• Home
  • News
  • ОСК в 2023 году завершит проектирование балкера типа Handysize
  • 22 февраля 2023 18:46

    ОСК в 2023 году завершит проектирование балкера типа Handysize

    Строительство балкеров разной грузовместимости будет вестись на трех площадках

    Объединенная судостроительная корпорация (ОСК) в 2023 году завершит проектирование балкера типа Handysize. Об этом 22 февраля 2023 года заявил генеральный директор ОСК Алексей Рахманов на заседании комитета Совета Федерации по экономической политике под председательством сенатора Андрея Кутепова.

    «В этом году мы закончим проектирование 90-тысячетонного балкера, который так нужен нашим зерновикам. И на его основе будем производить на трех площадках, которые сейчас начинают готовить к такому производству, 90 тыс., 60 тыс. и 40 тыс. Самый нижний сегмент, востребованный, так называемый Handysize, который работает на большинстве торговых маршрутов», — сказал глава ОСК.

    Кроме того, в течение трех месяцев ОСК завершит проектирование первого контейнеровоза, который будет использоваться на международном транспортном коридоре «Север — Юг». Судно будет ходить от порта Энзели (Иран) до Санкт-Петербурга, Хельсинки и дальше. Оно сможет перевозить почти 500 контейнеров. «И это дает возможность бесперебойной поставки, включая контейнеры-рефрижераторы, которые позволят и продуктами обмениваться, и обеспечить встречную загрузку товаров на рынки Юго-Восточной Азии», — пояснил Алексей Рахманов.

    Как сообщалось ранее, в конце декабря 2022 года Южный центр судостроения и судоремонта (ЮЦСС, входит в ОСК) заключил контракт на строительство и поставку четырех универсальных сухогрузов-контейнеровозов смешанного плавания повышенной контейнеровместимости проекта 00108. Срок поставки контейнеровозов — 2025 год. Стоимость каждого судна составляет 1 млрд 741 млн рублей.

    Проект 00108 разработан нижегородским конструкторским бюро «Вымпел» (входит в ОСК). Это первый российский проект универсального сухогруза-контейнеровоза, который может перевозить контейнеры международного стандарта, в том числе рефрижераторные. Судно также может перевозить в 2 трюмах любые виды сухих грузов, в том числе зерно, лес и пиломатериалы, генеральные грузы. Судно имеет большую вместимость по негабаритным грузам.

    Размерения новых судов соответствуют классу «Волго-Дон макс». Они смогут эксплуатироваться в морских районах, а также на внутренних водных путях России с учетом ограничений по габаритам и осадке, включая Волго-Балтийский водный путь и Волго-Донской судоходный канал в рамках международного транспортного коридора (МТК) «Север — Юг».

    Основные технические характеристики: наибольшая длина судна — 141 м, ширина — 16,9 м, высота борта — 6,3 м. Объем грузовых трюмов составляет 12 тыс. куб. м, дедвейт в море — 9200 тонн (при осадке 5,3 м), в реке 5000 тонн (при осадке 3,6 м), скорость — 10 узлов.

    АО «Объединенная судостроительная корпорация» — крупнейшая судостроительная компания России. Создана в 2007 году со 100% акций в федеральной собственности. В холдинг входит около 40 предприятий и организаций отрасли (основные судостроительные и судоремонтные верфи, ведущие проектно-конструкторские бюро). В настоящее время на базе ОСК консолидирована большая часть отечественного судостроительного комплекса. Российский рынок — основной для корпорации, которая также экспортирует свою продукцию в 20 стран мира.


2023 December 10

12:08 Neptun Werft starts construction of ten river cruise ships
11:17 India, the world's third biggest oil importer and consumer, emerged as the biggest buyer of Russian seaborne oil - Reuters
10:57 COSCO Shipping issues 100.000th electronic Bill of Lading

2023 December 9

16:41 Maersk adds emergency risk surcharge to Israel container shipments
14:33 BIMCO adopts portfolio of four ETS clauses
12:07 LBCT awarded for its investment in zero-emission technologies, cargo-handling efficiencies, and carbon-slashing strategies
10:17 Pacific Basin closes new US$150m 3-year sustainability-linked unsecured revolving credit facility

2023 December 8

18:00 Norway’s largest zero-emission ferry launched in Turkey
17:06 VTTI and Höegh LNG sign agreement to jointly develop energy terminal in Zeeland, Netherlands
16:57 LASH Sevmorput to be replaced by a diesel-powered vessel next year, vessel operator says
16:35 ABB supplies world-first maritime megawatt charging system for Auckland Transport’s new electric ferries
16:13 ORNL, Caterpillar collaborate to advance methanol use in marine engines
15:27 MOL and Maersk issue joint statement on decarbonization in the shipping industry
14:55 Jiangnan Shipyard unveils design for the ‘world’s largest’ nuclear-powered containership
14:20 Avance Gas agrees to sell two newbuildings for $240 million at a $73 million estimated profit
13:45 Iran seizes two more vessels in Persian Gulf for 'fuel smuggling'
13:25 Pacific International Lines and DP World sign MOU to jointly develop green solutions for global supply chains
12:11 NYK secures time charter contract with SINOPEC for LNG transportation
11:43 Gunvor partners with ClearShift on zero carbon diesel and chemicals
11:15 Masdar signs Joint Study Agreement for supply of green hydrogen to the Port of Amsterdam
10:51 GTT enters into strategic cooperation agreement with the major Chinese ship-building group CSSC
10:24 Teck and Oldendorff to install Flettner Rotors system on the vessel Dietrich Oldendorf
09:53 Rosatom: Shipping on the Northern Sea Route does not have a negative impact on the Arctic environment
09:18 Hayfin to acquire up to $1bn of shipping assets through Maritime Yield strategy
08:25 Euronav orders 1 VLCC and 2 Suezmaxes

2023 December 7

18:02 Maersk to deploy first large methanol-enabled vessel on Asia - Europe trade lane
17:48 Hapag-Lloyd, Maersk and CMA CGM sign an agreement for alternative fuels with Nestlé
17:15 Ecomotus’ EcoPro fuel catalyst system awarded RINA’s approval
16:45 Adani Ports looks to buy SP Group's Gopalpur port in Odisha
16:24 Singapore and Tianjin sign MoU to establish the Singapore – Tianjin Green and Digital Shipping Corridor
15:54 Alfa Laval to provide the fuel supply system to Maersk in industry’s first methanol retrofit project for a container vessel
15:31 MABUX: Bunker Weekly Outlook, Week 49, 2023
15:14 COSCO signs contract with MAN for the methanol retrofit of four main engines from COSCO Line’s vessels
14:41 COSCO SHIPPING and bp sign MoU
14:22 Fluxys, OGE and Wintershall Dea sign a cooperation agreement for CO2 transport
13:52 ClassNK awards AiPs for SDARI’s three green fuels powered vehicle carriers
13:12 ABS publishes industry-leading best practices for ESG reporting
12:41 MOL and DP World sign MoU to explore auto logistics and decarbonization business opportunities
12:15 DEME and FARIA enter agreement to explore and co-develop offshore wind farms in Greece
11:52 Jan De Nul signs first two contracts with TenneT under 525 kV HVDC cable system frame cooperation
11:24 GTT receives an order from HD Hyundai Heavy Industries for the tank design of two new Very Large Ethane Carriers on behalf of the ship-owner Purus
11:13 Russian Far East shipyards’ backlog of orders hits three-year high, says Central Bank
10:51 Jiangnan Shipyard and Bureau Veritas sign a cooperation agreement on shipyard digitalization and 3D design reviews
10:29 Singapore, Norway and IMO unveiled LR's report at the Voyage to Net-Zero Forum

2023 December 6

18:02 NYK concludes time charter agreement for fuel ammonia transport
17:35 Japan’s Tsuneishi Shipbuilding orders 3 × MAN B&W 7G50ME-C9.6-LGIM main engines
17:19 LR awards CSBC Approval in Principle for methanol-fuelled 2,500 TEU feeder design
16:20 Maritime and Port Authority of Singapore, Port of Los Angeles and Port of Long Beach unveil Partnership Strategy on green and digital shipping corridor
15:59 ClassNK awards AiPs for SDARI’s green fuels powered vehicle carriers for ammonia ready LNG dual fueled
15:24 DNV awards AiP for world’s largest car carrier design by Сhina Merchants
14:45 Nuclear-powered container ship Sevmorput finalized the 2023 shipping season's short-sea voyages on the NSR
14:03 Fish product exports from Russia rose year-to-date by 13% to 2.1 million tonnes
13:42 World’s largest ammonia carriers for Naftomar Shipping to be built by Hanwha Ocean and classed by Bureau Veritas
13:22 Steerprop to deliver tunnel thrusters and retractable combi thrusters for Finnish Border Guards’ multi-purpose vessels
12:51 Fuel cell manufacturer Blue World Technologies closes financing round with Maersk Growth and EIFO
12:11 MOL and Bapco Energies sign MoU for development of cross border CO2 transport and sequestration
11:41 ABP invests £4.2 million in a new Liebherr LHM 420 mobile harbour crane for the Port of Hull
11:10 Sumitomo Corporation and Hoegh Autoliners sign LoI to collaborate on the supply of clean ammonia for upcoming Aurora Class PCTC vessels
10:47 ROSATOM successfully completes production of RITM 200 reactors for Project 22220 universal nuclear icebreakers
10:32 Seaspan enters new market segment with strategic order of new dual-fuel LNG Pure Car and Truck Carrier vessels
10:09 ERMA FIRST awarded AiP from DNV for onboard carbon capture system
09:35 KPI OceanConnect, Titan Clean Fuels, and SFL сollaborate on the company’s first LNG bunkering operation

2023 December 5

18:00 Kongsberg Maritime to provide design, engineering, and equipment on pair of methanol ready, chemical tankers for Sirius Rederi AB
17:38 APM Terminals and DP World launch Zero Emission Port Alliance at COP28
17:16 Blue Mediterranean Partnership to start operating in early 2024
16:49 Global Ports Holding announces integration of shore power at Valletta Cruise Port
16:14 Meratus Line starts calling at East Java Multipurpose Terminal
15:21 OOCL announces new China Indonesia Philippines services
14:42 CNC and COSCO sign vessel sharing agreement for KCS and China 1 services
14:23 Methanol-ready ECOaster vessel design wins DNV’s green light