• Home
  • Maritime industry news - PortNews
  • В новые долгосрочные контракты на рынке морских контейнерных перевозок придется...
  • 2 марта 2024 15:00

    В новые долгосрочные контракты на рынке морских контейнерных перевозок придется закладывать переменные

    Ситуация в Красном море влияет не только на перевозки Азия-Европа, но и на тихоокеанские маршруты

    В новые долгосрочные контракты на рынке морских контейнерных перевозок придется закладывать переменные, которые позволят быстро реагировать на ситуацию в мире, считают аналитики шведской аналитической компании Xeneta. Так, индекс стоимости фрахта Xeneta (XSI®) показал самый большой глобальный рост за последние 18 месяцев — всего за несколько дней до того, как многие американские грузоотправители начнут переговоры о новых долгосрочных контрактах.

    Глобальный индекс XSI®, который использует краудсорсинговые данные Xeneta для измерения среднего значения всех долгосрочных ставок на рынке морских грузовых перевозок, в феврале достиг 154,4 пункта, что является самым большим ростом с июня 2022 года. Во многом это связано с дополнительными сборами, связанными с диверсиями в Красном море, которые добавляются к существующим долгосрочным контрактам, особенно при торговле между Азией и Европой.

    На следующей неделе должен начаться раунд переговоров с американскими импортерами на западном побережье США о новых долгосрочных контрактах, и перевозчики могут указать на 180%-й рост спотового рынка в трансатлантической торговле с середины декабря в качестве обоснования повышения ставок в новых соглашениях. С другой стороны, американские грузоотправители укажут на субиндекс XSI® для импорта в США, который оставался относительно неизменным в феврале, снизившись на 3,3%, а также на смягчающийся в настоящее время спотовый рынок, в качестве обоснования для заключения долгосрочного контракта по более низкой стоимости.

    Вице-президент Xeneta по работе с клиентами и решениям Майкл Браун: «Мы видели влияние надбавок на Красном море на долгосрочные тарифы на глобальном уровне, но увидим ли мы это теперь на региональном уровне, особенно на Транстихоокеанском? Импортеры на западное побережье США скажут, что это проблема между Азией и Европой — и они не готовы платить больше. Перевозчики скажут, что это глобальная проблема, потому что им приходится перераспределять мощности с Транстихоокеанского на другие направления, которые напрямую затронуты диверсиями в Красном море. Это вопрос на миллион долларов в преддверии переговоров, потому что и перевозчики, и грузоотправители имеют чрезвычайно сильные позиции. Проблема в том, что в том, к чему они стремятся, они расходятся на несколько тысяч долларов за FEU».

    На импорт на Восточное побережье США диверсии в Красном море оказывают более непосредственное влияние, чем на Транстихоокеанский регион.

    «Транстихоокеанские тарифы определяются спросом и предложением, но на импорт на Восточное побережье влияет ситуация либо в Суэцком канале, либо в Панамском канале. Оба маршрута чреваты негативными последствиями, и повышение стоимости неизбежно. Если я профессионально занимаюсь грузоперевозками из Индии на Восточное побережье США, то в настоящее время я рассматриваю возможность удвоения своих расходов на спотовом рынке», — уточнил Майкл Браун.

    Браун считает, что ситуация затруднит переговоры по контракту, но решения могут быть найдены: «Я не ожидаю быстрых переговоров в этом году. Грузоотправители могут договориться на длительный срок, но если ситуация в Красном море закончится раньше, чем ожидалось, они могут остаться с переплатой. Очевидно, что в новых соглашениях должна быть заложена некоторая гибкость, в противном случае это большой риск для обеих сторон. Это можно было бы сделать с помощью соглашения о пересмотре через три месяца или индекса для снижения риска. Это зависит от отдельных игроков, но должен быть переменный элемент».


2024 May 2

18:07 World’s most environmentally friendly tug fleet delivered to HaiSea Marine
17:38 SOHAR Port and Freezone sings agreement with METCORE for Mass Flow Meter Implementation
17:23 Unifeeder launches China Gulf Express
16:59 Allseas receives T&I contract for Gennaker offshore wind farm
16:30 CMA CGM’s newest container vessel visited the HHLA TK Estonia terminal
15:46 DP World introduces new rail route from China to Turkey
14:32 Hybrid technology to optimise energy use and cut emissions for Matson Navigation Company’s new LNG-powered container ships
13:54 Bureau Veritas awards AiP for TotalEnergies’ Skipe V2 tool
13:24 Hapag-Lloyd launches first dry container tracking product “Live Position”
12:58 Europe’s ports have €80 billion investment needs for the next 10 years
12:15 MABUX: Bunker Outlook, Week 18, 2024
11:42 APSEZ FY24 net profit jumps 50%
11:19 Tristar Eships to manage its carbon footprint with Wartsila’s Decarbonisation Services
10:48 Topsoe awarded contract to support FEED study for new low-carbon ammonia plant in Louisiana, US
09:26 Maersk posts Q1 2024 results

2024 May 1

17:13 Matson picks Kongsberg Maritime's hybrid technology for its new LNG-powered container ships
16:22 All American Marine delivers hydrofoil-assisted tour vessel to Phillips Glaciers
15:24 Corvus Energy to supply ESS for the first Net Zero Subsea Construction Vessel
14:02 Stena Line taps Dennis Tetzlaff as Chief Operating Officer Fleet
12:31 APSEZ secures AAA Rating – India’s first private infrastructure developer with AAA
11:57 Unifeeder continues its expansion in Latin America
10:09 IMO's Legal Committee finalizes new guidelines on seafarer criminalization

2024 April 30

16:14 LR grants AiP to H2SITE’s AMMONIA to H2POWER technology
15:17 IRS partners with MARIN to enhance technical expertise in shipbuilding
13:42 Allseas T&I contract for Gennaker offshore wind farm
12:03 CSSC and QatarEnergy sign agreement for construction of 18 Q-Max class LNG carriers
10:13 First ship departs Baltimore through limited access channel

2024 April 29

17:42 Abu Dhabi leaps a staggering 10 places in 2024 LMC Report
16:19 Norwegian engine builder Bergen Engines joins FME MarTrans initiative
15:13 Hitachi, Chantiers de l’Atlantique to seal French offshore substation contract
14:53 Port of Greenock given vote of confidence with new Türkiye container service
14:09 Aker Solutions ASA:announces first quarter results 2024
13:37 Gasum Group's Q1 sales volumes rose 73% due to higher natural gas volumes
12:14 New Zealand cruise market on track for recovery
11:40 Vitol announces satisfaction of a condition precedent relating to the golden power proceeding
10:41 JERA Energy India begins operations as JERA’s base of operations in the country

2024 April 28

15:13 IACS publishes new recommendation for conducting commissioning testing of BWMS
14:11 Skanska set for South Brooklyn Marine Terminal Buildout (SBMT)
12:27 Philly Shipyard and HD Hyundai Heavy Industries sign MoU
12:03 Equinor to commence second tranche of the 2024 share buy-back programme
10:16 Gebrüder Weiss enlarges logistics center in Budapest
09:37 Opening of MARIN's Seven Oceans Simulator centre (SOSc) in the Netherlands slated for May 2024

2024 April 27

16:36 National Transportation Safety Board: Undetected flooding from a through-hull pipe led to capsizing of dredging vessel
15:49 Chantiers de l’Atlantique picks Brunvoll propulsion for the world’s largest sailing ships
14:31 US Navy announces first MCM MP embarked on USS Canberra
13:42 Interim president Michelle Kruger takes helm at Austal USA
12:17 DEME annnounces start of share buyback program
10:28 Ships with Korean-made LNG containment face key supply chain disruptions

2024 April 26

18:04 Seaspan celebrates 30 years of ship repair in Victoria
17:31 HMM enhances maritime safety with AI technology
17:13 Potential Strait of Hormuz closure threatens 21% of global LNG supply - Drewry
16:42 Van Oord christens two new hybrid water injection dredgers and an unmanned survey vessel in Rotterdam
15:57 CMA CGM announces FAK rates from Asia to North Europe
15:24 MOL announced delivery of LPG dual-fuel LPG/ammonia carrier Aquamarine Progress II
14:53 DP World and Asian Terminals launch new Tanza Barge Terminal in Cavite
14:23 MH Simonsen orders eight hybrid methanol dual-fuel tankers at China’s Jiangxi New Jiangzhou Shipbuilding
13:47 DP World and Malaysia’s Sabah Ports form a partnership to manage Sapangar Bay Container Port
13:22 SCHOTTEL to equip Guangzhou Port Group’s latest e-tug with two RudderPropellers type SRP 360
12:57 FESCO Group proposes a mechanism in favour of Russian logistics operators over their foreign competitors in domestic transport market
12:39 SSK shipyard launches the Project 14400 support ship Nikolai Kamov in the Nizhny Novgorod region
12:33 Six companies start a joint study for the establishment of an ammonia supply chain based in the Tomakomai area of Hokkaido
11:52 European shipowners welcome 40% production benchmark for clean shipping fuels in Europe
11:14 Greek shipowners leaders in the secondary market once again
10:08 MPCC secures ECA-covered sustainable financing for its dual-fuel methanol newbuildings
09:38 Romanian port of Constantza to receive a new oil products terminal

2024 April 25

18:07 MSC collaborates with GSBN to trial integrated safe transportation certification verification process
17:23 China launches construction of cutting-edge marine research vessel
17:06 CMA CGM and Bpifrance launch €200mln fund to decarbonize French maritime sector
16:46 Avenir LNG orders two 20,000 M3 LNG bunker delivery vessels
16:05 Port of Amsterdam revenues up to €190.4 million in 2023