• 2 февраля 2024 12:13

    Количество вакансий в судостроительной отрасли за 2023 год выросло на 23%

    Людей брать почти неоткуда: большинство компаний называют дефицит кадров фундаментальной проблемой

    Российские работодатели, связанные с судостроительной отраслью, разместили на ресурсе HeadHunter более 22,5 тыс. вакансий в 2023 году, что на 23% превышает показатели 2022 года. Наиболее высокий спрос на персонал пришелся на лето и осень (по 2 тыс. вакансий и более в каждом месяце), говорится в обзоре hh.ru, подготовленном по результатам анализа рынка труда.

    «Большинство (85%) компаний, опрошенных hh.ru в конце 2023 года, абсолютно согласны с утверждением, что дефицит кадров останется фундаментальной проблемой рынка труда в 2024 году. Среди внутренних причин дефицита кадров компании выделили неконкурентный уровень зарплаты — 49%, недостаточное развитие бренда работодателя — 35%, непривлекательные условия труда — 30%. Корневой и ключевой фундаментальной проблемой является демография, именно поэтому вопрос, откуда брать людей, стоит очень остро. Однако он не главный и не единственный для HR-сферы и бизнеса, поскольку на него есть ответ — людей брать почти неоткуда», — прокомментировала главный эксперт hh.ru по рынку труда, руководитель направления клиентской эффективности Наталья Данина.

    С учетом доли вакансий наибольший спрос на персонал у работодателей из судостроительной отрасли в 2023 году был в Петербурге (25% предложений о работе от всего объема в отрасли, или почти 6 тыс. вакансий в 2023 году), Удмуртии (10%) и Приморском крае (7%). В топ также вошли Москва и Челябинская область (по 6% в каждом регионе).

    Самыми востребованными оказались токари и фрезеровщики: работодатели за год разместили для них более 2 тыс. вакансий, что составляет долю в 10% от всего объема спроса по отрасли. Высокоценными для отрасли в прошлом году также были слесари (7%) и сварщики (6% вакансий от всего объема по стране). Кроме того, в список популярных у бизнеса в данной сфере попали «белые воротнички»: инженеры, закупщики, экономисты, бухгалтеры.

    Наиболее активно в 2023 году размещали вакансии компании: «Доброфлот», Балтийский завод, Центр судоремонта «Дальзавод», НПК «Морсвязьавтоматика», Кронштадтский морской завод, машиностроительный завод «ЗиО-Подольск», Находкинский судоремонтный завод, завод «Красное Сормово», Невский судостроительно-судоремонтный завод, Sitronics KT и другие.

    В целом на российском рынке труда на протяжение всего 2023 года росла доля вакансий с удаленным или гибридным режимом работы, и судостроение не стало исключением. В частности, судоремонтные предприятия на протяжение всего года были достаточно гибкими в формировании рабочего графика и форматов работы сотрудников. Так, судоремонтный бизнес за год на 120% увеличил число предложений о работе с частичной занятостью. Для соискателей на 10% также выросло число вакансий со сменным графиком. «Подобные изменения могут быть среди прочего связаны с кадровым дефицитом, с которым столкнулись работодатели, и решениями компаний предлагать более мягкие и удобные форматы работы кандидатам», — отмечают рекрутеры.

    Медианная предлагаемая зарплата в судостроительной и судоремонтной отраслях страны в 2023 году составила 85 тыс. рублей, что на 9 тыс. рублей больше, чем в 2022 году. В разрезе регионов наиболее высокую зарплату в 2023 году предлагали судоремонтные компании из северных регионов (Коми, Архангельская область), южных регионов и в Забайкалье. В топ профессий с высокой зарплатой вошел ряд «синих» воротничков: сварщик (более 160 тыс. рублей), токарь (от 120 тыс. рублей), оператор станков ЧПУ (от 120 тыс. рублей).

    Графики и таблицы hh.ru


2024 July 16

13:24 High cat fines found in the Amsterdam-Rotterdam-Antwerp region bunker fuel samples, alerts CTI-Maritec
12:58 Yangzijiang Shipbuilding works to acquire over 866,671 sqm of land for new clean energy ship manufacturing base
12:42 GTT entrusted by Samsung Heavy Industries with the tank design of a new FLNG
10:47 Maersk signs an MoU for ship recycling in Bahrain

2024 July 15

18:06 European Shipowners and Maritime Transport Unions launch initiative to support shipping and seafarers in the digital transition
17:35 APM Terminals Mumbai switches to 80% renewable electricity
17:05 Seaspan Shipyards welcomes the formation of the “ICE Pact”
16:41 World’s first entirely hydrogen-powered ferry welcomes passengers in San Francisco Bay
16:26 FMC issues request for additional information regarding Gemini Agreement
16:24 Saipem awarded two offshore projects in Saudi Arabia worth approximately 500 million USD
16:12 Pecém Complex selects Stolthaven Terminals and GES Consortium as H2V Hub green ammonia operator
15:43 Singapore's bunker sales rise 8.5% in the first half of 2024
15:27 TORM purchases eight and sells one second-hand MR vessel
14:55 Adani plans to build port in Vietnam
13:35 Regulator gives conditional nod to HD Korea Shipping's purchase of stake in STX Heavy
13:02 HD Korea Shipbuilding wins US$2.67 billion order to build 12 container carriers
12:51 Maersk introduces SH3 ocean service between China and Bangladesh
12:24 ABS to сlass two new Seatrium FPSOs for Petrobras
11:42 CSP Abu Dhabi Terminal surpasses throughput of 5 mln TEUs
11:11 Fincantieri launches the seventh PPA “Domenico Millelire” in Riva Trigoso
10:51 India's first transshipment port receives its first container ship
10:35 The “Egypt Green Hydrogen” project in SCZONE wins a contract worth € 397 million to export green fuel to Europe

2024 July 14

15:17 FMC issues request for additional information regarding Gemini agreement
13:06 Lummus and MOL Group begin engineering execution on advanced waste plastic recycling plant in Hungary
10:51 Chinese line launches new Arctic container service to Arkhangelsk
09:49 Malta PM tours Abela toured MSC World Europa officially inagurates Valletta shore power

2024 July 13

15:47 €11 million for 1-MW Dynamic Electrolyser Unit
14:11 PSA Group and Singapore mitigate impact of global supply chain disruptions
12:23 NREL: Offshore wind turbines offer path for clean hydrogen production
10:06 MMMCZCS releases a technical, environmental, and techno-economic analysis of the impacts of vessels preparation and conversion

2024 July 12

18:00 Qingdao Port International to buy oil terminal assets for $1.30 billion
17:36 Saipem signs framework agreement with bp for offshore activities in Azerbaijan
17:06 AG&P LNG and BK LNG Solution signs an agreement to bring BKLS's first LNG spot cargo into China
16:31 Allseas removes final Brent platform with historic lift
15:58 ZPMC Qidong Marine Engineering launches the world’s largest FPSO bow section for Petrobras
15:25 MSC acquires Gram Car Carriers
14:58 ABP boosts marine capability through pilot launch upgrades
14:34 Fincantieri receives ISO 31030 attestation from RINA
13:52 Second new dual-fuel fast Ro-Pax ferry to enter service for Balearia after successful sea trials
13:24 ADNOC deploys AIQ’s world-first RoboWell AI solution in offshore operations
12:59 ABS issues AIP for new gangway design from Pengrui and COSCO
11:38 Port of Long Beach data project receives $7.875 mln to speed goods delivery
11:15 ZeroNorth to provide its eBDN solution on 12 barges operated by Vitol Bunkers in Singapore
10:46 Seatrium secures customer contract agreement from Teekay Shipping for the repairs and upgrades of a fleet of vessels
10:14 Liquid Wind and Uniper enter into strategic partnership to accelerate the development of eFuels

2024 July 11

18:06 Yanmar and Amogy to explore ammonia-to-hydrogen integration for decarbonized marine power
17:36 COSCO Shipping receives first 7500 CEU LNG dual-fuel PCTC
17:06 Monjasa adds two tankers and targeting West Africa’s offshore industry
16:34 Biden administration announces funding for 15 small shipyards in 12 states
16:10 Iran's Ports and Maritime Organization attracts nearly $1.7bln of investment in ports, maritime sector
15:52 The added value of Chinese port cities up to US$869.05 bln in 2023
15:25 HD Hyundai becomes first Korean shipbuilder to sign MSRA with US Navy
13:41 NovaAlgoma orders the world’s largest cement carrier
13:21 Steerprop selected to provide comprehensive propulsion systems for world's largest cable-laying vessel
12:41 Integrated Wartsila propulsion package supports decarbonisation and efficiency goals for James Fisher tankers
12:36 MABUX: Bunker Outlook, Week 28, 2024
12:10 Valencia Port Authority signs an agreement with C.N.E. Hydrogen and Fuel Cells to promote hydrogen research
11:41 Long Beach, Los Angeles ports partner for zero-emissions future
11:16 Iraq to establish maritime single window for major ports
10:46 James Fisher completes its largest decommissioning project to date

2024 July 10

18:00 MET Group secures long-term US LNG source from Shell
17:36 bp, Mitsui, Shell and TotalEnergies join to ADNOC’s Ruwais LNG project
17:06 HD Hyundai Samho extends a pier at its shipyard in Yeongam, South Jeolla
16:45 Panama Canal plans new $1.6bn reservoir to address water shortages
16:25 Ocean Power Technologies signs agreement with AltaSea to advance wave power projects
15:52 WinGD completes type approval testing for new short-stroke engine size
15:32 PIL has the most reliable schedule among the top 12 container lines in Q2 2024
14:56 Fincantieri celebrates the keel laying of the first ultra-luxury vessel for Four Seasons Yachts at the shipyard in Ancona
14:20 Ningbo-Zhoushan port sees 8.4% container volume growth in H1
13:43 MOL announces delivery of bulk carrier Green Winds, 2nd vessel equipped with wind challenger hard sail propulsion system