• Home
  • News
  • Долгосрочные ставки фрахта на контейнеровозы в мире за март 2023 года снизились на 0,5%
  • 30 марта 2023 13:33

    Долгосрочные ставки фрахта на контейнеровозы в мире за март 2023 года снизились на 0,5%

    Это седьмой месяц снижения подряд

    Последние рыночные данные компании Xeneta из Осло показывают, что глобальные долгосрочные ставки морских перевозок упали на 24% с момента их пиковых значений в августе 2022 года. Несмотря на то, что снижение в марте было номинальным — всего на 0,5%, это седьмой месяц снижения подряд, и Xeneta прогнозирует усиление проблем для перевозчиков, когда переговоры о новых контрактах в США наберут обороты в апреле и мае.

    Согласно ежемесячному индексу Xeneta Shipping Index (XSI®), который основан на данных о тарифах ведущих мировых грузоотправителей, падение цен в марте является наименьшим за год на сегодняшний день — по сравнению с падением на 1% в феврале и на 13,3% в месячном исчислении в январе. Однако, как подчеркивает генеральный директор Xeneta Патрик Берглунд, этот факт не следует рассматривать как свидетельство улучшения перспектив рынка. «Основной причиной относительно небольшого снижения является отсутствие новых контрактов, вступающих в силу, а не какое-либо укрепление фундаментальных показателей, — объясняет он. — Основной тендерный сезон в Европе прошел, в то время как на горизонте замаячили большие перспективы для американского рынка. Перспективы того, что перевозчики смогут сохранить свои текущие долгосрочные тарифы здесь, выглядят, мягко говоря, призрачными».

    Патрик Берглунд отмечает, что во время сбоя в цепочках поставок и высокого спроса, которые определили пандемию, показатели резко возросли. В США субиндекс импорта XSI® вырос на 65% с апреля по май 2022 года.

    Нынешний год, отмечает он, будет совсем другим: «В условиях текущей неопределенности на рынке, обусловленной слабым спросом и как макроэкономическими, так и геополитическими проблемами, перевозчики будут готовиться к тому, что ставки в ходе торгов этого года изменятся в противоположную сторону. Мы можем ожидать некоторых серьезных падений и мы ожидаем, что это приведет к более резкому снижению XSI® в ближайшие месяцы».

    XSI® за этот месяц демонстрирует серию неоднозначных показателей по ключевым региональным торговым коридорам. В Европе европейский субиндекс импорта показал «существенное» падение на 6% (хотя это все еще на 18% больше в годовом исчислении), в то время как базовый показатель импорта фактически вырос, но только на 0,8%. Патрик Берглунд отмечает, что этот показатель по-прежнему на 62% выше, чем в марте 2022 года, и почти в три раза выше, чем в марте 2020 года, до начала глобальной пандемии.

    В Азиатско-Тихоокеанском регионе субиндекс экспорта зафиксировал восьмое снижение подряд, сократившись на 1,6%, в результате чего показатели выросли на 11% в годовом исчислении. Показатель импорта отразил аналогичный показатель экспорта, снизившись на 1,5% (на 7% больше, чем в марте прошлого года).

    «Рынок раздираем непредсказуемостью, поэтому нам нужно продолжать изучать данные, чтобы составить карту развития событий», — сказал гендиректор Xeneta.

    Он добавил: «Мы должны иметь в виду, что перевозчики продолжают хорошо зарабатывать на контейнерах, привязанных к долгосрочным контрактам. Фактически, глобальный XSI® по-прежнему демонстрирует рост на 30,5% в годовом исчислении. Однако, глядя на предстоящие трудные переговоры, очень, очень сложно понять, как перевозчики могут поддерживать этот высокий уровень. Если не произойдет чего-то кардинального, я думаю, что долгосрочные контракты во второй половине года будут сильно отличаться от тех, которые были действительны в начале 2023 года».


2023 September 28

18:07 ABS, Crowley agree to jointly explore advance augmented reality technology for maritime
17:44 Saudi EXIM Bank and Trafigura sign credit facility agreement
17:41 FESCO increased cargo transportation between Commercial Port of Vladivostok and Petropavlovsk-Kamchatsky by 6% YTD
17:13 Samskip and Boluda Lines join forces to launch new Spain-Ireland-UK service
17:00 Sakhalin-2 is ready to become a centre of competence for integrated field development
16:12 China ports container volume rises 4.8% from January to August 2023
16:06 Andrey Kostin asked RF Minister of Finance to “plug old financial holes” in USC
15:44 WinGD wins first approval in principle for ammonia two-stroke engine
15:23 Vopak repurposes existing infrastructure to support energy transition in California
14:53 VSE Corporation announces mutual agreement to terminate the sale of the VSE Federal and Defense segment to Bernhard Capital Partners
14:25 Sakhalin Energy enters into tripartite safety and security agreement
14:03 New Ro-Ro Vessel arrives at Shuwaikh Port following launch of Ro-Ro shipping service from Khalifa Port
13:56 CMA CGM orders eight methanol-fuelled containerships at Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding
13:32 China Classification Society issues the first factory approval certificate for the marine methanol dual-fuel boilers
13:12 LR approves first methanol fuel cell system to be installed on an Italian yacht
12:55 Key focus of Day 1 of Global Fishery Forum & Seafood Expo Russia was on promotion of Russian products to various markets
12:41 Fincantieri delivers the third PPA “Raimondo Montecuccoli” in Muggiano
12:13 Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding signs a contract for the construction of eight methanol-powered 9,200 TEU containerships
11:23 CHIMBUSCO introduces two new marine methanol fuel bunkering group standards with completion of China’s first green methanol refueling technology chain
11:22 Glavgosexpertiza approves Phase 1 of infrastructure facilities reconstruction in Sakhalin based port of Korsakov
10:43 Brunvoll picks Leclanche to provide battery storage system for Norwegian ferry
10:29 Diana Shipping announces the order of two 81,200 dwt methanol dual fuel Kamsarmax dry bulk vessels
10:08 Additional RUB 3.6 billion to be allocated for development of railway approaches to Azov and Baltic Sea ports
09:55 Baltic Hub handled its 20-millionth container
09:24 Two logistics complexes to appear in Chukotka based anchor towns of NSR by 2028

2023 September 27

18:06 Mawani wins two awards at LTA 2023
17:57 Russia expanded fish exports geography to 80 countries this year
17:43 HAROPA PORT to create a new multimodal platform, 40 km from Paris
17:33 Russian Maritime Register of Shipping shares its business agenda at NEVA-2023
17:26 174 export terminals to focus on converting hydrogen into ammonia by 2035 - Rystad Energy
17:12 Sener develops the conceptual and basic engineering of two vessels with carbon capture systems for Grona Shipping
16:45 Maritime Partners acquires U.S. Marine Management from Maersk Line
16:24 Additional $8 billion to $28 billion to be required annually to decarbonize ships by 2050: UNCTAD report
15:39 QatarEnergy signs new LNG ship-building agreement valued at QR14.2 billion with HD Hyundai Heavy Industries
15:39 Amur Shipyard launches two small missile ships of Project 22800, Rzhev and Udomlya
14:45 Value Maritime сompletes first filtree system installation in China for Ardmore Shipping
14:13 GTT receives an order from Jiangnan Shipyard for the tank design of two new LNG сarriers
13:13 GTLK: fully operational ship repair complex in Murmansk Region to dock 90 ships per year
12:41 ABS grants AiP to Samsung Heavy Industries for cyber resilience
12:24 ​Argeo and Shearwater form strategic alliance to transform subsea and ocean bottom seismic markets
11:41 ABS and AL Group to study Ultramax bulker methanol fuel conversion
11:38 Investments in Rosmorport’s ship repair base in the port of Ust-Luga is estimated at RUB 4 billion
11:05 Equinor and OMV agree new long-term gas sales agreement
10:55 PortNews Media Group welcomes to visit its stand at VI Global fishery forum & seafood expo Russia
10:40 Enova provides NOK 709 million in support for emission-free maritime transport
10:09 Galp takes final investment decision on green hydrogen and HVO/SAF projects
09:36 Ship repair companies are ready to unite in an association
09:21 Rohe Solutions first in Finland to start liquefying biogas at the Hamina LNG Terminal
08:58 Panama Canal adjusts Fresh Water Surcharge

2023 September 26

18:07 Fincantieri signs a EUR 800 million facility agreement
17:53 Shortage of sea transport vessels in Russia estimated at over 400 units
17:36 MV Ballard becomes first Klaveness Combination Carriers vessel equipped with Silverstream Technologies air lubrication system
17:16 Shell completes Gibraltar's first cruise ship LNG bunkering
17:09 Okskaya Sudoverf shipyard launches second bilge water removing ship of project RST38 for Rosmorport
16:45 Port of Kiel opens two shore power facilities at the Ostuferhafen
16:28 Scandlines Germany officially receives the first intermediate ROV class certificate without the presence of conventional divers
16:07 Murmansk Commercial Seaport handled 1 million tonnes of coastwise cargo year-to-date
15:40 HMM introduces direct service between Korea and Indonesia
15:24 MOL and Idemitsu to launch demonstration test on recycling of marine plastic waste
14:32 Crowley Engineering Services wins design, production contracts for Crescent Towing
14:14 Admiral Makarov SUMIS to install simulator for training specialists of maritime autonomous surface ships navigation
13:42 Bunker One and Acelen launch bunkering operations outside the Port of Itaqui, Brazil
13:11 Port Houston container volume down 20% in August 2023
12:55 RZD and FESCO achieved record high daily result having dispatched 1.3 thousand TEU in 10 container trains from Commercial Port of Vladivostok
12:41 JSE, “K”Line, MOL and NYK partner to establish global liquefied hydrogen supply chain
12:21 MarineMax to expand superyacht services in Greece
11:40 Light Structures teams up with DNV to deliver structural integrity and digital twin services
11:27 2nd Ship Repair, Modernization and Components Conference opened in Saint-Petersburg
11:10 Wind-propulsion installations poised to surpass 50 mark in early 2024
11:01 Aktau Sea Commercial Port (Kazakhstan) obtains status of internationally important port