• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • ОСК предлагает нормативно обязать госзаказчиков требовать от бюро-проектантов...
  • 6 апреля 2023 14:12

    ОСК предлагает нормативно обязать госзаказчиков требовать от бюро-проектантов применения российского оборудования

    Глава «ОСК-Движение»: линейка производимых в России судовых двигателей покрывает их потребность для гражданского судостроения

    Объединенная судостроительная корпорация (ОСК) предлагает нормативно закрепить обязательство государственных заказчиков требовать от бюро-проектантов в приоритетном порядке применять оборудование отечественного производства. Как передает корреспондент ИАА «ПортНьюс», об этом в Государственной думе на совместном заседании экспертных советов по развитию судостроительной промышленности и морской техники и по развитию транспортного машиностроения заявил генеральный директор Центр продуктовой специализации (ЦПС) «ОСК-Движение» Александр Наволоцкий. Он предложил таким нормативным актом сделать приказ Минпромторга России, а перечень данного оборудования сделать приложением к постановлению правительства РФ №719.

    В своем докладе Александр Наволоцкий отметил, что до 2022 года все строящиеся в Российской Федерации гражданские суда различных типов и классов комплектовались двигателями и движителями иностранного производства. После введения странами ЕС, США, Японии санкций на поставку судового оборудования заказчики, в том числе государственные, преимущественно выбирают оборудование производства КНР или требуют ввоз оборудования по системе параллельного импорта.

    Вместе с тем, линейка производимого в России оборудования (ГД, ГДГ, ГЭУ, ВРК, ПУ, ВФШ, ВРШ) «покрывает потребность в данной номенклатуре для гражданского судостроения», считает глава «ОСК-Движение». Он назвал пять крупных российских предприятий по производству судовых двигателей и движителей. «Продукция отечественных машиностроительных предприятий практически полностью покрывает требуемый диапазон мощностей главных и вспомогательных судовых двигателей и дизель-генераторов для строящихся и перспективных судов гражданского флота за исключением среднеоборотных двигателей мощностью более 7500 кВт», ‒ отметил Александр Наволоцкий.

    Напомним, перспективный план строительства в России гражданских судов на период до 2035 года оценивает потребность (включая опционы на строительство) в 670 единиц. Еще 430 судов находятся в постройке или по ним заключены контракты. Речь идет о морских транспортных судах, транспортных судах класса «река-море», судах рыбопромыслового флота, вспомогательных судах и судах технического флота, судах и морской техники для освоения шельфовых месторождений.

    Вопрос о возможности обязать госзаказчиков требовать от бюро-проектантов применять в составе главных и вспомогательных энергетических установок перспективных и существующих проектов судов оборудование ГЭУ и пропульсивного комплекса отечественного производства рассматривался ранее в ходе заседания Морской коллегии при правительстве РФ 21 декабря 2022 года. Соответствующее предложение было включено в итоговый протокол заседания Морколлегии с целью обеспечения технологического суверенитета Российской Федерации в сфере военного кораблестроения и гражданского судостроения, и исключения зависимости строительства кораблей и судов всех типов и классов от импорта иностранного оборудования.


2024 July 16

12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier
13:21 Steerprop selected to provide comprehensive propulsion systems for world's largest cable-laying vessel
12:41 Integrated Wartsila propulsion package supports decarbonisation and efficiency goals for James Fisher tankers
12:36 MABUX: Bunker Outlook, Week 28, 2024
12:10 Valencia Port Authority signs an agreement with C.N.E. Hydrogen and Fuel Cells to promote hydrogen research
11:41 Long Beach, Los Angeles ports partner for zero-emissions future
11:16 Iraq to establish maritime single window for major ports
10:46 James Fisher completes its largest decommissioning project to date

2024 July 10

18:00 MET Group secures long-term US LNG source from Shell
17:36 bp, Mitsui, Shell and TotalEnergies join to ADNOC’s Ruwais LNG project
17:06 HD Hyundai Samho extends a pier at its shipyard in Yeongam, South Jeolla
16:45 Panama Canal plans new $1.6bn reservoir to address water shortages
16:25 Ocean Power Technologies signs agreement with AltaSea to advance wave power projects
15:52 WinGD completes type approval testing for new short-stroke engine size
15:32 PIL has the most reliable schedule among the top 12 container lines in Q2 2024
14:56 Fincantieri celebrates the keel laying of the first ultra-luxury vessel for Four Seasons Yachts at the shipyard in Ancona
14:20 Ningbo-Zhoushan port sees 8.4% container volume growth in H1
13:43 MOL announces delivery of bulk carrier Green Winds, 2nd vessel equipped with wind challenger hard sail propulsion system
13:23 BHP, Pan Pacific Copper and Norsepower deploy wind-assisted propulsion technology on vessel that set sail this month
12:43 MEYER WERFT to build Disney Wish-сlass сruise ship for Oriental Land Company to operate in Japan