таких судов составляет 3330 тонн при осадке 3,20 м в реке, 5100 тонн – при осадке 4,10 м. Имеется второй длинный трюм – 52,4 м.  На таком судне вес стали в корпусе в два раза меньше, чем на RSD59 и мощность главных двигателей 1200 кВт (против  2400 кВт на RSD59).

    Аналогичная ситуация наблюдается по танкерному флоту в сегменте речного и смешанного река-море плавания. Сокращение тоннажа к 2025 году прогнозируется в объеме около 280 тыс. тонн, на 2030 год - 780 тыс. тонн. В пересчете на химовозы дедвейтом 7900 тонн («Волго-Дон максы» проекта RST27M), потенциал рынка составляет еще 36 судов к 2025 году и около 100 единиц к 2030 году.

    «Продолжается расширяться перечень наливных грузов: к растительному маслу и патоке добавляется гудрон, жидкие удобрения, метанол и другая нефтехимия. Появляются такие грузы, как битум, который не терпит бездумного копирования некоторыми коллегами нашего проекта RST27, а требует других технических решений», - отметил Геннадий Егоров.





2022 June 27

17:30 FSRU contract Höegh LNG with AIE in Australia confirmed
17:02 Investigation into ammonia leak on Spanish tuna vessel begins in Seychelles - Seychelles News Agency
16:27 World’s first climate-neutral container handling facility recertified
15:58 Russia, India, China, Brazil and RSA to sign agreement on cooperation in customs area
15:45 Inmarsat and Thetius report explores human element in maritime digitalisation
15:45 Asia coal prices hit record on hot global competition for fuel - Bloomberg
15:21 Vestdavit to deliver telescopic davit for Danish Navy
14:27 Nuclear-powered container ship Sevmorput leaves for its first subsidized coastwise voyage to Petropavlovsk-Kamchatsky
14:06 Bureau Veritas completes new study on ammonia as fuel
14:02 BW LPG completes dual-fuel retrofits
13:33 Hydrographic Company holds tender for dredging of Utrenny terminal’s water area
13:15 Nakilat and Keppel to provide after-sales technical support for ballast water treatment systems in Qatar
12:30 Matson signs contract for ME-GI retrofit
12:14 International taskforce established to drive forward the development of Clean Energy Marine Hubs
12:01 Port Tanjung Pelepas turns to AI-powered management system
11:29 Seanergy Maritime acquires a modern Capesize vessel
11:02 Chernomorneftegaz platform in Black Sea shelled by Ukrainian troops
10:29 Sevmash lays down manned underwater vehicle of Project 03660 Jason
10:29 Dongwon Global Terminal selects CyberLogitec’s terminal operating system
10:03 The Getting to Zero Coalition convenes to develop action plan for maritime decarbonization
09:43 Metal structures and general cargo to be delivered by MV Kholmogory on its first voyage to Kaliningrad Region
09:21 Oil prices decrease after a growth on June 24
08:58 MABUX: Bunker prices may increase on June 27

2022 June 26

15:18 BW LPG carriers completed DF retrofits at Yiu Lian Dockyards in Shenzhen, China
13:42 Aegean Shipping accepts delivery of its first of four Aframax tankers
12:14 Large-scale offshore tender sets TenneT on course to deliver 2030 offshore expansion targets
11:03 KHI delivers bulk carrier PHILHOKUSAI

2022 June 25

15:07 The Getting to Zero Coalition convenes to develop action plan for maritime decarbonization
14:31 Manor Marine to build two Hybrid CTVs for Manor Renewable Energy with Chartwell Marine
13:04 ČEZ Group becomes first Czech company to have climate targets validated
10:13 FSL Trust agrees to sell one chemical tanker

2022 June 24

18:37 OneSea Energy B.V. and Subsea 7 conclude an MOU on collaboration in offshore hydrogen production
18:06 HJSC wins a bid to build two dual-fuel LNG 7,700 TEU-class container ships
17:57 PortNews’ week headlines summary
17:06 MOL, Tsuneishi Shipbuilding and Mitsui E&S Shipbuilding start joint development on net zero emission ammonia-fueled ocean-going liquefied gas carrier
16:51 Samsung Heavy Industries lands orders for 14 LNG carriers - Businesskorea
16:01 Expert says Russia’s Far Eastern seaports set for handling up to 1.5 million TEUs of exports
15:46 Alicat secures £2 million contract to build further two new vessels for North Star’s renewables fleet
14:55 CMA CGM and Port Authority of Singapore sign MoU
14:30 Gazprom Dobycha Nadym to start reclamation project for the development of the Yamal’s Kruzenshternskoye field
14:03 Chevron Marine Lubricants white paper assesses future cylinder oil needs
13:21 Bureau Veritas delivers AiP to the MANTA, an innovative clean up vessel
12:42 Sea Port of St.Petersburg beefs up its crane fleet
12:35 DP World and PCFC to modernise Romania’s Constanta Port with new RO-RO terminal
12:29 Sber CIB expects oil price to hit $100 a barrel by year-end
12:09 Successful completion of CNF19M ferry "General Chernyakhovsky" sea trials
12:09 Crowley, ESVAGT strengthen venture for U.S. offshore wind vessels
11:52 Port of Corpus Christi sets new tonnage and revenue records in first four months of 2022
11:35 Samskip and Ocean Infinity secure funds to drive forward hydrogen-fuelled SeaShuttle container ship
11:33 Oil prices show weak growth, mixed changes
11:25 “Viking Saturn” floated out in Ancona
10:53 HYPORT Coordination Company signs second land reservation agreement for a green hydrogen and ammonia production plant with OPAZ
10:41 Chinese shipbuilders delivered the largest container ship ever
10:30 Baltic Enabler transferred to the WALLENIUS SOL shipping line
10:12 Wilhelmsen enters into agreement to acquire Stromme to join forces on cargo hold cleaning
08:58 MABUX: Bunker prices may demonstrate irregular changes on June 24

2022 June 23

18:35 Emanuele Grimaldi appointed ICS Chairman
17:51 Ports of Stockholm opens new quay at Frihamnen Port
17:31 German seaports call for new ideas to reduce ship emissions - bremenports
17:16 PIL launches new service WS6 to expand coverage between Far East and West Coast South America